Herinrichting Rijnstraat
We gaan de Rijnstraat opnieuw inrichten. Dat doen we graag samen met omwonenden. Daarom mogen zij tijdens verschillende participatiebijeenkomsten meedenken over ons ontwerp. Samen maken we er zo een veiligere, duurzamere en groenere buurt van.
Flinke onderhoudsbeurt
De riolering van de Rijnstraat is verouderd en moet deels vervangen worden. Dat is voor ons aanleiding om meteen naar de hele straat te kijken. We willen de verkeersveiligheid verbeteren, leggen een extra riool aan om regenwater van rioolwater te scheiden en voegen meer groen toe. Zo heb je straks minder snel last van wateroverlast of hitte. En is de Rijnstraat klaar voor de toekomst.
Wat gaat er gebeuren?
Samen met omwonenden zorgen we dat de Rijnstraat een fijne plek is én blijft. Om dat te bereiken, willen we het volgende doen:
- We vragen bewoners hoe zij willen dat de Rijnstraat eruit komt te zien.
- We verbeteren de verkeersveiligheid.
- We vangen schoon, nuttig regenwater apart op en geven dit terug aan de natuur.
- We voegen meer groen toe voor verkoeling, betere wateropname en om de biodiversiteit te vergroten.
- We denken na hoe we (regen)water langer vast kunnen houden voor droge periodes.
- We vergroenen parkeerplaatsen.
- We gebruiken, als het kan, bestaande materialen opnieuw.
Enquête en meedenkwandeling
Om een beeld te krijgen van wat omwonenden momenteel van de Rijnstraat vinden, hebben we eind februari een enquête verstuurd. Maar liefst 231 bewoners hebben de vragenlijst ingevuld. Ook mochten ze ideeën en suggesties aandragen tijdens de startbijeenkomst en meedenkwandeling in april.
Lees meer over de resultaten van de enquête
Ruim 70% van de respondenten is niet tevreden over hoe de Rijnstraat er momenteel uitziet. Vooral op het gebied van verkeersveiligheid valt er veel te winnen. Bijna 84% zegt dat er (te) hard wordt gereden. Veel fietsers voelen zich daarom onveilig op de weg. De Geulweg en dan met name de bocht wordt als een gevaarlijk punt gezien. Hetzelfde geldt voor de rotonde bij de Merwedelaan.
Parkeerproblematiek
De parkeerproblematiek rondom de scholen en kindcentra werd ook door veel respondenten aangestipt. Het vele verkeer leidt tot gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties. Dit maakt het soms lastig om over te steken voor kinderen.
Niet alleen basisschoolleerlingen hebben moeite bij het oversteken. Op meerdere plekken in de Rijnstraat is het lastig om met een rollator, kinderwagen of rolstoel de weg over te steken. Respondenten hebben te maken met hobbelige stoeptegels en niet genoeg schuine randen om makkelijk vanaf te gaan.
Meer en mooier groen
Bijna driekwart heeft behoefte aan meer groen in de straat. De huidige grasveldjes worden als ‘saai’ gezien. Ook storen mensen zich aan de hondenpoep die er vaak ligt. Bewoners willen meer bomen en verschillende planten of bijvoorbeeld plantenbakken op straat.
Positieve resultaten uit de enquête
Enkele positieve punten die werden genoemd in de enquête, zijn de winkels in de buurt, dat de Oosterplas eraan ligt en dat het een brede doorgangsweg is. Ook vinden mensen het een overzichtelijke en rustige buurt waar je fijn woont.
Lees meer over de startbijeenkomst
Op de startbijeenkomst zijn zo’n 80 mensen afgekomen. We lichtten het doel, de planning en de belangrijkste uitgangspunten van de herinrichting toe. Ook werd er een korte terugkoppeling gegeven over de resultaten van de enquête. De meeste bewoners gaven aan dat ze zich herkenden in de resultaten.
Te hoge snelheid en te weinig veilige oversteekplaatsen
Veel vinden het fijn wonen in de Rijnstraat. Dat het een brede en ruime straat is, wordt als prettig ervaren. Ook de ligging nabij de Oosterplas wordt gewaardeerd. Maar de inrichting van de gehele straat kan een stuk beter volgens bewoners. Ze vinden dat auto’s te snel rijden, dat er weinig veilige oversteekplaatsen zijn en zeggen dat ze zich als fietser niet altijd veilig voelen.
De toegankelijkheid voor mensen met een beperking mag volgens sommigen ook beter. Ze hebben te maken met hobbelige stoepen en niet genoeg schuine randen om makkelijk vanaf te gaan. Veilig oversteken komt ook bij de scholen en kindcentra als aandachtspunt naar voren. Plus de parkeerproblematiek die daar is.
Meer ontmoeten en meer groen
Verder is er een wens voor meer ontmoetingsplekken in de Rijnstraat. Meer groen zien bewoners graag in de vorm van geveltuintjes en verschillende soorten planten en bomen. Vooral op de ‘saaie hoeken’ en in de huidige grasstrookjes.
Lees meer over de meedenkwandeling
Bewoners konden tijdens de meedenkwandeling hun zorgen, ideeën en wensen over de Rijnstraat aandragen. De straat werd opgedeeld in vier delen. Op deze manier konden bewoners specifieke zorgen én wensen en ideeën aandragen per wegdeel.
Wegdeel 1: Bossche pad tot en met de rotonde
Bewoners vinden dat er te hard wordt gereden op dit stuk. Dit zouden zij oplossen met vluchtheuvels, flitspalen en door de maximumsnelheid te verlagen. Ook willen ze meer veilige oversteekplaatsen. De meedenkwandelaars stipten ook aan dat wegdek slecht is op meerdere punten, zien gaten in de weg en dat de stoep op plaatsen kapot is.
Op sommige plekken ervaren ze een onveilig gevoel. Met name bij het hondenuitlaatveldje aan de noordwestzijde. Ze vragen om meer verlichting hier.
Overige wensen
- Vlakke overgangen en bredere en gelijke stoepen.
- Meer (bio)diverser groen en ontmoetingsplekken, zoals bankjes.
- Meer ondergrondse containers.
Wegdeel 2: Rotonde tot aan de Geulweg
De wandelaars die meeliepen op dit wegdeel vinden dat hier te hard wordt gereden. Zij zien een groenere inrichting als mogelijke oplossing. Dit zouden zij willen bereiken met plantenbakken of bomen op de hoeken. Ook hebben deze bewoners behoefte aan duidelijke fietspaden, waarbij automobilisten en fietsers apart van elkaar zijn.
De kruising bij het Rivierenplein wordt als onoverzichtelijk ervaren. Verder vinden ze dat er te weinig veilige oversteekplaatsen. Ook vinden ze dat het zicht vaak wordt geblokkeerd door geparkeerde auto’s.
Overige wensen
- Meer parkeerplekken.
- Wateroverlast aanpakken.
Wegdeel 3: Geulweg tot aan de IJsselsingel
De meedenkwandelaars hebben op dit stuk van de Rijnstraat behoefte aan verkeersremmende maatregelen. Ook zien ze graag wat meer sfeer in de straat. Ze noemen daarbij meer bankjes, bloemen en struiken. Vooral op de hoeken van de straten zien ze daar ruimte voor.
De bocht bij de Primera, richting de Geulweg, vinden ze onveilig en onlogisch ingedeeld. Ook zij noemen dat er veel onoverzichtelijke punten zijn op dit stuk. Dit komt door geparkeerde auto’s, heggen of gebouwen. Dat geeft een onveilig gevoel.
Bij de scholen zien ze vaak gevaarlijke situaties met auto’s. Vooral op de drukke momenten dat de school bijna begint of uit is. Er zijn dan te veel auto’s en er is te weinig plek.
Overige wensen
- Een hondenuitlaatplek.
Wegdeel 4: IJsselsingel tot aan de Zoomweg
Mensen die op dit stuk meeliepen, zien het liefste dat dit een fietsstraat wordt. Daar zijn auto’s te gast en krijgen vooral fietsers de ruimte. Ze willen graag dat het een minder brede straat wordt. Dit is meteen een manier om ervoor te zorgen dat er minder hard wordt gereden.
De groenstroken die voor de huizen liggen, vinden de meeste bewoners ‘saai’. Ze willen meer planten en bomen in plaats van vooral gras. Ook willen ze graag aandacht voor de overlast die plaatsvindt op de parkeerplaatsen. Automobilisten staan daar vaak langere tijd. Ze houden de motoren aan en de koplampen schijnen in de huizen. Ook laten bestuurders regelmatig afval achter.
Overige wensen
- Straatverlichting die niet de woningen inschijnt.
Bijeenkomst voorlopig ontwerp herinrichting
De suggesties en ideeën van bewoners hebben we verwerkt in een voorlopig ontwerp. Dat hebben we in september gepresenteerd. Opmerkingen en suggesties van bewoners daarop nemen we weer mee in het definitieve ontwerp. Daarbij kijken we wat wel en niet haalbaar is. Niet alle ideeën passen namelijk in het beleid of budget.
Lees meer over de bijeenkomst over het voorlopige ontwerp
Meer drempels
Bewoners willen dat de Rijnstraat vooral veiliger wordt voor fietsers en voetgangers. Ze zien dat autobestuurders regelmatig te hard rijden. Daarom willen ze graag nog meer drempels, zebrapaden of duidelijke oversteekplaatsen. Bijvoorbeeld bij het Rivierenplein, de Geulweg en de school en kindcentra.
In het voorlopige ontwerp staan drempelplateaus ingetekend bij de school en kindcentra. Ook maken we daar straks met borden er markering op de weg duidelijk dat het om een schoolzone gaat. Bij de bocht in de Geulweg staat een zebrapad in het voorlopige ontwerp.
Parkeren
Over het parkeren lopen de meningen uiteen. Op de meeste plekken in het voorlopige ontwerp komen parkeervakken langs de straat, ook wel langsparkeren genoemd. Dat is nu ook al grotendeels zo. Alleen op de plekken waar je nu nog kunt insteken met de auto, wordt het dan ook langsparkeren. Sommige bewoners waarderen dit. Ze vinden het handig en overzichtelijk. Anderen zijn juist weer bang voor gevaarlijke situaties met openslaande deuren.
Enthousiasme over groen
Dat er meer bomen en planten komen in de Rijnstraat, vindt eigenlijk iedereen fijn. Bewoners vragen wel om het goed te onderhouden. Niet iedereen is het eens met het huidige maai- en snoeibeleid. Ook denken ze graag mee over wat voor soorten planten en bomen er straks komen.
Veel vragen over dakplatanen
Veel bewoners willen dat de dakplatanen bij de Oosterplas blijven. Direct omwonenden vinden ze mooi, maar willen wel dat ze beter worden onderhouden. Ze zijn bang dat nieuwe bomen te hoog worden en ze dan (nog) minder goed op de Oosterplas uitkijken.
Meer laadpalen
Enkele bewoners vragen om meer laadpalen voor elektrische auto’s. Wil je er ééntje op een specifieke plaats? Dan kan je dat zelf aanvragen via de website van Vattenfall.
Overige vragen en suggesties
Er kwamen ook nog wat suggesties binnen over de verlichtring en het afval. Zo is er een wens voor slimme lantaarnpalen die ’s nachts dimmen. Als het definitief ontwerp klaar is, wordt er een lichtplan opgesteld. We nemen deze opmerking daarin mee. Wat betreft afval zien sommige bewoners graag een aparte vuilnisbak voor hondenpoep. Ook willen ze de ondergrondse containers op andere, in hun ogen, betere plekken.
Lees meer over het projectgebied
De Rijnstraat is bijna 1,5 kilometer lang. Het plan was om deze in één keer aan te pakken. Maar na gesprekken met andere betrokken partijen hebben we besloten het eerste gedeelte toch niet mee te nemen. Daarmee bedoelen we het stuk van De Bossche Pad tot aan de rotonde op de Merwedelaan.
Dit gedeelte gaat de komende jaren veranderen. Zo verdwijnt flatgebouw Aa-Veste. Omdat het nog niet duidelijk is wat hiervoor in de plaats komt en hoe de straat er dan uit moet komen te zien, is het beter om dit stuk pas op te knappen als er meer duidelijkheid is.
Voorlopig ontwerp
Over het algemeen zijn bewoners positief over het voorlopig ontwerp. Ze vinden het fijn dat de snelheid voor de gehele straat naar 30 k/m per uur gaat en dat de Rijnstraat een stuk groener wordt.
Klik op één van onderstaande afbeeldingen om te vergroten. Wil je meer informatie over het voorlopige ontwerp of de afbeeldingen toegestuurd krijgen? Stuur dan een mail via het digitaal contactformulier.
Bocht Geulweg
De bocht in de Geulweg is een groot aandachtspunt in het ontwerp. Bewoners en weggebruikers vinden dit een onoverzichtelijk en gevaarlijk punt. Vooral voor fietsers. We hebben daarom onderzoek gedaan naar drie varianten om het te verbeteren:
- De huidige bocht behouden met kleine aanpassingen
- Een fietsrotonde maken
- Een vrijliggend fietspad in de buitenbocht
In onderstaande afbeelding zie je de drie verschillende varianten in dezelfde volgorde naast elkaar.
Als we de huidige bocht behouden, zou de middenberm verbreed worden. Een fietser kan daar dan veilig(er) wachten. Bij variant 2 gaat de fietser in een rotonde om de bocht heen. Hij of zij heeft dan voorrang. Bij het vrijliggende fietspad in variant 3 komt de middenberm juist weer te vervallen. Zo komt een fietser niet in de verdrukking. Maar het maakt het lastiger voor een voetganger om de weg over te steken.
Een overgrote meerderheid van de bewoners is voor variant 2, de fietsrotonde. Ze vinden dit veiliger. Ook omdat veel kinderen langs dit stuk fietsen om naar school te gaan. Onze verkeerskundig ontwerper onderzoekt deze optie nu verder. Om de rotonde te creëren is er namelijk wel genoeg ruimte nodig. Daarvoor moeten we weten wat er precies onder de weg zit. Denk aan kabels en leidingen die daar lopen.
Hoe nu verder?
We verwachten het definitieve ontwerp voor de Rijnstraat in februari of maart 2026 klaar te hebben. We presenteren het tijdens een nieuwe bijeenkomst. De daadwerkelijke werkzaamheden vinden pas later in 2026 of 2027 plaats. De planning hangt mede af van de bedrijven die over de kabels en leidingen van gas, water en elektriciteit gaan. Als zij kabels en leidingen moeten verleggen, kunnen wij pas verder als dit is gebeurd. Op dit moment hebben zij een volle agenda en kunnen ze nog niet aangeven wanneer ze hiermee aan de slag kunnen.
Vragen of op de hoogte blijven?
Heb je vragen over de werkzaamheden? Stuur een bericht via het digitaal contactformulier. Wil je op de hoogte gehouden worden van het participatietraject en/of de ontwikkelingen in de Rijnstraat? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.



