Herinrichting Rijnstraat

We gaan de Rijnstraat opnieuw inrichten. Dat doen we graag samen met omwonenden. Daarom mogen zij tijdens verschillende participatiebijeenkomsten meedenken over ons ontwerp. Samen maken we er zo een veiligere, duurzamere en groenere buurt van.

Flinke onderhoudsbeurt

De riolering van de Rijnstraat is verouderd en moet deels vervangen worden. Dat is voor ons aanleiding om meteen naar de hele straat te kijken. We willen de verkeersveiligheid verbeteren, leggen een extra riool aan om regenwater van rioolwater te scheiden en voegen meer groen toe. Zo heb je straks minder snel last van wateroverlast of hitte. En is de Rijnstraat klaar voor de toekomst.

Enquête en meedenkwandeling

Om een beeld te krijgen van wat omwonenden momenteel van de Rijnstraat vinden, hebben we eind februari een enquête verstuurd. Maar liefst 231 bewoners hebben de vragenlijst ingevuld. Ook mochten ze ideeën en suggesties aandragen tijdens de startbijeenkomst en meedenkwandeling in april.

Bijeenkomst voorlopig ontwerp herinrichting

De suggesties en ideeën van bewoners hebben we verwerkt in een voorlopig ontwerp. Dat hebben we in september gepresenteerd. Opmerkingen en suggesties van bewoners daarop nemen we weer mee in het definitieve ontwerp. Daarbij kijken we wat wel en niet haalbaar is. Niet alle ideeën passen namelijk in het beleid of budget.

Voorlopig ontwerp

Over het algemeen zijn bewoners positief over het voorlopig ontwerp. Ze vinden het fijn dat de snelheid voor de gehele straat naar 30 k/m per uur gaat en dat de Rijnstraat een stuk groener wordt.

Klik op één van onderstaande afbeeldingen om te vergroten. Wil je meer informatie over het voorlopige ontwerp of de afbeeldingen toegestuurd krijgen? Stuur dan een mail via het digitaal contactformulier.

Bocht Geulweg

De bocht in de Geulweg is een groot aandachtspunt in het ontwerp. Bewoners en weggebruikers vinden dit een onoverzichtelijk en gevaarlijk punt. Vooral voor fietsers. We hebben daarom onderzoek gedaan naar drie varianten om het te verbeteren:

  1. De huidige bocht behouden met kleine aanpassingen
  2. Een fietsrotonde maken
  3. Een vrijliggend fietspad in de buitenbocht

In onderstaande afbeelding zie je de drie verschillende varianten in dezelfde volgorde naast elkaar.

Als we de huidige bocht behouden, zou de middenberm verbreed worden. Een fietser kan daar dan veilig(er) wachten. Bij variant 2 gaat de fietser in een rotonde om de bocht heen. Hij of zij heeft dan voorrang. Bij het vrijliggende fietspad in variant 3 komt de middenberm juist weer te vervallen. Zo komt een fietser niet in de verdrukking. Maar het maakt het lastiger voor een voetganger om de weg over te steken.

Een overgrote meerderheid van de bewoners is voor variant 2, de fietsrotonde. Ze vinden dit veiliger. Ook omdat veel kinderen langs dit stuk fietsen om naar school te gaan. Onze verkeerskundig ontwerper onderzoekt deze optie nu verder. Om de rotonde te creëren is er namelijk wel genoeg ruimte nodig. Daarvoor moeten we weten wat er precies onder de weg zit. Denk aan kabels en leidingen die daar lopen.

Hoe nu verder?

We verwachten het definitieve ontwerp voor de Rijnstraat in februari of maart 2026 klaar te hebben. We presenteren het tijdens een nieuwe bijeenkomst. De daadwerkelijke werkzaamheden vinden pas later in 2026 of 2027 plaats. De planning hangt mede af van de bedrijven die over de kabels en leidingen van gas, water en elektriciteit gaan. Als zij kabels en leidingen moeten verleggen, kunnen wij pas verder als dit is gebeurd. Op dit moment hebben zij een volle agenda en kunnen ze nog niet aangeven wanneer ze hiermee aan de slag kunnen.

Vragen of op de hoogte blijven?

Heb je vragen over de werkzaamheden? Stuur een bericht via het digitaal contactformulier. Wil je op de hoogte gehouden worden van het participatietraject en/of de ontwikkelingen in de Rijnstraat? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

Niet gevonden wat je zocht?

Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.