Ga naar de inhoud
Logo van Gemeente 's-Hertogenbosch

Sterk toeristisch imago voor ‘s-Hertogenbosch

15 mei 2018
Luchtfoto van 's-Hertogenbosch, huizen, daken en boven in beeld de St. Jan

Vandaag werd bekend dat ’s-Hertogenbosch het sterkste toeristische imago heeft van alle Nederlandse middelgrote steden. Voor de vijfde keer hebben Lagroup en NBTC-NIPO Research een Toeristisch Imago Onderzoek uitgevoerd. Hieraan deden zeventien middelgrote Nederlandse steden mee. Wethouder Huib van Olden: “ Ik ben trots dat we zo goed scoren. Gastvrijheid en bereikbaarheid zijn de belangrijkste kernwaarden voor ’s-Hertogenbosch. Samen met onze inwoners en ondernemers houden we deze graag in ere. Het is prettig om te merken dat bezoekers dit ook waarderen.” 

Noord-Brabantse hoofdstad geroemd om sfeer en historische binnenstad

De Nederlandse consument beoordeelt ’s-Hertogenbosch om zijn gezellige en vriendelijke sfeer en zijn historische binnenstad. Ook het sterke winkel- en horeca-aanbod blijken sterke troeven. Nijmegen, Leiden, Haarlem en Groningen maken de top 5 toeristische steden compleet.

’s-Hertogenbosch behaalt ook hoogste Net Promoter Score

Ook bij de NPS gaat ’s-Hertogenbosch aan kop. Haarlem is een goede tweede. Beide steden kennen een groot aandeel ‘promoters’ en nauwelijks criticasters. De Net Promoter Score (NPS) is een sterke indicator van de toeristische aantrekkelijkheid en groeipotentie van een stad. Om de NPS te bepalen, is aan bezoekers van een stad gevraagd hoe waarschijnlijk het is dat ze de stad zullen aanbevelen voor een toeristisch bezoek. De NPS wordt berekend door het percentage criticasters af te trekken van het percentage ‘promoters’ van een stad. Het verschil is de Net Promoter Score.

Waarmee onderscheiden steden zich?

Het onderzoek laat zien dat voor bijna alle steden winkelen, uit eten gaan en wandelen/fietsen de belangrijkste activiteiten zijn die bezoekers ondernemen. Een sterk aanbod op deze terreinen maakt een stad aantrekkelijk, maar niet per definitie onderscheidend. De aspecten waarmee steden zich het sterkst kunnen onderscheiden en opvallen, zijn het museale aanbod, evenementen en bezienswaardigheden.

Toeristisch Imago Onderzoek 2018

Lagroup en NBTC-NIPO Research voerden het Toeristisch Imago Onderzoek 2018 uit. Het onderzoek laat het beeld zien dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van het toeristisch imago van 17 middelgrote Nederlandse steden. Per stad gaven 600 tot 800 personen hun mening over de sfeer in de stad en de aantrekkelijkheid van het toeristische product. 

Delen via e-mail

https://www.s-hertogenbosch.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/archive/2018/05/article/sterk-toeristisch-imago-voor-s-hertogenbosch-744.html