
Bossche Bespaarteam helpt jou gratis met besparen op je energierekening
De prijs van energie is flink gestegen de afgelopen tijd. Heb je moeite je energierekening maandelijks te betalen? En wil je hierop besparen? Het Bossche bespaarteam komt gratis bij je langs om je daarbij te helpen.
Wat doet het Bossche bespaarteam?
Jouw hulpvraag staat centraal. Wat heb jij nodig om energie te besparen? Helpen wij jou op weg met een klusser die energiebesparende klusjes in huis doet? Of wil je ook de hulp en advies van een energiecoach? Waar bij jou de behoefte ook ligt, we denken met je mee en sturen de juiste mensen naar je toe.
Klusser
De klusser doet slimme aanpassingen in je huis waarmee je energie bespaart, zoals radiatorfolie of tochtstrips plaatsen. We werken samen met de klussers van Klimaatroute. Bekijk de website van de Klimaatroute.
Financiële hulp
De financiële hulp kijkt samen met jou naar jouw energieverbruik en bespreekt met jou wat je nog meer kunt doen om te besparen. Daarnaast kan de financiële hulp jou advies geven over andere geldzaken.

Voor wie is het Bossche Bespaarteam?
Heb je weinig inkomen waardoor je minder te besteden hebt en woon je in een huis met energielabel G, F, E of D? Grote kans dat je in aanmerking komt voor een afspraak met het Bossche Bespaarteam. Meld je gratis aan, zodat we samen kunnen kijken hoe we je kunnen helpen.
Kijk eerst of je in aanmerking komt. Dit kun je terugvinden bij de veelgestelde vragen.
Hoe werkt het?
- Stap 1: Aanmelden
Meld je aan via de 'aanmelden' knop of bel naar de gemeente zodat we samen het aanmeldformulier in kunnen vullen: (073) 615 51 55. Je kunt ook terecht bij één van de wijkpleinen.
- Stap 2: Afspraak inplannen
Wij nemen telefonisch contact op. We spreken samen een datum en tijdstip af waarop het Bossche Bespaarteam bij je langskomt.
- Stap 3: Bezoek Bossche Bespaarteam
Het Bossche Bespaarteam komt bij je thuis op de afgesproken tijd. Het team dat langskomt werkt in dienst van de gemeente en stelt zich bij binnenkomst aan je voor. Hoelang de werkzaamheden duren, dat verschilt per woning. Houd rekening met maximaal 1,5 uur.
Wacht niet langer en meld je aan. Vol = vol!
Koudere temperaturen zorgen voor meer energieverbruik en een hogere energierekening. Meld je daarom zo snel mogelijk aan via de knop 'aanmelden', of bel de gemeente zodat we samen het aanmeldformulier in kunnen vullen: (073) 615 51 55. Let op, vol = vol. Dus zorg ervoor dat je erbij zit!
Wat kun je zelf doen?
Wil je zelf kijken hoe je energie kunt besparen? Bekijk de infographic met tips (pdf) om zuiniger met energie om te gaan, of bezoek de website van Brabant Woont Slim.
Hulp bij het aanmelden
Vind je het aanmelden lastig? Vraag dan hulp in je omgeving en vul samen het formulier in. Of neem contact met ons op via (073) 615 51 55. De medewerkers van Koo helpen je ook graag. Ga naar de website van Koo om de juiste contactgegevens te vinden voor een wijkplein bij jou in de buurt
Hulp bij geldzorgen
Heb je vragen of zorgen over geldzaken? Of ben je bang om in de schulden te raken en wil je dat voorkomen? Neem dan contact op met Eerste Hulp bij Geldzaken (EHBG) op het telefoonnummer (073) 615 51 55. EHBG is er voor alle inwoners van ’s-Hertogenbosch met vragen en zorgen over geld. Samen met jou kijken we naar een oplossing.
Energietoeslag
Heb je een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm? Dan mag je naast hulp van het Bossche Bespaarteam ook de energietoeslag aanvragen. Je krijgt dan € 1300,- euro om de hoge kosten op te vangen. Kijk voor meer informatie over de toeslag en hoe je dit kunt aanvragen op de pagina Energietoeslag.
Veelgestelde vragen
Kom ik in aanmerking voor het Bossche Bespaarteam?
Het Bossche Bespaarteam staat klaar voor iedereen die wat minder te besteden heeft en moeite heeft om de hoge energierekening te betalen. We helpen zo veel mogelijk inwoners, maar starten bij de mensen die dit het hardst nodig hebben. Dat zijn de mensen die een woning hebben met een laag energielabel (G, F of E). Deze woningen zijn minder of vrijwel niet energiezuinig of geïsoleerd.
Energielabel G, F of E
Woon je in een huis met een laag energielabel (G, F of E)? Grote kans dat je dan als één van de eerste aan de beurt bent voor een afspraak.
Energielabel D, C
Woon je in een huis met een hoger energielabel (D of C)? Dan kom je in aanmerking voor het Bossche bespaarteam, maar inwoners met energielabel E, F & G hebben voorrang. Dat komt omdat je woning energiezuiniger is dan woningen met energielabel G, F of E. Hoe lang het duurt voordat je aan de beurt bent, is voor ons lastig in te schatten. Dat hangt af van het aantal mensen wat hulp zoekt met een energielabel G, F of E. Kun je hier niet op wachten en heb je eerder hulp nodig? Neem dan contact op met Eerste Hulp Bij Geldzaken (EHBG).
Energielabel B, A
Heb je energielabel B of A? Het Bossche Bespaarteam kan dan weinig tot geen energiebesparende klusjes doen in je woning. Een bezoek van het Bossche Bespaarteam heeft daarom helaas niet veel zin. Kom je toch in de problemen met je energierekening en wil je graag direct hulp? Kom dan langs bij Eerste Hulp Bij Geldzaken (EHBG). Dan kijken we samen naar je (energie)rekeningen.
Energielabel onbekend
Woon je in een huis waarvan het energielabel onbekend is en heb je geen dubbelglas en/of geen isolatie? Dan kom je mogelijk ook in aanmerking voor het Bossche Bespaarteam. Of woon je in een huis waarvan het energielabel onbekend is, maar zijn er al wel besparende maatregelen aangebracht in je woning, of ga je al bewust om met je energieverbruik? Wij vragen je dan om eerst contact op te nemen met Eerste Hulp Bij Geldzaken (EHBG).
Hoe weet ik welk energielabel mijn woning heeft?
Welk energielabel jouw huis heeft, kun je eenvoudig terugvinden op de website van Milieu Centraal.
Hoeveel geld ga ik besparen op mijn energierekening?
Nadat het Bossche Bespaarteam bij je thuis is geweest, begin je direct met het besparen op stroom en gas. Het geld wat je daarmee bespaart, kan oplopen tot tientallen euro’s per jaar. Hoeveel precies, dat is lastig in te schatten en verschilt per woning. Daarnaast stijgen de prijzen van energie helaas nog steeds, hierdoor kan het zijn dat de rekening hoog blijft of zelfs iets toeneemt. Mocht dit zo zijn dan stijgt je rekening minder hard na een bezoek van het Bossche Bespaarteam. Maak dus een afspraak met het Bossche Bespaarteam om samen te kijken hoe jij zo snel mogelijk energie kunt besparen.
Wat voor werkzaamheden gaat het Bossche Bespaarteam in mijn woning doen en zijn deze ingrijpend?
Het Bossche Bespaarteam verricht slimme aanpassingen in je woning om energie te besparen. Wat ze precies gaan doen wordt bij je thuis en in overleg met jou bepaald. Denk daarbij aan het plakken van radiatorfolie achter de radiator, of het plaatsen van tochtstrips. Hierdoor is jouw huis beter geïsoleerd en houdt het de warmte langer vast. De klusser kijkt goed naar welke aanpassingen het meeste zin hebben. Uiteraard vragen we altijd eerst je toestemming voordat we iets gaan doen.
De werkzaamheden zijn niet ingrijpend. We boren geen gaten en je hoeft geen kamers leeg te halen. Wel kan het voorkomen dat we enkele meubels verschuiven om ergens goed bij te kunnen. Daarnaast kijkt de klusser goed naar welke aanpassingen het meeste zin hebben. Uiteraard vragen we altijd eerst je toestemming voordat we iets gaan doen.
Hoe kan ik mij voorbereiden op de komst van het Bossche Bespaarteam?
Als voorbereiding op het bezoek is het handig je energiecontract erbij te pakken. Ook is het goed om alvast te weten wat je nu per maand betaalt aan gas en stroom.
Wie is Klimaatroute?
Het Bossche Bespaarteam werkt samen met Klimaatroute, een betrouwbare partner die met vakkundige klussers werkt. Hierdoor kunnen we nog meer mensen helpen met het verlagen van de energierekening. Heb je een aanvraag ingediend voor een bezoek van het Bossche Bespaarteam? Mogelijk komt dan een klusser van Klimaatroute bij je langs. De klusser werkt in opdracht van het Bossche Bespaarteam. Van tevoren zal bij jou bekend zijn of een klusser van Klimaatroute langskomt, of van het Bossche Bespaarteam. Bekijk de website van Klimaatroute.
Ik heb de energietoeslag al gehad, waarom krijg ik ook de kaart of brief van het Bossche Bespaarteam?
Met de energietoeslag geven we financiële steun. Maar we bieden ook steun bij je thuis. Dit doen we door je te helpen met het besparen van energie in je woning. De hulp van het Bossche Bespaarteam is dus een aanvulling op de energietoeslag.
Ik heb geen recht op energietoeslag. Heb ik dan wel recht op de hulp van het Bossche Bespaarteam?
Wanneer je geen recht hebt op energietoeslag, betekent dit niet dat je ook geen recht hebt op de hulp van het Bossche Bespaarteam. Wel kijken we naar het energielabel van je woning. We helpen eerst inwoners die in een huis wonen met laag energielabel (F, G, of E). Heb je nu problemen met het betalen van je energierekening? Neem dan contact op met het loket Eerste Hulp bij Geldzaken. Bij EHBG krijg je hulp en advies van medewerkers die veel weten over geldzaken. Dit is gratis en vrijblijvend.
Ik heb geen brief of kaart ontvangen van het Bossche Bespaarteam, maar ik wil wel graag geholpen worden. Wat nu?
Als je geen kaart of brief hebt ontvangen, maar wel moeite hebt om de energierekening te betalen, dan kun je het beste contact opnemen met het loket Eerste Hulp Bij Geldzaken. Bij EHBG krijg je hulp en advies van medewerkers die veel weten over geldzaken. Dit is gratis en vrijblijvend.
Ik ben een afspraak vergeten of ik wil een afspraak verzetten of afzeggen. Hoe doe ik dat?
Vergeten:
Dat kan gebeuren. Het is mogelijk om een nieuwe afspraak te maken.
Verzetten of afzeggen:
Komt het niet uit of ben je verhinderd? Het is mogelijk om je afspraak te verzetten.
Stuur een e-mail via het digitaal contactformulier, of neem telefonisch contact op (073) 615 51 55.
Wat kan ik nog meer doen om energie te besparen?
Wil je kijken of je nog meer energie kunt besparen dan dat het Bossche Bespaarteam doet? Neem dan contact op met het energieloket Brabant Woont Slim. Zij geven tips en advies in wat voor jouw situatie of huis het beste is. Je vindt ze op de website van Brabant Woont Slim.
Ik heb ook moeite met het betalen van andere rekeningen. Wat nu?
Niet alleen energie wordt duurder. Ook andere vaste lasten kosten meer, zoals de dagelijkse boodschappen. Wordt het steeds lastiger om rond te komen of verlies je het overzicht op alle kosten? Het loket Eerste Hulp Bij Geldzaken helpt je graag verder. Bij EHBG krijg je hulp en advies van medewerkers die veel weten over geldzaken. Dit is gratis en vrijblijvend.
Ik wil liever geen mensen over de vloer. Hoe kunnen jullie mij toch helpen met mijn hoge energierekening?
Als je liever thuis geen mensen wilt ontvangen, maar wel wat hulp kunt gebruiken bij het besparen op energie, dan kun je het beste contact opnemen met het loket Eerste Hulp Bij Geldzaken. Bij EHBG krijg je hulp en advies van medewerkers die veel weten over geldzaken. Dit is gratis en vrijblijvend. Ook kun je contact opnemen met Brabant Woont Slim. Zij geven advies over wat je zelf in je huis kan doen om energie te besparen.
Wat is Eerste Hulp Bij Geldzaken en hoe kunnen zij mij helpen?
Bij EHBG krijg je hulp en advies van medewerkers die veel weten over geldzaken. Dat is gratis en vrijblijvend. We zorgen er samen voor dat je weer grip krijgt op jouw geldzaken en de toekomst positief en schulden(zorg)vrij tegemoet gaat. Wacht niet te lang en bel met Eerste Hulp Met Geldzaken: (073) 615 51 55. Of kom op werkdagen tussen 9:00 en 16:00 uur langs bij ons loket (Weener XL, Van Herpensweide 1, ’s-Hertogenbosch). Hiervoor hoef je geen afspraak te maken. Wij helpen je graag.