Contact

U kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente 's-Hertogenbosch. Klik hieronder op de verschillende mogelijkheden voor meer informatie.

Regel het online

  • Zoekt u informatie of wilt u iets aanvragen? Kijk dan eerst op onze startpagina. Of zoek het onderwerp met de zoekbalk bovenaan de pagina.
  • Geef meldingen en tips over de openbare ruimte door via de pagina Melding openbare ruimte.
  • Hebt u een voorwerp gevonden of bent u iets verloren? Kijk op de pagina Gevonden of verloren voorwerpen.
  • Wilt u geen ongeadresseerde reclame en/of huis-aan-huisbladen in de brievenbus? Vraag dan via het digitaal formulier een brievenbussticker (reclamesticker) aan of haal er één op in het Stadskantoor.

Bellen

U kunt op werkdagen tussen 8.30 - 17.00 uur bellen naar (073) 615 51 55. Op donderdag is er ook avondopenstelling tot 20.00 uur. Belt u met persoonlijke vragen? Houd dan uw burgerservicenummer (bsn) bij de hand. Het bsn staat op uw ID kaart of paspoort. In onderstaand overzicht ziet u op welke dagen en tijden het rustig, gemiddeld of druk is met telefoontjes. Tussen 09.00 - 11.00 is het druk. Tussen 12.00 - 15.00 is het gemiddeld druk. Vanaf 16.00 is het rustig.

Is er sprake van een onveilige, overlastgevende of gevaarlijke situatie buiten kantoortijden? Toets dan 7 om door verbonden te worden met de meldkamer van Stadstoezicht (zo t/m ma tot 23.00 uur, vrij en za tot 23.45 uur). Neem voor spoedeisende hulp altijd contact op met alarmnummer 112.  

Geluidsopname

Het gemeentelijk contactcentrum (GCC) maakt van veel telefoongesprekken met bewoners een geluidsopname. Deze gebruikt het GCC voor opleiding en verhoging van de kwaliteit. Dit geeft het GCC de kans de manier van werken te verbeteren of antwoorden beter te laten aansluiten op de vragen. Ook kan het GCC de geluidsopnames beluisteren in geval van agressie of bedreiging aan de telefoon. De geluidsopnames worden dan gebruikt om de gekozen maatregelen uit te kunnen leggen. Alleen de medewerkers met een machtiging kunnen de geluidsopnames beluisteren. We bewaren de geluidsopnames voor een maximale duur van 16 weken.

Tijdens een gesprek kan het nodig zijn dat we uw persoonsgegevens gebruiken om u verder te helpen. Uw rechten met betrekking tot inzage tot het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente vindt u op de webpagina Rechten van betrokkene.

Teletolk

Bent u doof, slechthorend of spraakbeperkt en wilt u contact opnemen met de gemeente? Dan bieden wij de mogelijkheid aan om met een teletolk te bellen.

Doof, slechthorend of spraakbeperkt? Bel een teletolk.

Tussen 09.00-11.00 is het druk. Tussen 12.00-15.00 is het gemiddeld druk. Vanaf 16.00 is het rustig.

WhatsApp

Sla voor WhatsApp het telefoonnummer 073 - 615 51 55 op in de contacten van uw smartphone. U kunt dan op werkdagen tussen 8.30 tot 17.00 uur met ons appen. Gebruik WhatsApp niet voor persoonlijke informatie.

Geef meldingen en tips over de openbare ruimte door via de pagina Melding openbare ruimte. Niet via WhatsApp.

E-mailen of brief schrijven

U kunt ook in contact komen met de gemeente door een e-mail te sturen of een brief te schrijven.

Gebruik ons digitaal contactformulier

Of stuur uw brief naar:
Postbus 12345
5200 GZ ‘s-Hertogenbosch

English - contact the municipality of 's-Hertogenbosch

For more information, contact the municipality of 's-Hertogenbosch by telephone or WhatsApp +31 73 615 51 55 
or send an e-mail using the digital contact form (in English).

Vragen vanuit de pers

Persvragen? Bel tijdens kantooruren naar (073) 615 51 55 en vraag naar persvoorlichting.

De persvoorlichter is buiten kantooruren en in het weekend te bereiken via telefoonnummer (073) 615 51 00.

Bezwaar maken of een klacht indienen

Bezwaar maken besluiten

Het gemeentebestuur neemt dagelijks beslissingen over bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning of het afwijzen van een subsidie. Bent u het niet eens met een beslissing of besluit? En raakt het besluit u persoonlijk? Dan kunt u binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken bij het gemeentebestuur. Lees op de pagina Bezwaar maken hoe u dit kunt doen.

Bezwaar gemeentelijke belastingen

U kunt bovenstaande mogelijkheden niet gebruiken voor een bezwaar tegen uw WOZ-beschikking. Ga daarvoor naar de pagina Bezwaar gemeentelijke belastingen.

Klacht indienen

Bent u niet tevreden over het doen of nalaten van een ambtenaar of een bestuurder? Dan kunt u daarover een klacht indienen. Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over het te laat afhandelen van uw vragen, het krijgen van verkeerde informatie of de manier waarop u behandeld bent. Ga daarvoor naar de pagina Klacht indienen.

WOO-verzoek indienen

Vanaf 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) van kracht. Deze wet vereist dat iedereen, ook digitaal, een verzoek om informatie, neergelegd in documenten, kan indienen. Om dat te faciliteren hebben wij een formulier gemaakt. Met behulp van dit digitaal formulier kan informatie worden opgevraagd.

Let op; dit formulier is niet bedoeld om een klacht in te dienen of een melding openbare ruimte te doen!

Pas op voor oplichters die gemeentelijke diensten verkopen

Bij meerdere gemeenten in Nederland komen klachten binnen van inwoners die zijn opgelicht door websites die zeggen te helpen bij het regelen of aanvragen van zaken bij de gemeente. Gemeenten werken niet samen met deze websites en wij adviseren inwoners om hier geen gebruik van te maken. Deze websites en online loketten vragen geld voor het maken van een afspraak bij de gemeente of ze rekenen een hoger tarief voor een uittreksel of akte. Dat is zonde. Een afspraak maken bij de gemeente is altijd gratis en inwoners kunnen een uittreksel eenvoudig zelf aanvragen.

Veiligheid

Behalve dat het goedkoper is om zelf zaken te regelen bij de gemeente, is het ook veiliger. Deze commerciële tussenpartijen vragen om gevoelige persoonlijke informatie voor een afspraak of aanvraag. Het is niet bekend wat ze hier verder mee doen.

Aanvraag gratis bij gemeente

Als u een afspraak wilt maken voor een specifieke dienst of product, dan kunt u dat doen via de pagina van die dienst of product. Het maken van een afspraak is gratis. Heeft u hulp of advies nodig bij uw aanvraag, neem dan contact op met de gemeente, telefoon (073) 6 155 155.

Openingstijden en bezoekadressen

Stadskantoor

Wolvenhoek 1, 5211 HH’s-Hertogenbosch

Openingstijden:

  • Maandag 08:30 - 17:00 uur
  • Dinsdag 08:30 - 17:00 uur
  • Woensdag 08:30 - 17:00 uur
  • Donderdag 08:30 - 20:00 uur
  • Vrijdag 08:30 - 17:00 uur

Perron-3 Rosmalen

Perron-3, Hoff van Hollantlaan 1, 5243 SR Rosmalen
Bezoek de website van Perron-3
Openingstijden:

  • Maandag 08:30 - 12:00 uur
  • Dinsdag 08:30 - 12:00 uur
  • Woensdag 08:30 - 20:00 uur
  • Donderdag 08:30 - 12:00 uur
  • Vrijdag 08:30 - 12:00 uur

Andere adressen:

  • Bestuurscentrum, Achter het Stadhuis 5-7, 's-Hertogenbosch
  • Stadhuis, Markt 1, 's-Hertogenbosch

Afspraak wijzigen of afzeggen?

Kijk in de mail met de afspraakbevestiging. Daarin staat hoe u een afspraak kunt wijzigen of afzeggen.