Corona maatregelen voor dienstverlening en communicatie

Gemeentelijke dienstverlening, Openbare ruimte & Communicatie

Dienstverlening kan steeds meer online, maar gebeurt ook nog door persoonlijk contact. Dat geldt zeker voor kwetsbaardere groepen. Daarom zetten we in deze coronaperiode in op veiligheid én op het zoveel mogelijk laten doorgaan van dienstverlening. Waar dan ook, hoe dan ook. Vaak op een aangepaste manier. Met elkaar vinden we er een weg in, met een beetje begrip voor deze bijzondere situatie. 

Genomen maatregelen

Dit zijn de belangrijkste genomen maatregelen in 's-Hertogenbosch over gemeentelijke dienstverlening, openbare ruimte en communicatie:

  • We zijn coulant in het toekennen van betalingsregelingen en verzoeken om uitstel van betaling. Wij brengen geen invorderingsrente in rekening tot een nader te bepalen datum. Ook leggen we voorlopig geen beslag.
  • We hebben onze ICT-capaciteit voor thuiswerken stevig uitgebreid.
  • Communicatieve ondersteuning van de landelijk en lokale maatregelen en initiatieven. Onder meer met de programma's Kijk Op Corona en Zomeren 2020 op DTV Den Bosch die tot eind mei zijn uitgezonden.
  • Maatregelen in de openbare ruimte, in lijn met de noodverordening (maatregelen binnenstad).
  • Basisscholen en kinderdagverblijven geadviseerd en gefaciliteerd in 1,5 maatregelen in schoolomgeving.

Lees hier alle genomen maatregelen (pdf).

Dienstverlening

Openingstijden

Het Stadskantoor en Perron-3 hebben weer dezelfde openingstijden als voor de uitbraak van het coronavirus. Klik hier voor de openingstijden.

Financiën

Op het gebied van diverse financiële regelingen zijn we schappelijk. Denk daarbij aan het maken van betalingsregelingen, het verlenen van uitstel van betaling en voorlopig brengen we geen invorderingsrentes in rekening. Nieuwe aanslagen belastingen zijn tijdelijk stop gezet. 

Communicatie

Met communicatie op fysieke en digitale manieren worden inwoners over overheidsmaatregelen, consequenties daarvan en diverse initiatieven geïnformeerd en geven bestuurders daaraan betekenis vanuit hun portefeuilles. De communicatie vanuit de landelijke overheid ondersteunen we hiermee en vullen we aan met lokale betekenis.  

Veelgestelde vragen

Lees hier de veelgestelde vragen (pdf) rondom de gemeentelijke dienstverlening, openbare ruimte en communicatie in onze gemeente.

Meer informatie

Voor meer informatie over de aanpassingen met betrekking tot onze dienstverlening, lees het nieuwsbericht. Wilt u meer weten over de maatregelen in de binnenstad? Ga dan naar de pagina Bezoek de binnenstad.