Goederenvervoer door ’s-Hertogenbosch
De landelijke overheid wil met het programma Hoogfrequent Spoorvervoer het goederenvervoer meer verdelen over gemeenten. Dat doet de overheid om ruimte te geven aan de groei van het aantal (trein)reizigers en de groei van het goederenvervoer. Uiteindelijk moeten reizigers zonder spoorboekje kunnen reizen. En wat betreft het goederenvervoer vervoert Nederland goederen via het spoor vanuit Rotterdam naar de rest van Europa. Deze ambities wil de overheid waar blijven maken.
Extra route tussen Meteren en Boxtel
ProRail voert het programma uit in opdracht van het Rijk. Het bestaat uit 2 onderdelen:
- De aanleg van een aftakking van de Betuweroute, bij Meteren, die aansluit op het spoor richting ’s-Hertogenbosch.
- De aanleg van een vierde spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught om hier de capaciteit van het spoor te verhogen.
Met de aftakking van de Betuweroute realiseert ProRail een extra route voor het goederenvervoer tussen Meteren en Boxtel.
Doel van de aftakking Betuweroute
Om spoorboekloos rijden mogelijk te maken op de Brabantroute (Moerdijk-Venlo) is een vermindering van het goederenvervoer nodig. Daarvoor is een herroutering nodig van het goederenvervoer via andere routes. Eén van die routes is Meteren-Boxtel. Hiervoor moet een aftakking worden aangelegd vanaf de Betuweroute op het spoor Meteren–Boxtel, de zogenaamde Zuidwestboog.
Wat vindt de gemeente ’s-Hertogenbosch?
De gemeente ’s-Hertogenbosch vindt dat allerminst is aangetoond dat de aftakking van de Betuweroute tussen Meteren en Boxtel noodzakelijk is. Zij voert daarom een lobby richting de Tweede Kamer. Daarin neemt de gemeente onder andere de dalende aantallen mee van het goederenvervoer over het tracé, de onvolledig onderbouwde prognosecijfers en de verslechtering van de leefkwaliteit voor omwonenden. De gemeente ’s-Hertogenbosch dient dan ook een zienswijze in op het ontwerptracébesluit. Hierin werken we samen met vier andere betrokken gemeenten: Zaltbommel, Neerijnen, Maasdriel en Geldermalsen. U leest de zienswijze onderaan deze pagina.
-
Persbericht - gemeenten eensgezind in strijd voor beter benutten Betuweroute, maart 2018 pdf Download: Persbericht - gemeenten eensgezind in strijd voor beter benutten Betuweroute, maart 2018
-
Zienswijze vijf gemeenten hoogfrequent spoor programma, maart 2018 pdf Download: Zienswijze vijf gemeenten hoogfrequent spoor programma, maart 2018
-
Kaart studiegebied Meteren - Boxtel jpg Download: Kaart studiegebied Meteren - Boxtel
-
Brief staatssecretaris aan Tweede Kamer, april 2018 pdf Download: Brief staatssecretaris aan Tweede Kamer, april 2018
-
Brief college inzake actuele rondom ontwikkelingen zienswijze PHS, mei 2018 pdf Download: Brief college inzake actuele rondom ontwikkelingen zienswijze PHS, mei 2018
-
Bijlage 1 - TNO-rapport pdf Download: Bijlage 1 - TNO-rapport
-
Bijlage 2 - Managementsamenvatting TNO-rapport pdf Download: Bijlage 2 - Managementsamenvatting TNO-rapport
-
Bijlage 3 - Toelichting bij de managementsamenvatting pdf Download: Bijlage 3 - Toelichting bij de managementsamenvatting
-
Bijlage 4 - Zienswijze OTB pdf Download: Bijlage 4 - Zienswijze OTB
-
Brief gemeenten aan staatssecretaris n.a.v. TNO-rapport, mei 2018 pdf Download: Brief gemeenten aan staatssecretaris n.a.v. TNO-rapport, mei 2018
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.