Identiteitskaart aanvragen

Een identiteitskaart kun je alleen aanvragen bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Een identiteitskaart kost geld en het aanvragen doe je zelf. Maak daarvoor een afspraak. De agenda is druk bezet, dus maak de afspraak ruim van tevoren. De gemeente ziet precies dezelfde opties als jij.

Na 6 werkdagen kun je je identiteitskaart persoonlijk ophalen. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Je krijg ook een e-mail als je identiteitskaart klaarligt. Het ophalen doe je op dezelfde locatie als waar je je paspoort hebt aangevraagd.

Let op! Je nieuwe identiteitskaart blijft 3 maanden na de aanvraagdatum beschikbaar. Haal je het niet op tijd op? Dan wordt het vernietigd.

Wat neem je mee naar de afspraak?

  • Je oude identiteitskaart en/of paspoort. Heb je er meer dan één? Neem dan alles mee. Het maakt niet uit of ze nog geldig of verlopen zijn.
  • Een pasfoto in kleur die niet ouder is dan een half jaar. De pasfoto moet voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid. Maak de pasfoto van tevoren bij een vakfotograaf. Bij de gemeente kan je geen pasfoto maken.
  • Pinpas
  • Ben je jonger dan 12 jaar? Of vraag je een identiteitskaart aan voor een kind?

    Ouders, gezaghebbenden of gemachtigden vragen een identiteitskaart aan voor een kind jonger dan 12 jaar. Bij de afspraak moet het kind ook aanwezig zijn.

    Breng mee:

    • Alle reisdocumenten die het kind eventueel in bezit heeft, ook als die verlopen zijn;
    • Toestemming van (beide) ouder(s) of gezaghebbende(n). Geef digitaal toestemming via het toestemmingsformulier. Toestemming is verplicht bij een identiteitskaartaanvraag voor kinderen tot 12 jaar;
    • Een origineel identiteitsbewijs van de ouder(s) of gezaghebbende(n) die meekomt/komen naar de afspraak.

    Als één van de ouders geen toestemming kan of wil geven, dan kun je vervangende toestemming aanvragen bij het Paleis van Justitie. Is dat niet van toepassing? Neem dan contact met ons op via 073 – 615 5155. Een gescand of digitaal exemplaar (bijvoorbeeld een foto op je telefoon) is niet toegestaan.

Ophalen of bezorgen

Een identiteitskaart haal je af op dezelfde locatie als waar je de identiteitskaart hebt aangevraagd. Voor het afhalen hoef je geen afspraak te maken.

Identiteitskaart ophalen voor een kind tussen de 4 en 12 jaar? De ouder/verzorger die meekomt neemt een geldig identiteitsbewijs mee.

Identiteitskaart ophalen voor een kind jonger dan 4 jaar? Dan hoeft het kind niet mee te komen bij het afhalen. Voorwaarde is wel dat de ouder/gezaghebbende die de identiteitskaart zonder kind op komt halen op hetzelfde adres ingeschreven staat als het kind.

Je kunt een identiteitskaart ook laten bezorgen. Lees hier meer over in de informatiekaart ID-bezorging (pdf). Als je wilt laten thuisbezorgen, geef je dit aan bij de aanvraag. Bezorgen kost geld; dit betaal je als je de aanvraag doet.

  • Hoelang duurt het voor mijn identiteitskaart klaar is?

    Je identiteitskaart ligt in ieder geval op de 6e werkdag na de aanvraag voor je klaar. Je krijgt ook een e-mail als je je identiteitskaart kan ophalen.

    Aangevraagd op maandag Ophalen vanaf dinsdag in de week erop
    Aangevraagd op dinsdag Ophalen vanaf woensdag in de week erop
    Aangevraagd op woensdag voor 17:00 uur Ophalen vanaf donderdag in de week erop
    Aangevraagd op woensdag na 17:00 uur Ophalen vanaf vrijdag in de week erop
    Aangevraagd op donderdag voor 17:00 uur Ophalen vanaf vrijdag in de week erop
    Aangevraagd op donderdag na 17:00 uur Ophalen vanaf de 2e maandag na de aanvraagdatum
    Aangevraagd op vrijdag Ophalen vanaf de 2e maandag na de aanvraagdatum

    Het reisdocument moet je binnen 3 maanden ophalen. Daarna wordt het vernietigd. De kosten van de aanvraag worden niet terugbetaald.

Spoedaanvraag

Heb je heel snel een identiteitskaart nodig? Maak een afspraak. Bij de afspraak aan de balie kun je kiezen voor een spoedproces. Het document is dan na 2 werkdagen klaar. Je betaalt extra kosten voor het spoedproces (zie kopje ‘Kosten en geldigheid’). Als je je oude identiteitskaart niet meer hebt, is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Kwijt of gestolen

Identiteitskaart verloren of gestolen? Dan moet je aangifte doen van vermissing bij de gemeente. Woon je in gemeente ‘s-Hertogenbosch? Dan kan je digitaal aangifte doen via onderstaande knop.

Je kan je identiteitskaart na de aangifte niet meer gebruiken. Vind je hem terug? Lever je teruggevonden identiteitskaart in bij de gemeente.

Bij een vermissing kunnen we de normale levertijd van 6 werkdagen voor een nieuwe identiteitskaart niet beloven.

Buitenland

Is je identiteitskaart in het buitenland verloren of gestolen? Doe dan voor je reisverzekering ook direct aangifte bij de politie daar. Doe vervolgens aangifte van vermissing bij de gemeente.

Doe aangifte van vermissing

Lichamelijk of verstandelijk beperkt

Ben je lichamelijk of verstandelijk beperkt en woon je zelfstandig? Als je een identiteitskaart wilt aanvragen maar daarvoor niet naar de gemeente kunt komen neem dan contact op met de afdeling Publieke Dienstverlening van de gemeente, via (073) 615 51 55.

Op reis met kinderen

Sommige landen buiten de Schengenruimte vragen een bewijs dat de volwassene met het kind mag reizen. Het kan anders bijvoorbeeld problemen geven bij de douane wanneer jij en het kind verschillende achternamen hebben. Het is daarom belangrijk dat je kunt laten zien dat je de ouder bent, het gezag hebt en/of een verklaring hebt dat je met het kind mag reizen.

Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis:

een toestemmingsformulier (via de website van Rijksoverheid).
een kopie van paspoort/identiteitskaart van de toestemming gevende ouder.
een recent internationaal uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) van het kind, mét oudergegevens. Meer hierover lees je op de pagina Uittreksel of afschrift aanvragen.

Kosten en geldigheid

Sinds 9 maart 2014 is een reisdocument voor volwassenen 10 jaar geldig vanaf de datum van afgifte. Controleer de geldigheidsdatum van het document voordat je op reis gaat.

Kosten Geldigheid
Tot en met 17 jaar € 40,90 5 jaar
Tot en met 17 jaar inclusief spoed € 98,00 5 jaar
Vanaf 18 jaar € 75,80 10 jaar
Vanaf 18 jaar inclusief spoed € 132,90 10 jaar
Extra kosten spoedaanvraag € 57,10
Extra kosten bezorging € 9,95

Identificatieplicht

Ben je 14 jaar of ouder? Dan laat je een geldig identiteitsbewijs zien als een bevoegd ambtenaar dat vraagt. Dat ben je verplicht. Voor kinderen jonger dan 14 jaar geldt dit meestal niet. Maar in de zorg en het openbaar vervoer moeten kinderen zich wel altijd kunnen identificeren. Meer informatie over de identificatieplicht lees je op de website van de Rijksoverheid.

Wijzigingen Nederlandse identiteitskaart

Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie DigiD

Sinds 2021 is er een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart. Er is een inlogfunctie voor DigiD toegevoegd. Dit betekent dat je  na aanmelding in de DigiD app op jouw  telefoon kunt inloggen met behulp van de  identiteitskaart. Door op deze manier in te loggen, kunt je gegevens inzien die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.

Om jouw persoonsgegevens goed te beschermen willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met behulp van een identiteitskaart in de DigiD app geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van jouw persoonsgegevens.

Vraag je een nieuwe identiteitskaart aan? Dan stuurt DigiD jou binnen enkele werkdagen na het ophalen of bezorgen van de identiteitskaart een brief met een pincode. Daarmee kun je de inlogfunctie van jouw identiteitskaart activeren. Na activatie is de identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en het pensioenfonds. Bekijk voor meer informatie de website van DigiD.

Nieuw model Nederlandse identiteitskaart

Het nieuwe model is ook in uiterlijk wat veranderd. Zo staan er vingerafdrukken van de kaarthouder op de chip en het BSN in een QR-code op de achterkant.

Niet gevonden wat je zocht?

Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.