Meldpunt problemen met verhuurders

In de Wet goed verhuurderschap staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels? Dan kan een huurder dit bij de gemeente melden. Er bestaat ook de Wet betaalbare huur, om huurders beter te beschermen tegen te hoge huren. U kunt melding maken bij de gemeente als een verhuurder zich niet aan de Wet betaalbare huur houdt.

Problemen melden via de gemeente

Bij het meldpunt van de gemeente kunt u terecht voor de volgende onderwerpen:

  • U ver­moedt dat u door een ver­huur­der steeds op­nieuw wordt af­ge­we­zen en er dus sprake is van discriminatie. Bekijk de brochure (pdf).
  • U wordt ge­ïn­ti­mi­deerd door uw ver­huur­der. Dat kan zo­wel fy­siek als schrif­te­lijk zijn.
  • Uw ver­huur­der wil de huur­over­een­komst niet schrif­te­lijk vast leg­gen.
  • Uw ver­huur­der heeft u niet schrif­te­lijk ge­we­zen op:
    • uw rech­ten en plich­ten
    • dui­de­lij­ke af­spra­ken over een even­tu­e­le borg
    • de re­gels over de ser­vi­ce­kos­ten
    • de con­tact­ge­ge­vens van de be­heer­der
    • op de con­tact­ge­ge­vens van het lo­ka­le meld­punt pro­ble­men met ver­huur­ders
  • Uw ver­huur­der wil meer dan 2 maan­den huur als borg.
  • Uw ver­huur­der be­taalt de borg niet bin­nen 2 we­ken na­dat u uit de wo­ning bent ver­trok­ken te­rug.
  • Uw ver­huur­der vraagt naast huur en borg nog een ex­tra be­drag. Bij­voor­beeld be­mid­de­lings­kos­ten. U kunt als huur­der het be­taal­de be­drag te­rug­vor­de­ren. De ge­meen­te kan de ver­huur­der een boe­te op­leg­gen.
  • Uw ver­huur­der geeft geen spe­ci­fi­ca­tie van de ser­vi­ce­kos­ten. Dat moet een ver­huur­der doen voor­dat u het huur­con­tract te­kent. Uw ver­huur­der moet ook een jaar­lijk­se af­re­ke­ning ge­ven van de ser­vi­ce­kos­ten.
  • De ser­vi­ce­kos­ten moe­ten re­de­lijk zijn en in ver­hou­ding met de daad­wer­ke­lijk ge­maak­te kos­ten. Als u denkt dat de ser­vi­ce­kos­ten te hoog zijn kunt u dit mel­den en kan de ge­meen­te voor u na­kij­ken of de kos­ten re­de­lijk zijn.

Denkt u dat uw huur in uw situatie misschien omlaag kan? Dit kunt u controleren op de website Is mijn huur te duur. Daarnaast is er een korte video die uitlegt wat de Wet betaalbare huur voor u betekent, en vindt u antwoord op veelgestelde vragen. De verhuurder moet op grond van de wet betaalbare huur ook inzicht geven in het puntenaantal voor de woning waarop de huur is gebaseerd. Kijk voor meer informatie ook op de website van VNG.

Doe een melding

Als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt dan kunt u een melding bij ons doen zodat we kunnen handhaven en de verhuurder bijvoorbeeld een boete kunnen opleggen. Als uw verhuurder zich niet aan de Wet betaalbare huur houdt, kunt u ook melding maken.

Melding maken

Huurt u van een woningcorporatie zoals BrabantWonenZayazMooiland of JOOST? Meld uw klacht dan bij de corporatie zelf.

Huurcommissie

Huurders in de gemeente ’s-Hertogenbosch kunnen bij vragen rondom huren terecht bij de Huurcommissie. De Huurcommissie is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die informatie en advies geeft en een bindende uitspraak kan doen bij een verschil van mening tussen een huurder en verhuurder. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Contact

U kunt ook contact opnemen met het omgevingsloket van de gemeente via 073 – 61 557 77.

Niet gevonden wat je zocht?

Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.