Meldpunt problemen met verhuurders
In de Wet goed verhuurderschap staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels? Dan kan een huurder dit bij de gemeente melden. Er bestaat ook de Wet betaalbare huur, om huurders beter te beschermen tegen te hoge huren. U kunt melding maken bij de gemeente als een verhuurder zich niet aan de Wet betaalbare huur houdt.
Problemen melden via de gemeente
Bij het meldpunt van de gemeente kunt u terecht voor de volgende onderwerpen:
- U vermoedt dat u door een verhuurder steeds opnieuw wordt afgewezen en er dus sprake is van discriminatie. Bekijk de brochure (pdf).
- U wordt geïntimideerd door uw verhuurder. Dat kan zowel fysiek als schriftelijk zijn.
- Uw verhuurder wil de huurovereenkomst niet schriftelijk vast leggen.
- Uw verhuurder heeft u niet schriftelijk gewezen op:
- uw rechten en plichten
- duidelijke afspraken over een eventuele borg
- de regels over de servicekosten
- de contactgegevens van de beheerder
- op de contactgegevens van het lokale meldpunt problemen met verhuurders
- Uw verhuurder wil meer dan 2 maanden huur als borg.
- Uw verhuurder betaalt de borg niet binnen 2 weken nadat u uit de woning bent vertrokken terug.
- Uw verhuurder vraagt naast huur en borg nog een extra bedrag. Bijvoorbeeld bemiddelingskosten. U kunt als huurder het betaalde bedrag terugvorderen. De gemeente kan de verhuurder een boete opleggen.
- Uw verhuurder geeft geen specificatie van de servicekosten. Dat moet een verhuurder doen voordat u het huurcontract tekent. Uw verhuurder moet ook een jaarlijkse afrekening geven van de servicekosten.
- De servicekosten moeten redelijk zijn en in verhouding met de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als u denkt dat de servicekosten te hoog zijn kunt u dit melden en kan de gemeente voor u nakijken of de kosten redelijk zijn.
Denkt u dat uw huur in uw situatie misschien omlaag kan? Dit kunt u controleren op de website Is mijn huur te duur. Daarnaast is er een korte video die uitlegt wat de Wet betaalbare huur voor u betekent, en vindt u antwoord op veelgestelde vragen. De verhuurder moet op grond van de wet betaalbare huur ook inzicht geven in het puntenaantal voor de woning waarop de huur is gebaseerd. Kijk voor meer informatie ook op de website van VNG.
Doe een melding
Als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt dan kunt u een melding bij ons doen zodat we kunnen handhaven en de verhuurder bijvoorbeeld een boete kunnen opleggen. Als uw verhuurder zich niet aan de Wet betaalbare huur houdt, kunt u ook melding maken.
Huurt u van een woningcorporatie zoals BrabantWonen, Zayaz, Mooiland of JOOST? Meld uw klacht dan bij de corporatie zelf.
Huurcommissie
Huurders in de gemeente ’s-Hertogenbosch kunnen bij vragen rondom huren terecht bij de Huurcommissie. De Huurcommissie is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die informatie en advies geeft en een bindende uitspraak kan doen bij een verschil van mening tussen een huurder en verhuurder. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.
Contact
U kunt ook contact opnemen met het omgevingsloket van de gemeente via 073 – 61 557 77.
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.