Kanaalboulevard
We werken aan een binnenstad waar het prettig en gezond wonen en verblijven is. Een stad die op een veilige manier bereikbaar is. We willen het doorgaande autoverkeer verminderen, en de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. De fietser en voetganger krijgen meer ruimte en de auto mag maximaal 30 kilometer per uur rijden. Daarom hebben we de Binnenstadsring opnieuw ingericht.
Op de Kanaalboulevard hebben we een rotonde gemaakt bij het Kardinaal van Rossumplein, de weg ingericht voor een 30km/h regime en verkeerslichten weggehaald. Daarnaast hebben we het gebied vergroend en nieuwe bomen geplant om een mooie verbinding tussen het Zuid-Willemspark en de stad te maken.
Wat gaan we nog verder nog doen?
In december 2024 is door de gemeenteraad de Verkeersstructuur 2030 vastgesteld. Het doel hiervan is om de Brede Binnenstad bereikbaar te houden voor alle vormen van mobiliteit, en ook rust en ruimte te bieden voor genieten en ondernemen.
Op een strategische plek in de Binnenstadsring wordt daarom een zogenaamde knip aangebracht. Dit betekent dat doorgaand verkeer niet meer via deze straat kan rijden, zodat er meer ruimte ontstaat voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen. Dit komt de leefbaarheid ten goede, terwijl bestemmingsverkeer nog gewoon het centrum en de parkeergarages kan bereiken.
We brengen deze knip aan op de Kanaalboulevard (Zuid-Willemsvaart) tussen de Tolbrugstraat en de rotonde Kardinaal van Rossumplein. Doorgaand autoverkeer rijdt door de knip niet meer langs de Zuid-Willemsvaart, maar wordt omgeleid via doorgaande wegen rondom de stad. Zo worden wijken beschermd tegen veel verkeer en blijft het centrum bereikbaar via de bestaande wegen. Daarnaast versterkt het de verbinding met het Zuid-Willemspark.
De (verkeers-)effecten van deze maatregel worden zorgvuldig gemonitord. Voorafgaand aan het invoeren van de knip nemen we op enkele plekken maatregelen om sluipverkeer te ontmoedigen. Wanneer er ongewenste neveneffecten optreden kunnen we snel maatregelen nemen om dit effect te dempen.
Waarom deze stap?
De druk op onze Brede Binnenstad wordt groter door nieuwe woningen, extra arbeidsplaatsen en het groeiend aantal bezoekers. ’s-Hertogenbosch groeit en blijft dit voorlopig nog doen, maar de beschikbare openbare ruimte groeit niet mee. Als we niet ingrijpen zal de overlast door de groei van de stad nog verder toenemen en daarmee de kwaliteit van wonen, werken en genieten afnemen. Als er geen andere mobiliteitskeuzes worden gemaakt hebben we in verband met de groei van ’s-Hertogenbosch nog meer ruimte nodig voor (auto)verplaatsingen. En deze ruimte is er niet in de binnenstad.
De knip is onderdeel van een groter geheel: een toekomstbestendige binnenstad waar bereikbaarheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit in balans zijn.
In de afgelopen anderhalf jaar zijn gesprekken gevoerd met bewoners, ondernemers en experts. De uitkomsten zijn verwerkt in plannen zoals de Verkeersstructuur 2030 en het participatieverslag. De gemeente blijft in gesprek, monitort de effecten en stuurt bij waar nodig.
De binnenstad blijft bereikbaar voor wie er moet zijn. Tegelijk maken we ruimte voor een prettige, veilige en duurzame omgeving. De eerste knip is een verantwoorde stap, en verdere maatregelen volgen pas als de voorwaarden daarvoor zijn ingevuld.
Twee scenario’s voor de uitvoering van de knip
Op dit moment zijn er twee scenario’s voor uitvoering van de knip besproken door het college. Deze hangen samen met andere mobiliteitsoplossingen die bijdragen aan een leefbare en bereikbare binnenstad.
Scenario 1: Start in het voorjaar van 2026
We plaatsen de knip voordat grote werkzaamheden aan de Magistratenlaan starten. Op dit moment werkt deze doorstroomas aan de westkant van het station nog goed. De knip op de Kanaalboulevard is geschikt om te onderzoeken of de verwachtte effecten kloppen. Het aandeel doorgaand verkeer is hier kleiner dan op andere routes. Parkeren blijft mogelijk via de Arena- en Sint Joseph-parkeergarage. Onderzoek laat zien dat de knip geen tot weinig invloed heeft op het verkeer door de werkzaamheden op de Magistratenlaan, en vice versa. Daarnaast zien we dat de impact op omliggende wegen beheersbaar is. Vooraf nemen we tijdelijke maatregelen tegen sluipverkeer. Later kunnen deze permanent worden bij gepland groot onderhoud in 2027. We volgen verkeersbewegingen en grijpen in als er te veel overlast ontstaat. Door in 2026 te starten, kunnen we goed monitoren en bijsturen voordat andere grote werkzaamheden beginnen.
Scenario 2: Starten in 2028
Medio 2026 starten werkzaamheden aan de Magistratenlaan. Deze functioneert nu goed, maar aanpassingen zijn vooral nodig om de toenemende verkeersdrukte te kunnen blijven verwerken als de verkeerstructuur geheel is uitgevoerd. In dit scenario wachten we tot de Magistratenlaan volledig is opgewaardeerd. Dat betekent dat we het starten met de nieuwe verkeersstructuur in de binnenstad nog even uitstellen. We doen dan nog geen ervaring op met effecten van de knip en ook niet de te maatregelen voor verkeerseffecten te dempen kunnen meenemen in het geplande groot onderhoud in de wijken rondom de Kanaalboulevard.
Het college van B&W heeft een voorkeur uitgesproken voor het eerste scenario: Start in het voorjaar van 2026. Daar zijn meerdere redenen voor. De hoge urgentie om de balans tussen een leefbare en bereikbare stad te behouden. Uitstellen tot 2028 betekent dat we langer wachten op een binnenstadsring met meer ruimte voor de voetganger en fiets, met minder doorgaand verkeer, en een beter aansluiting op het Zuid-Willemspark.
De twee scenario’s worden nu middels een participatieronde getoetst. Er zijn gesprekken met verschillende stakeholders om beide scenario’s te bespreken.
Vervolg participatie en verkeersbesluit
Zoals eerder aangegeven vinden we het van belang dat we zorgvuldig tot besluitvorming komen. Ondanks dat wij – het college – een voorkeur hebben voor uitvoering van de knip in maart 2026, vinden we het van groot belang om betrokkenen hier goed in mee te nemen. Dat kan alleen door het juiste gesprek met de verschillende stakeholders. Dat voeren we de komende tijd.
Veelgestelde vragen
We hebben hieronder veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen of heb je verder nog vragen? Vul het digitaal contactformulier in.
Wat is een knip?
Een knip is eigenlijk een blokkade in de weg voor auto’s, zodat het in het centrum rustiger wordt en veiliger voor iedereen die daar woont of langs loopt. Het verkeer dat niet thuishoort in het centrum, zoals automobilisten die geen bestemming hebben in het centrum, moeten een andere route nemen via de hoofdwegen. Openbaar vervoer, brom- en snorfietsers, fietsers en voetgangers hebben wel nog toegang. Het centrum blijft bereikbaar voor automobilisten met een bestemming in de binnenstad, bijvoorbeeld om te parkeren.
Waarom wil de gemeente juist nu deze knip?
De gemeente heeft de voorkeur om de eerste knip in 2026 te realiseren. Er zijn momenteel twee scenario’s die met de omgeving nog besproken worden.
Deze eerste knip kunnen we nu al doen, omdat:
- het verkeer dit goed aankan
- we de gevolgen kunnen volgen en bijsturen
- het zorgt voor meer veiligheid en rust in de stad
- wachten zou meer risico’s en kosten geven
De volgende stap komt pas als de drie voorwaarden echt goed zijn uitgevoerd.
Doen andere steden dit ook?
Ja, andere steden maken ook gebruik van knippen in het verkeer om het centrum rustiger en veiliger te maken. Het is een veelgebruikte maatregel in stedelijke gebieden om het doorgaande autoverkeer te beperken en zo de leefbaarheid te verbeteren. Veel Nederlandse steden zoals Utrecht, Nijmegen en Amsterdam passen dit toe om meer ruimte te maken voor fietsers en voetgangers en om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eindhoven en Tilburg gaan de komende jaren ook knips aanbrengen in de ring om het centrum heen. Door een knip aan te brengen wordt het autoverkeer bewust omgeleid naar grotere wegen die beter geschikt zijn voor veel verkeer, zodat woonwijken minder belast worden.
Hoe weet ik wat er precies verandert en wanneer?
De knips zijn onderdeel van het programma Integrale Aanpak Brede Binnenstad en de Verkeersstructuur 2030. Dit plan is in 2025 door de gemeenteraad vastgesteld. De komende jaren gaan we aan het werk om de binnenstad voor de toekomst bereikbaar te houden, de leefbaarheid te vergroten en de economische vitaliteit van de Binnenstad te versterken.
Onze ambitie is om een leefbare, gastvrije en bereikbare stad te zijn en te blijven. Er staan drie hoofdopgaven centraal:
- Een hoge verblijfskwaliteit
- Een verrassende veelzijdigheid
- Een goede multimodale bereikbaarheid
Meer informatie hierover kun je vinden via de pagina Aanpak binnenstad.
Wordt er ook geïnvesteerd in alternatieven voor de auto, zoals beter openbaar vervoer of veilige fietsroutes?
Ja. We verbeteren fietsroutes, maken lopen aantrekkelijker en zorgen voor goed openbaar vervoer. Zo geven we mensen meer keuze in hoe ze zich verplaatsen.
Wordt er ook gekeken naar bereikbaarheid voor hulpdiensten?
Zeker. Hulpdiensten moeten altijd goed door kunnen rijden. Daar houden we bij alle maatregelen rekening mee.
Hoe wordt het effect van de knip gemeten en wie kijkt mee?
We meten het verkeer met slimme systemen en vragen ook bewoners en ondernemers om hun ervaringen. De gemeente kijkt mee, maar ook onafhankelijke experts en betrokkenen.
-
Raadsinformatiebrief Lees meer over Raadsinformatiebrief
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.