Kanaalboulevard
We werken aan een binnenstad waar het prettig en gezond wonen en verblijven is. Een stad die op een veilige manier bereikbaar is. We willen het doorgaande autoverkeer verminderen, en de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. De fietser en voetganger krijgen meer ruimte en de auto mag maximaal 30 kilometer per uur rijden.
Verkeersstructuur en knip kanaalboulevard
De binnenstad groeit: er komen meer bewoners, bezoekers en werkplekken bij, maar de ruimte blijft hetzelfde. In december 2024 is daarom door de gemeenteraad de Verkeersstructuur 2030 vastgesteld. Het doel hiervan is om de Brede Binnenstad bereikbaar te houden voor alle vormen van mobiliteit, en ook rust en ruimte te bieden voor genieten en ondernemen.
Een van de maatregelen uit de Verkeersstructuur 2030 en de Integrale Aanpak Brede Binnenstad (IABB) is een ‘knip’ op de Kanaalboulevard. Op een strategische plek in de Binnenstadsring wordt daarom een knip aangebracht. Hiermee wordt doorgaand autoverkeer via de Kanaalboulevard niet meer mogelijk, zodat er meer ruimte ontstaat voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen. Dit komt de leefbaarheid ten goede, terwijl bestemmingsverkeer nog gewoon het centrum en alle parkeergarages kan bereiken. Daarnaast versterkt het de verbinding met het Zuid-Willemspark.
Het college heeft het Ontwerp verkeersbesluit (Overheid.nl) vastgesteld. Dit besluit ligt nu ter inzage. Je kunt hierover een zienswijze indienen.
Wat houdt de knip in?
De Zuid Willemsvaart (tussen Tolbrugstraat en Kardinaal van Rossumplein) wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. De toegang blijft wel behouden voor:
- Fietsers
- Lijnbussen
- Brom- en snorfietsen
- Hulpdiensten
- Calamiteiten- en gemeentelijke onderhoudsdiensten
Klik op bovenstaande afbeelding om deze te vergroten. Dit is een voorlopige technische tekening van de realisatie van de knip kanaalboulevard.
De (verkeers-)effecten van deze maatregel worden zorgvuldig gemonitord. Voorafgaand aan het invoeren van de knip nemen we op enkele plekken maatregelen om sluipverkeer te ontmoedigen. Wanneer er ongewenste neveneffecten optreden kunnen we snel maatregelen nemen om dit effect te dempen.
Waarom deze stap?
De druk op onze Brede Binnenstad wordt groter door nieuwe woningen, extra arbeidsplaatsen en het groeiend aantal bezoekers. ’s-Hertogenbosch groeit en blijft dit voorlopig nog doen, maar de beschikbare openbare ruimte groeit niet mee. Als we niet ingrijpen zal de overlast door de groei van de stad nog verder toenemen en daarmee de kwaliteit van wonen, werken en genieten afnemen. Als er geen andere mobiliteitskeuzes worden gemaakt hebben we in verband met de groei van ’s-Hertogenbosch nog meer ruimte nodig voor (auto)verplaatsingen. En deze ruimte is er niet in de binnenstad.
De knip is onderdeel van een groter geheel: een toekomstbestendige binnenstad waar bereikbaarheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit in balans zijn.
In de afgelopen anderhalf jaar zijn gesprekken gevoerd met bewoners, ondernemers en experts. De uitkomsten zijn verwerkt in plannen zoals de Verkeersstructuur 2030 en het participatieverslag. De gemeente blijft in gesprek, monitort de effecten en stuurt bij waar nodig.
De binnenstad blijft bereikbaar voor wie er moet zijn. Tegelijk maken we ruimte voor een prettige, veilige en duurzame omgeving. De eerste knip is een verantwoorde stap, en verdere maatregelen volgen pas als de voorwaarden daarvoor zijn ingevuld.
Waarom een ontwerpbesluit?
- Dit is een essentiële stap om de formele procedure tijdig te kunnen doorlopen en tijdig te kunnen starten met de uitvoering van het eerder genomen raadsbesluit. Tegelijkertijd handelen we hiermee zorgvuldig. Belanghebbenden krijgen de gelegenheid om zienswijzen in te dienen, zodat bezwaren en aandachtspunten expliciet kunnen worden meegewogen voordat een definitief besluit wordt genomen. Vanwege de feestdagen verlengen we de standaard termijn tot en met 12 januari 2026.
- Tijdens de inloopbijeenkomst op 27 november 2025 bleek dat sommige belanghebbenden graag op een andere manier wilden meedenken. Daarom bieden we nu met het Ontwerp verkeersbesluit (Overheid.nl) opnieuw ruimte voor reacties via deze inspraakronde, de zienswijze. Hieronder op de pagina staat meer uitleg over een zienswijze.
Hoe kun je meedenken?
Tijdens de zienswijzentermijn (van 19 december 2025 tot en met 12 januari 2026) kan iedereen reageren op het ontwerp verkeersbesluit. Dit kan op twee manieren:
- per mail via het digitaal contactformulier;
- per brief, gericht aan het hoofd van de afdeling Leefomgeving: P. Elfring, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch.
Alle zienswijzen worden verzameld en verwerkt in een nota van beantwoording. Daarna neemt het college eind januari/begin februari 2026 een besluit over het moment waarop de knip wordt ingevoerd.
Waarom is de knip nodig?
De binnenstad groeit: er komen meer bewoners, bezoekers en werkplekken bij, maar de ruimte blijft hetzelfde. Door verkeer anders te organiseren:
- houden we de stad bereikbaar;
- verbeteren we de leefkwaliteit;
- maken we routes veiliger en aantrekkelijker.
De knip is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen binnen de Verkeersstructuur 2030.
Het college heeft een ontwerp verkeersbesluit vastgesteld voor het invoeren van de knip op de Kanaalboulevard in maart 2026. Dit is het moment waarop de maatregel volgens het college het beste en meest zorgvuldig kan worden ingevoerd. Het ontwerpbesluit ligt nu ter inzage en iedereen kan een zienswijze indienen.
Hoe werkt een zienswijze?
- Van 19 december 2025 t/m 12 januari 2026 ligt het Ontwerp verkeersbesluit (Overheid.nl) ter inzage.
- Iedereen kan hierover een zienswijze indienen. Hoe dit werkt, lees je terug op de pagina Zienswijze indienen.
- Alle input wordt zorgvuldig meegenomen in het definitieve besluit van het college, dat eind januari/begin februari 2026 wordt genomen.
Veelgestelde vragen
We hebben hieronder veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen of heb je verder nog vragen? Vul het digitaal contactformulier in.
Wat is een knip?
Een knip is eigenlijk een blokkade in de weg voor auto’s, zodat het in het centrum rustiger wordt en veiliger voor iedereen die daar woont of langs loopt. Het verkeer dat niet thuishoort in het centrum, zoals automobilisten die geen bestemming hebben in het centrum, moeten een andere route nemen via de hoofdwegen. Openbaar vervoer, brom- en snorfietsers, fietsers en voetgangers hebben wel nog toegang. Het centrum blijft bereikbaar voor automobilisten met een bestemming in de binnenstad, bijvoorbeeld om te parkeren.
Waarom wil de gemeente juist nu deze knip?
De gemeente heeft de voorkeur om de eerste knip in 2026 te realiseren. Er zijn momenteel twee scenario’s die met de omgeving nog besproken worden.
Deze eerste knip kunnen we nu al doen, omdat:
- het verkeer dit goed aankan
- we de gevolgen kunnen volgen en bijsturen
- het zorgt voor meer veiligheid en rust in de stad
- wachten zou meer risico’s en kosten geven
De volgende stap komt pas als de drie voorwaarden echt goed zijn uitgevoerd.
Doen andere steden dit ook?
Ja, andere steden maken ook gebruik van knippen in het verkeer om het centrum rustiger en veiliger te maken. Het is een veelgebruikte maatregel in stedelijke gebieden om het doorgaande autoverkeer te beperken en zo de leefbaarheid te verbeteren. Veel Nederlandse steden zoals Utrecht, Nijmegen en Amsterdam passen dit toe om meer ruimte te maken voor fietsers en voetgangers en om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eindhoven en Tilburg gaan de komende jaren ook knips aanbrengen in de ring om het centrum heen. Door een knip aan te brengen wordt het autoverkeer bewust omgeleid naar grotere wegen die beter geschikt zijn voor veel verkeer, zodat woonwijken minder belast worden.
Hoe weet ik wat er precies verandert en wanneer?
De knips zijn onderdeel van het programma Integrale Aanpak Brede Binnenstad en de Verkeersstructuur 2030. Dit plan is in 2025 door de gemeenteraad vastgesteld. De komende jaren gaan we aan het werk om de binnenstad voor de toekomst bereikbaar te houden, de leefbaarheid te vergroten en de economische vitaliteit van de Binnenstad te versterken.
Onze ambitie is om een leefbare, gastvrije en bereikbare stad te zijn en te blijven. Er staan drie hoofdopgaven centraal:
- Een hoge verblijfskwaliteit
- Een verrassende veelzijdigheid
- Een goede multimodale bereikbaarheid
Meer informatie hierover kun je vinden via de pagina Aanpak binnenstad.
Wordt er ook geïnvesteerd in alternatieven voor de auto, zoals beter openbaar vervoer of veilige fietsroutes?
Ja. We verbeteren fietsroutes, maken lopen aantrekkelijker en zorgen voor goed openbaar vervoer. Zo geven we mensen meer keuze in hoe ze zich verplaatsen.
Wordt er ook gekeken naar bereikbaarheid voor hulpdiensten?
Zeker. Hulpdiensten moeten altijd goed door kunnen rijden. Daar houden we bij alle maatregelen rekening mee.
Hoe wordt het effect van de knip gemeten en wie kijkt mee?
De afgelopen periode hebben we een 0-meting verricht van de verkeersstromen. Preventief nemen we op enkele plaatsen maatregelen om sluipverkeer te ontmoedigen. Na het invoeren van de maatregel houden we een vinger aan de pols door verkeersbewegingen en eventuele waterbedeffecten te volgen met metingen. In het gebied rondom de knip zijn de komende tijd diverse werkzaamheden gepland. Vanzelfsprekend houden we hiermee zoveel mogelijk rekening en nemen we dit mee in de komende metingen.
We monitoren niet alleen de (verkeers-)effecten op de omliggende wijken. We zorgen er ook voor dat de effecten op het ondernemersklimaat in de binnenstad in beeld zijn. De effecten op het ondernemersklimaat monitoren we met de ‘Monitor Brede Welvaart’, de ‘Monitor Brede Binnenstad’ en het te ontwikkelen ‘Dashboard Brede Binnenstad’. Met dit instrument krijgen we inzicht in onder andere verkeersbewegingen, parkeercijfers, bezoekersstromen en de ontwikkeling daarvan gedurende de realisatie van de nieuwe verkeersstructuur en in de periode daarna.
Daarnaast zorgen we voor één centraal aanspreekpunt via dit digitaal contactformulier en een actueel informatieportaal (de pagina waar je je nu op bevindt).
Wat doen we met de input uit de participatiemomenten?
We zijn ons bewust van de verschillende belangen en perspectieven rond de knip. Na publicatie van het Ontwerp verkeersbesluit (Overheid.nl) kan iedereen een zienswijze indienen. Met een zienswijze kan iedereen kenbaar maken wat men van het ontwerp verkeersbesluit vindt, zowel positieve geluiden als aandachtspunten.
Het college weegt al deze belangen mee en neemt uiteindelijk een weloverwogen besluit in het algemeen belang. Deze reacties worden gelezen, beantwoord en meegenomen in het definitieve besluit. Alle indieners ontvangen dan een reactie op hun zienswijze.
Meer weten over het indienen van een zienswijze? Kijk dan op de pagina Zienswijze indienen.
-
Raadsinformatiebrief Lees meer over Raadsinformatiebrief
-
Ontwerp verkeersbesluit Lees meer over Ontwerp verkeersbesluit
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.
