Kanaalboulevard

We werken aan een binnenstad waar het prettig en gezond wonen en verblijven is. Een stad die op een veilige manier bereikbaar is. We willen het doorgaande autoverkeer verminderen, en de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. De fietser en voetganger krijgen meer ruimte en de auto mag maximaal 30 kilometer per uur rijden. Daarom hebben we de Binnenstadsring opnieuw ingericht.

Op de Kanaalboulevard hebben we een rotonde gemaakt bij het Kardinaal van Rossumplein, de weg ingericht voor een 30km/h regime en verkeerslichten weggehaald. Daarnaast hebben we het gebied vergroend en nieuwe bomen geplant om een mooie verbinding tussen het Zuid-Willemspark en de stad te maken.

Wat gaan we nog verder nog doen?

In december 2024 is door de gemeenteraad de Verkeersstructuur 2030 vastgesteld. Het doel hiervan is om de Brede Binnenstad bereikbaar te houden voor alle vormen van mobiliteit, en ook rust en ruimte te bieden voor genieten en ondernemen.

Op een strategische plek in de Binnenstadsring wordt daarom een zogenaamde knip aangebracht. Dit betekent dat doorgaand verkeer niet meer via deze straat kan rijden, zodat er meer ruimte ontstaat voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen. Dit komt de leefbaarheid ten goede, terwijl bestemmingsverkeer nog gewoon het centrum en de parkeergarages kan bereiken.

We brengen deze knip aan op de Kanaalboulevard (Zuid-Willemsvaart) tussen de Tolbrugstraat en de rotonde Kardinaal van Rossumplein. Doorgaand autoverkeer rijdt door de knip niet meer langs de Zuid-Willemsvaart, maar wordt omgeleid via doorgaande wegen rondom de stad. Zo worden wijken beschermd tegen veel verkeer en blijft het centrum bereikbaar via de bestaande wegen. Daarnaast versterkt het de verbinding met het Zuid-Willemspark.

De (verkeers-)effecten van deze maatregel worden zorgvuldig gemonitord. Voorafgaand aan het invoeren van de knip nemen we op enkele plekken maatregelen om sluipverkeer te ontmoedigen. Wanneer er ongewenste neveneffecten optreden kunnen we snel maatregelen nemen om dit effect te dempen.

Vervolg participatie en verkeersbesluit

Zoals eerder aangegeven vinden we het van belang dat we zorgvuldig tot besluitvorming komen. Ondanks dat wij – het college – een voorkeur hebben voor uitvoering van de knip in maart 2026, vinden we het van groot belang om betrokkenen hier goed in mee te nemen. Dat kan alleen door het juiste gesprek met de verschillende stakeholders. Dat voeren we de komende tijd.

Veelgestelde vragen

We hebben hieronder veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen of heb je verder nog vragen? Vul het digitaal contactformulier in.

Niet gevonden wat je zocht?

Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.