Slim Parkeren in ‘s-Hertogenbosch

8 oktober 2020
Zwart wit foto van een parkeerbord

Vorig jaar kondigden we in de week van de toegankelijkheid een proef aan met slimme gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad van ’s-Hertogenbosch. 76 openbare parkeerplaatsen zijn toen uitgerust met een sensor, die meet of de plek bezet is of niet. Met een handige app op de mobiele telefoon kunnen gebruikers van deze plekken vooraf zien welke plekken vrij zijn en er via de app rechtstreeks naartoe navigeren. Deze week is het weer de week van de toegankelijkheid. Een mooi moment om de eerste resultaten van de proef te delen.

Wethouder Ufuk Kâhya: “De Slim Parkeren proef is een mooi voorbeeld van hoe we in ’s-Hertogenbosch omgaan met mobiliteit. We willen graag dat al het vervoer slim, toegankelijk en schoon is. Samen met partners in de gemeente werken we aan (inclusieve) bereikbaarheid voor iedereen. Daarbij zetten we data en technologie in. De eerste resultaten zijn veelbelovend! ”

Positieve reacties

De testgroep is nu drie maanden op weg met het uitproberen van de app. Een groep van 50 mensen heeft aangegeven mee te willen doen aan de test. Ongeveer de helft daarvan heeft een tussentijdse vragenlijst ingevuld over hoe het bevalt. De geluiden zijn overwegend positief. De mensen vinden het vooral fijn dat zij makkelijk een vrije parkeerplaats dichtbij hun bestemming kunnen vinden. Zij vinden het fijn om niet onnodig rond te hoeven rijden voor een plek. Ook ontdekken ze dat er veel meer geschikte parkeerplaatsen zijn dan zij wisten.

Over het Slim Parkeren project

De Slim Parkeren proef is een samenwerking tussen het Gehandicaptenplatform ’s-Hertogenbosch, Gemeente ’s-Hertogenbosch, Spotten BV en operatie frisse peper. De proef richt zich op het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid van gehandicaptenparkeerplaatsen en maakt de binnenstad toegankelijker. Bijna alle openbare gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad (exclusief de parkeergarages) zijn uitgerust met een sensor. Het gaat om 76 parkeerplaatsen op 39 locaties in de binnenstad en spoorzone. De proef loopt einde van het jaar af. Dan beslissen we hoe we of en hoe we deze dienst breder uitrollen.