Ga naar de inhoud
Logo van Gemeente 's-Hertogenbosch

Elektrisch rijden

Afbeelding van locaties laadpleinen Haverleij

Gemeente ’s-Hertogenbosch wil dat de stad schoon, aantrekkelijk en bereikbaar is. 30% van de verbruikte energie in de stad komt door auto’s. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, stimuleert ‘s-Hertogenbosch het gebruik van elektrisch vervoer. Want elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig.

Animatie elektrisch vervoer

Bekijk hier de animatie over het elektrisch vervoer in ’s-Hertogenbosch en het slim omgaan met energie.

Oplaadpunten en gebruik laadpalen

De gemeente heeft bijna 130 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Ze staan verspreid door de stad. Allego en Nuon verzorgen, in overleg met de gemeente, de aanvragen en plaatsing van de laadpalen. Voor een overzicht en beschikbaarheid van alle laadpalen kunt u terecht op de website Oplaadpalen.nl. Laadpalen in de openbare ruimte zijn door iedereen met een laadpas te gebruiken. De laadpalen zijn geen eigendom van de gemeente, maar van verschillende aanbieders. De aanbieder brengt het gebruik van de betreffende laadpaal in rekening bij uw eigen laadpasaanbieder.

Laadpaal aanvragen

Op dit moment heeft de gemeente voor het plaatsen van laadpalen afspraken met Allego en Nuon. Hebt u een voorstel voor een locatie van een (openbare) laadpaal? Dan kunt u zich melden bij één van hen. We adviseren u beide met elkaar te vergelijken om vervolgens een keuze te maken. Meer informatie over Allego vindt u op de website Openbaarladen en op de website van Nuon. Na beoordeling van de aanvraag door Allego of Nuon gaat deze naar de gemeente. Na goedkeuring neemt de gemeente een verkeersbesluit en geeft akkoord. Allego of Nuon zorgt daarna voor het plaatsen en het onderhoud van de laadpaal. De periode van aanvraag tot plaatsing duurt ongeveer 18 weken. 

Elektrisch rijden Slot Haverleij

In Slot Haverleij worden in mei 2017 ‘laadpleinen’ ontwikkeld met daarop een cluster van vier laadpalen. De laadpalen komen daarmee op een centrale plaats. Dit voorkomt dat er in de toekomst oplaadpalen op verschillende plaatsen staan. Het straatbeeld blijft hierdoor rustiger. In de toekomst komen er steeds meer elektrische auto’s bij. Om in te spelen op de groeiende vraag naar laadpalen, wordt nu voldoende elektriciteit aangelegd. Zo kunnen we later makkelijk en snel uitbreiden. Voor dit project is nauw samengewerkt met de Bestuursraad Engelen/Bokhoven en de elektrisch rijders uit de buurt. Het ontwikkelen van de laadpleinen is ook ontstaan door een vernieuwende samenwerking tussen de gemeente ’s-Hertogenbosch, Enpuls (onderdeel van de Enexis-groep) en laadpaalaanbieder Allego.

Elektrisch openbaar vervoer

Naast het stimuleren van elektrisch rijden, werken we ook mee aan een schone stad. Al sinds 2009 zijn we, samen met Arriva Nederland en de provincie Noord-Brabant, bezig met het testen van elektrisch openbaar vervoer. Op dit moment rijdt een elektrische bus op Transferiumlijn 70. De bus wordt draadloos geladen met inductie. Dit werkt net als het laden van een elektrische tandenborstel. Voor de bushalte zit een laadstation in de weg. ‘s Nachts laadt de bus in de remise (garage voor bussen), zodat de bus elke ochtend helemaal opgeladen vertrekt. Ook op Tranferiumlijn 80 rijdt een elektrische bus. De accu van deze bus wordt bij transferiumhalte De Vliert opgeladen met een pantograaf, net als bij de tram of trein. Dit gebeurt tijdens het in- en uitstappen van de reizigers. Zo kan de bus de hele dag blijven rijden.

De gemeente gebruikt de ervaringen uit de test om in 2018, 14 bussen in de dienstregeling te laten rijden. De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het uitvoeren van technische pilots, waarin we verschillende technieken testen. Als gemeente ’s-Hertogenbosch zijn we daardoor één van de koplopers als het gaat om elektrisch openbaar vervoer. En daar zijn we trots op.