Ga naar de inhoud
Logo van Gemeente 's-Hertogenbosch

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

De Wmo is er voor iedereen die zo lang mogelijk thuis wil blijven wonen en wil meedoen in de maatschappij. Ook als u met een beperking te maken hebt. Samen zoeken we naar de beste oplossing. We kijken naar wat u zelf kunt en hoe familie, bekenden of vrijwilligers u kunnen helpen. Waar nodig schakelen we professionele hulp in.

Waar kunt u terecht?

Merkt u dat u niet voldoende kunt meedoen of uzelf redden? Bel dan met de gemeente: (073) 615 51 55. Houd wel rekening met een periode van acht weken voor een aanvraag. Dit geldt ook als u al een Wmo-voorziening hebt. Bent u professional? Maak gebruik van het digitale overdrachtsformulier (let op: u hebt e-Herkenning nodig om in te loggen). Tot 1 september 2018 kunt u ook dit overdrachtsformulier (pdf) gebruiken. Stuur dit per e-mail naar het wijkteam.

Keukentafelgesprek

Is er meer hulp of gespecialiseerde hulp nodig? Dan volgt een gesprek met een medewerker van het sociaal wijkteam of de consulent Wmo. Dit noemen we een keukentafelgesprek. We bespreken samen welke hulpvragen u hebt en welke oplossing daar het meest bij past. Wilt u dat er iemand aanwezig is bij dit gesprek? Dan kunt u een familielid, vriend of kennis vragen. U kunt ook gebruik maken van een gratis onafhankelijke cliëntondersteuner.  Bel of mail hiervoor naar één van deze organisaties:

Aanbieders

De gemeente heeft samen met andere gemeenten uit de regio contracten met een aantal zorgaanbieders en leveranciers. Dit zijn organisaties die ondersteuning bieden en hulpmiddelen leveren. Denk hierbij aan Hulp bij het huishouden, een rolstoel of de regiotaxi. Krijgt u ondersteuning vanuit de Wmo? Dan kunt u kiezen uit deze aanbieders (pdf). Wilt u uw ondersteuning liever zelf organiseren? Dan hebt u misschien recht op een persoonsgebonden budget om dat te regelen.

Eigen bijdrage

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie betaalt u zelf een deel van de kosten voor de ondersteuning. U krijgt hierover automatisch bericht van het Centraal Administratiekantoor (CAK). Uw eigen bijdrage berekenen op de website van het CAK.

Vertrouwenspersoon

Misschien bent u het niet altijd eens met de manier waarop de gemeente u behandelt. Dan kunt u een klacht indienen. Zijn er dingen niet duidelijk voor u of is er een (dreigend) probleem? Neem dan contact op met de vertrouwenspersoon. Dit geldt ook voor problemen die u met de organisatie hebt waarvan u hulp krijgt. De vertrouwenspersoon is neutraal en alles wat u vertelt blijft geheim. Een gesprek met de vertrouwenspersoon is gratis. Bel voor een afspraak naar (06) 199 752 05 of stuur een e-mail: r.dedie@hetlsr.nl.