Cultuurbeleid ’s-Hertogenbosch: samen bouwen aan de Cultuurstad van de Toekomst
’s-Hertogenbosch is volop in beweging. We hebben een heldere ambitie: we willen ons niet alleen profileren als de Cultuurstad van het Zuiden, maar ook als de Cultuurstad van de Toekomst. Wat betekent dat voor jou als inwoner of maker? In deze stad staat cultuur niet alleen in musea of theaters, maar kom je het overal tegen – op straat, in parken, en zelfs in je eigen buurt. Van de prachtige murals in Boschveld, verbindend kunstproject de Toekomstkijkers tot de culturele initiatieven in de Stadsdelta, cultuur speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven.
Onze Cultuurnota “Cultuur Maakt Mensen” (pdf) vormt de basis van dit beleid, met drie kernwaarden: Versterken, vernieuwen en verbinden. Deze waarden zie je terug in alles wat we doen: we versterken de positie van culturele makers en organisaties, we vernieuwen door ruimte te bieden voor nieuwe initiatieven, en we verbinden cultuur met maatschappelijke vraagstukken.
Benieuwd hoe dit cultuurbeleid en deze projecten en initiatieven vorm krijgen? Bekijk de projectetalage voor inspiratie. En meld je aan voor de nieuwsbrief zodat je altijd als eerste op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, open calls en initiatieven.
Op deze pagina lees je meer over ons meerjaren cultuurbeleid en het Atelier- en broedplaatsenbeleid.
Doe mee, ontdek, en bouw samen met ons aan een toekomst waarin cultuur iedereen raakt!
Cultuurnota 2025 – 2028
Per 2025 is een volgende periode voor het cultuurbeleid van de gemeente ’s-Hertogenbosch van start gegaan. Met meer ruimte voor nieuwe organisaties, projecten én voor makers. Regelingen zijn breder toegankelijk gemaakt. En we willen ook niet-traditioneel georganiseerde amateurkunsten beter ondersteunen. Ook hebben we een adviescommissie in het leven geroepen voor de subsidieaanvragen door professionele culturele organisaties.
Lees meer informatie over de samenstelling (pdf) van de Commissie Bosch Cultuursysteem en het vastgesteld regelement (pdf) volgens welke zij werken.
Het budget voor organisaties die meerjarig subsidie ontvangen is met 300.000 euro verhoogd. Een aantal grotere partijen krijgt al zekerheid over gemeentelijke financiering voor de komende periode. De gemeente vraagt daarvoor wel wat terug. Ze moeten meer verantwoordelijkheid nemen in het ondersteunen van kleinere organisaties en individuele kunstenaars.
Wethouder Mike van der Geld: “Jaarlijks besteedt onze gemeente ruim 20 miljoen euro aan culturele instellingen en projecten. We doen dus veel. Al hoor ik ook dat er behoefte is aan meer. Daarom zijn er straks extra mogelijkheden. Ook voor nieuwe organisaties. Zo willen we zorgen voor vernieuwing en cultuurstad van de toekomst een impuls geven.”
Kijk op de pagina Cultuurpartners met wie we in de periode 2025 – 2028 samen verder bouwen aan de Cultuurstad van de Toekomst.
Atelier- en broedplaatsenbeleid
Kunstenaars, innovatieve makers en creatieve ondernemers zijn belangrijk voor onze gemeente. Dat verdient ondersteuning. Daarom willen we ook het makersklimaat versterken. Daar zijn voldoende werkplekken voor nodig. Niet alleen voor de makers van nu, maar óók voor toekomstige makers die nu worden opgeleid. We zien namelijk dat deze doelgroepen zich tijdens of na hun studie, nauwelijks in onze stad vestigen. Want een betaalbare werkplek vinden is voor startende makers moeilijk. Dit komt door het beperkte aanbod, de beperkte doorstroming en ateliers en werkplekken worden niet altijd voor artistieke doeleinden gebruikt.
Meer ruimte voor makers in Den Bosch
In 2024/2025 zetten we samen stappen naar een eerlijker en toekomstgericht atelier- en broedplaatsenbeleid. Met meer werkplekken, gelijke kansen voor makers en slimmer gebruik van ruimte bouwen we aan een levendig creatief klimaat. Nieuwe afspraken moeten zorgen voor meer transparantie en samenwerking.
Commissie Bossche ateliers en broedplaatsen
We vinden het belangrijk dat professionele makers een eerlijke kans krijgen om gebruik te maken van de gemeentelijke ateliers en werkplekken. Daarom is er een externe commissie die erop toeziet dat de toewijzing en het gebruik van de ateliers verloopt volgens de uitgangspunten van het Atelier- en broedplaatsenbeleid.
Wil je weten hoe de commissie te werk gaat of uit wie de commissie bestaat? Dat lees je hieronder.
Wie zit er in de commissie?
Astrid Cats Eindhoven
Directeur Studio Assisië, Zakelijk coördinator Tilt, voormalig directeur Temporary Art Centre, projectmanager We Are Public en Executive secretary Broet,.
Yaron Cohen Utrecht
Adviseur en docent aan de kunstacademie. Adviseert makers en organisaties in hun artistieke en professionele ambities. Expertises: kunsteducatie, het stimuleren van talent en beeldcultuur, ook actief als documentairemaker en fotograaf.
Marc Eysink Smeets ’s-Hertogenbosch
Initiatiefnemer en projectleider van o.a. het Bevrijdingsfestival Brabant en Bosch Parade. Voormalig coördinator Bredase Cultuurnacht. Directeur Festival Circolo. Bestuurslid van de Kunst van Brabant.
Mats Horbach Eindhoven
Ontwerper Atelier Mats en Studio Anne Ligtenberg, mede-oprichter en hoofdredacteur Blank Space Magazine, ambassadeur Designvisie Eindhoven, mede-oprichter De Creatieve Laag, bestuurslid Vereniging Sectie-C.
Katinka Kensen Haarlem
Directeur bij WIJ-techniek, voormalig directeur bij gemeenten zowel op gebied van economische ontwikkeling, fysieke domein en bedrijfsvoering. Ervaring en expertise ligt vooral op het terrein van ondernemerschap, Geïnteresseerd in muziek, kunst en passie voor makers en vakmanschap.
Rob Knijn Den Haag
Kunstenaar, bestuurder, beleidsadviseur, tentoonstellingsmaker, initiatiefnemer coach en docent. Expertise op conceptontwikkeling, fondsenwerving en het ontwikkelen van tentoonstellingsprogramma’s. Momenteel verbonden aan at SUNSET, Stroom Den Haag, alumnivereniging Club LinC, Artist-Run Network Europe en alternativeartguide.com.
Tamar Oosterlaar Oosterbeek
Bestuurder, kunsthistoricus, senior beleidsadviseur bij de gemeente Arnhem, o.a directeur van Gelderse Bedrijven Kunstuitleen, Stichting Sonsbeek, Stichting Vario Mundo te Amersfoort en directeur-bestuurder van stichting atelierbeheer SLAK. In China gewerkt en betrokken bij grootschalige gebiedsontwikkelingsopgaven.
Iveta Stanislavova Den Haag
Als freelance kunsthistoricus en curator betrokken bij uiteenlopende projecten, van de ondersteuning van kunstenaarspraktijken tot het organiseren van tentoonstellingen en het samenwerken met nationale en internationale partners.
Maarten van der Vaart ’s-Hertogenbosch
Ondernemer en mede-eigenaar van Tausch, internationaal bedrijf dat B2B ruimtes ontwerpt, ontwikkelt en realiseert. Voorzitter Regionaal Businessnetwerk Hermes en het Hermes Kunst & Cultuurfonds. Jurylid Cultuurprijs Meierijstad. Lid 1,5 meteroverleg, VNO NCW, TP Cubus en Oeteldonks Vaandel.
Esther van Rosmalen Breda
Artistiek leider van kunstplatform Witte Rook, maakt deel uit van het kernteam van Inversie, graficus aan kunstacademie St. Joost te Breda, docent kunstbeschouwing bij Nieuwe Veste, commissielid Van Gogh Air en kerngroep AIR platform Brabant, mentor van kunstenaars, schrijft over kunst a.d.h.v. interviews met kunstenaars over hun werkproces.
Mieke van Schaijk ’s-Hertogenbosch
Eigenaar Galerie Mieke van Schaijk, Afgestudeerd als autonoom kunstenaar aan academie St. Joost ‘s-Hertogenbosch, curator bij o.a. ARTIS DEN BOSCH en het Van Abbe Huis, Verbonden aan het provinciale programma jump! en mede-initiatiefnemer van Het Bossche Bol project.
Danny de Vlugt ’s-Hertogenbosch
Actief op het kruispunt van kunst, cultuur en sociaal ondernemerschap, projectleider voor Stichting De Vrolijkheid, actief als producent voor artiesten, commercials, films en series, adviescommissielid voor o.a. het Fonds voor Cultuurparticipatie, Provincie Zeeland, CVR Roosendaal.
Wat is de werkwijze van de commissie?
Algemeen
- Kandidaat-huurders: huurders die ingeschreven staan en die geïnteresseerd zijn in een atelier of werkruimte;-
- Huidige huurders: huurders die voor 1 januari 2025 al een ruimte in een gemeentelijk pand; huurden, en die tot (uiterlijk) 1 januari 2030 recht houden het huidige atelier te huren
- Nieuwe huurders: huurders die na 1 januari 2025 een nieuwe huur- of bruikleenovereenkomst aangaan;
- De commissie BAB vergadert 2-maandelijks;
- In de advertenties voor vrijgekomen ruimte kunnen voorwaarden of profielen worden opgenomen (denk aan discipline, starter/gevestigd, verbindend/individueel);
- Bij de commissievergadering en is ambtelijke vertegenwoordiging aanwezig;
- De hardheidsclausule geldt voor het hele proces.
Pandprofielen
- De commissie BAB maakt pandprofielen van alle gemeentelijke panden aan de hand van kenmerken (denk aan vertegenwoordigde disciplines, startende/mid-career/gevestigde makers, autonoom/toegepast, locatie, permanent/tijdelijk pand, open karakter/gesloten karakter, gemeenschappelijkheid, sfeer, behoeften van makers);
- Afhankelijk van de grootte van het pand wordt een profiel gemaakt door 2-4 commissieleden;
- De commissie stemt in een gezamenlijke vergadering de huidige profielen af;
- Ter voorbereiding van het advies over de toekomstige pandprofielen, bezoeken de de commissieleden in 2025 alle panden;
- Uiterlijk in f026 brengt de commissie BAB een advies uit over de toekomstige profielen.
Nul-meting huidige huurders
- Huidige huurders kunnen commissie verzoeken een nul-meting te doen in 2026. Dit geeft hen informatie over hun kansen op dit moment voor een atelier;
- De commissie zal in 2027 of 2028 voor alle huurders een nul-meting doen als voorbereiding de start van de tweede termijn.
Communicatie
- Nieuwe beschikbare ruimte wordt gecommuniceerd via Makelpunt;
- Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor de nieuwsbrief van Makelpunt.
1. Inschrijven
- Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden om in aanmerking te komen voor een ruimte in een gemeentelijk pand;
- Bij aanmelding vindt er een formele ambtelijke toets plaats op basis van:
- Beroepspraktijk: valt de aanmelder onder een van de doelgroepen atelierbeleid (op basis van CV, diploma, KvK)
- financiële draagkracht: valt het (verzamel)inkomen onder de grens van sociale huur (op basis van gemiddelde van laatste 3 jaaropgaves)
- Geïnteresseerden leveren de benodigde stukken aan bij aanmelding op de website. Deze stukken worden ieder jaar rond 1 maart opgevraagd;
- Bij een positieve formele ambtelijke toets wordt een aanmelding omgezet naar een inschrijving;
- Huidige huurders die geen positieve formele toets hebben ontvangen, kunnen niet doorstromen naar een ander atelier, maar kunnen wel voor de overeengekomen termijn gebruik blijven maken van hun atelier.
2. Reageren
- Kandidaat-huurders reageren op de beschikbare ruimte (atelier – werkruimte), niet op het pand;
- Kandidaat-huurders leveren een artistiek CV aan in de vorm van een document of link naar de website;
- Kandidaat-huurders kunnen hun motivatie in verschillende vormen aanleveren (in brief, video, geluidsfragment). De commissie beoordeelt de inschrijvingen aan de hand de criteria zoals omschreven onder ‘Beoordeling door Commissie BAB’.
3. Beoordeling door commissie BAB
- De commissie BAB ontvangt en beoordeelt alleen reacties van kandidaat-huurders die zijn ingeschreven en een positieve formele toets hebben;
- De commissie beoordeelt alle reacties van kandidaat-huurders op basis van de volgende toetsingscriteria, en in deze volgorde:
- Actieve beroepspraktijk, op basis van een actueel artistiek CV met een overzicht van recente activiteiten binnen de beroepspraktijk. Hieruit blijkt dat de kandidaat-huurder minimaal 3 jaar een actieve beroepspraktijk heeft, of dat de kandidaat-huurder maximaal 3 jaar geleden diens beroepspraktijk heeft gestart (kandidaat-huurder is maximaal 3 jaar geleden afgestudeerd of heeft diens autodidactische beroepspraktijk maximaal 3 jaar geleden gestart). De actieve beroepspraktijk moet minimaal als ‘neutraal’ beoordeeld zijn om door te gaan punt 2.
- Passendheid in relatie tot het pandprofiel en het beschreven profiel in de advertentie. Deze passendheid moet minimaal als ‘neutraal’ beoordeeld zijn om door om door te gaan naar punt 3.
- Motivatie, waarin meegewogen wordt:
- Urgentie en/of noodzaak van de ruimte voor de ontwikkeling van de kandidaat-huurder
- Wat gaat de kandidaat-huurder doen in de ruimte (inhoudelijk en tijdsbesteding)?
- Wat heeft de kandidaat-huurder nodig qua atelier/werkruimte om te kunnen werken (denk aan stilte, reuring, elektriciteit, (dag)licht, kennis, inspiratie)?
- Wat wil de kandidaat-huurder halen in het pand en wat komt deze brengen?
- Doorstromers met voldoende motivatie hebben een pre;
- In het geval van een tijdelijk pand selecteert de commissie de kandidaat-huurder.
- In het geval van een permanent pand draagt de commissie 3 kandidaat-huurders voor aan de huurderscommissie van het pand (zie 3a).
- Als een van deze kandidaat-huurders al 3x eerder is voorgedragen en afgewezen door een huurderscommissie, wordt deze automatisch geselecteerd, en vindt er geen voordracht meer plaats.
3a. Huurderscommissie permanent pand
- Er zijn 4 permanente gemeentelijke panden: Nova Zembla, Willem Twee, Bartjesschool en Ridderspoor;
- Als in een van deze panden een ruimte vrijkomt worden 5 huurders gevraagd deel te nemen in de huurderscommissie, waarvan er minstens 3 aanwezig moeten zijn bij het overleg.
- De huurders worden gevraagd op alfabetische volgorde;
- De huurderscommissie ontvangt de motivatie van kandidaat-huurders van de commissie BAB.
- De huurderscommissie selecteert de kandidaat en koppelt dit terug aan de commissie BAB.
4. Toewijzing
De commissie BAB adviseert het college het atelier/werkruimte toe te wijzen aan de geselecteerde kandidaat-huurder.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen huurovereenkomsten atelierhouders
Huurovereenkomsten zijn zorgvuldig opgesteld en de inhoud hiervan wordt dan ook niet aangepast, met uitzondering van persoonsgegevens en foutief ingevoerde huur en/of energie- en servicekosten.
De onderstaande vragen en antwoorden zijn geordend op volgorde van artikelnummers uit de huurovereenkomst.
1. In artikel 3.2 staat de maximale huurprijs beschreven en daar staat het woord marktconform. Wat betekent dit?
We willen ervoor zorgen dat in de toekomst op een transparante, navolgbare wijze een m2 tarief per pand wordt bepaald. Als gemeente willen we de huurprijzen voor de ateliers daarom gelijktrekken met de maatschappelijke beleidshuur.
Al in 2005 is er met een collegebesluit vastgesteld dat er voor de gemeentelijke ateliers een maximale huurprijs geldt, de bovengenoemde maatschappelijke beleidshuur. Dat is een maximale kale huurprijs per vierkante meter per jaar. Deze lag in 2005 op respectievelijk € 35,- per m2/jaar buiten het centrum, en € 45,- per m2/jaar binnen het centrum. Deze bedragen zijn inmiddels natuurlijk hoger, omdat deze steeds jaarlijks zijn geïndexeerd.
Dit raadsbesluit geldt nog steeds. Dat betekent dat de maximale huurprijzen ook in de toekomstige situatie gekoppeld blijven aan de beleidshuur. Op dit moment zijn de beleidshuren voor 2025 € 66,46 per m2 per jaar binnen het stadscentrum, en € 50,70 per m2 per jaar buiten het centrum.
Goed dus om nog extra te benadrukken dat de term ‘marktconform’ in deze context verwijst naar marktconforme huurprijzen van ateliers, in relatie tot landelijke huurprijzen voor ateliers (benchmarks). Het gaat hier dus niet om commerciële marktconforme huurprijzen. Door een maximaal huurtarief te koppelen aan een beleidshuur, limiteren we het maximale huurtarief dat er gerekend mag worden, ook door een toekomstige beheerder.
2. In artikel 3.4 staat dat er alleen opgezegd kan worden met een aangetekende brief. Kan dat ook op andere manieren?
De gemeente gebruikt voor al haar huurders dezelfde overeenkomsten waarin deze voorwaarde is opgenomen. De gemeente wenst deze uniformiteit te behouden.
3. Artikel 4.2. wel/geen omzet belaste huur
In artikel 4 moeten partijen een keuze maken tussen wel of niet btw-belast verhuren. Aan de keuze voor met btw-belaste verhuur zijn (fiscale) voorwaarden/vereisten verbonden. Indien partijen niet (kunnen) opteren voor met btw-belaste verhuur, omdat aan de vereisten niet wordt voldaan, kunnen in artikel 4 vergoedingen opgenomen worden die de huurder verschuldigd is ter compensatie van de door verhuurder te lijden schade wanneer niet (langer) btw-belast wordt verhuurd. Die schade ziet er dan onder andere op dat de verhuurder reeds aan de fiscus betaalde btw heeft teruggevraagd, maar door niet langer btw-belast te verhuren aan de huurder deze teruggevraagde (en ontvangen) btw aan de fiscus moet terugbetalen. Voor die schade (terugbetaling aan de fiscus) wil de verhuurder gecompenseerd worden. Deze vergoedingen worden apart van de huurprijs vermeld, omdat het niet de bedoeling is dat deze bij aanpassingen van de huurprijs worden meegenomen. Van deze situatie (zoals geschetst in het antwoord) is geen sprake en dus wordt geen vergoeding gevraagd.
4. In artikel 4.5.3 verklaart dat artikel 17 algemene bepalingen niet van toepassing is. Wat betekent dat?
De gemeente contracteert op basis van de ROZ-modellen, waarbij er een keuzemogelijkheid is hoe de huurprijs wordt geïndexeerd. Deze keuzemogelijkheden zijn in het laatste model uitgebreid. De gemeente volgt dit model en hanteert een indexatie volgens het CPI.
Artikel 4.5.1-4.5.3 huurovereenkomst zijn in de plaats gekomen van artikel 17 algemene bepalingen. Feitelijk staat hier niets anders in, nu de gemeente heeft gekozen voor de reguliere vorm van indexeren. De genoemde wijziging verandert dan ook niet. Sterker nog, deze wijze is duidelijker voor de huurder, nu alle bepalingen omtrent indexatie rechtstreeks in de huurovereenkomst staan en ze daarvoor niet naar de Algemene Bepalingen hoeven.
5. In artikel 5 staat bij sommige overeenkomsten onder ‘levering van zaken en diensten’ alleen energie en water vermeld, terwijl bij andere overeenkomsten aanvullende diensten, zoals internet, werden geleverd of onbenoemd. Wat betekent dit?
Indien gewenst, kunnen huurders de uitsplitsing van energie- en servicekosten opvragen, deze wordt hen dan toegezonden. Op de factuur die huurders vanuit de gemeente gaan ontvangen, staat de uitsplitsing ook vermeld.
6. In artikel 6 staat beschreven over een waarborgsom, maar dit ook doorgehaald. Wat betekent dit?
In de huurovereenkomst is dit doorgehaald, waardoor er géén bedrag voor waarborgsom/bankgarantie is overeengekomen. Deze bepalingen zijn dan ook niet van toepassing.
Artikel 24 uit de algemene bepalingen bepaalt enkel dat INDIEN er een bedrag als waarborgsom of bankgarantie is overeengekomen, dat de huurder dan bepaalde verplichtingen heeft. Of dat voor die waarborgsom/bankgarantie aanvullende afspraken gelden.
Zie 24 lid 1 zinsdeel: ‘[…] ter grootte van een in de huurovereenkomst weergegeven bedrag dan wel waarborgsom […]’.
7. In artikel 11 staat beschreven over de controleplicht en privacy-inperking. Waarom staat dit hier en waarom staat hierbij dat art. 30 algemene bepalingen niet van toepassing is?
Dit heeft te maken met nieuwe wetgeving. De algemene bepalingen zijn uit 2015. Het privacy artikel is gewijzigd naar aanleiding van de AVG. De AVG is in 2018 in werking getreden. In de algemene bepalingen stonden aldus nog bepalingen die hiermee in strijd waren. Door het nieuwe artikel en de uitsluiting van artikel 30 algemene bepalingen wordt voldaan aan de AVG.
De controle-bepaling is opgenomen om ondermijnende activiteiten in het gehuurde tegen te gaan. Zeker gezien er veel huurders per pand een atelierruimte huren, is het van belang dat de gemeente voldoende mogelijkheden heeft om toe te zien dat de huurder de huurovereenkomst nakomt.
Nu deze inspectie in overleg met de huurder wordt bepaald, en huurder daarbij aanwezig is, is dit niet onbezwaarlijk voor de huurder. En wegen de belangen van de verhuurder om, indien nodig, controlemogelijkheden voorhanden te hebben zwaarder.
Deze artikelen worden dan ook niet gewijzigd of geschrapt.
8. In artikel 11.3.1 staat beschreven dat de verhuurder, na overeenstemming met de huurder, het gehuurde mag betreden. Hoe zit dit met betrekking tot het boete bedrag?
De controle-bepaling is opgenomen om ondermijnende activiteiten in het gehuurde tegen te gaan. Zeker gezien er veel huurders per pand een atelierruimte huren, is het van belang dat de gemeente voldoende mogelijkheden heeft om toe te zien dat de huurder de huurovereenkomst nakomt.
Nu deze inspectie in overleg met de huurder wordt bepaald, en huurder daarbij aanwezig is, is dit niet onbezwaarlijk voor de huurder. En wegen de belangen van de verhuurder om, indien nodig, controlemogelijkheden voorhanden te hebben zwaarder.
De boete is niet onbezwaarlijk. Deze wordt enkel opeisbaar indien huurder niet meewerkt aan het plannen van een controle moment, én de verhuurder hem/haar daarvoor in gebreke heeft gesteld (dus nogmaals een termijn heeft gegeven om een datum te bepalen). Als de huurder dan alsnog niet meewerkt, mag pas een boete worden geïnd.
Gezien de belangen van de gemeente voor wat betreft veiligheid, van het pand, maar ook van andere huurders, is het van belang dit artikel te handhaven.
9. Het artikel 11.6.1 staat dat het gebruik van onder andere een elektrische kachel niet is toegestaan.
Uiteraard willen we als gemeente niet dat onze huurders (en de modellen die voor hen poseren) in de kou zitten. Het gebruik van elektrische kacheltjes willen wij om redenen van veiligheid en duurzaamheid echter niet stimuleren of faciliteren. Om die reden is het gebruik van elektrische kacheltjes in de huurovereenkomst niet aangepast. Om toch prettig te kunnen werken en/of poseren is het gebruik van een elektrisch kacheltje incidenteel toegestaan. Het contract wordt hier niet op aangepast. Mocht je gebruik willen maken van een elektrisch kacheltje, kun je een bericht sturen via het digitaal contactformulier.
10. Het artikel 11.6.2 beschrijft dat het stallen van motorvoertuigen en andere materialen niet is toegestaan, maar in de werkelijkheid past het toch wel. Hoe zit dit?
Dit artikel wordt niet aangepast, de ateliers zijn namelijk bedoeld als ateliers. Parkeren kan te allen tijde op de aanwezige parkeerplaatsen en gezamenlijke ruimtes zijn niet bedoeld als stalling/opslag.
11. Het artikel 11.6.3 beschrijft een verzekeringsplicht. Dit was in het verleden niet verplicht, waarom dan nu wel?
Mocht je principiële bezwaren hebben tegen deze bepaling, stuur dit individueel via het digitaal contactformulier.
12. In artikel 11.6.7 wordt beschreven dat wijzigingen in subsidieregelingen gemeld moeten worden, waarom is dit?
De gemeente gebruikt voor al haar huurders dezelfde contracten waarin deze voorwaarde is opgenomen. De gemeente wenst deze uniformiteit te behouden.
13. In artikel 11.7 staat in sommige overeenkomsten beschreven over medegebruik. Is dit verplicht voor iedereen? Of hoe werkt het als ik medegebruik wil?
Indien een huurder medegebruik wil faciliteren in zijn of haar atelier, kan hiervoor contact worden opgenomen met de afdeling Maatschappelijk Vastgoed via het digitaal contactformulier.
Medegebruik is enkel toegestaan met voorafgaande goedkeuring van verhuurder. Verhuurder dient in het kader van veiligheid op de hoogte te zijn van alle gebruikers, en sleutelhouders, van het gehuurde. De medegebruiker is verplicht een door de verhuurder opgestelde medegebruik-verklaring in te vullen en dient ondertekend te worden door de huurder.
Het medegebruik is uitdrukkelijk geen medehuur. De medegebruiker kan dan ook geen rechten ontlenen aan de onderhavige huurovereenkomst.
14. Voorschot energie- en servicekosten
De gemeente heeft de bedragen met betrekking tot het voorschot energie-en servicekosten overgenomen vanuit de facturen die door ABS verstuurd werden. De bedragen in de contracten worden niet aangepast, dit doen we voor geen enkele van onze huurders. Een voorschot kan altijd op verzoek van de huurder aangepast worden. Mocht je het voorschot aan willen passen, kan hiervoor contact worden opgenomen met de afdeling Maatschappelijk Vastgoed via het digitaal contactformulier.
15. Artikel 7.2 Algemene bepalingen Brandgevaarlijke stoffen
Het gebruik van brandgevaarlijke stoffen is verboden. Dit levert namelijk aanzienlijke veiligheidsrisico’s op voor het pand, maar ook voor andere huurders in dat pand. Indien een huurder op enig moment wenst zijn/haar atelier te gebruik ter vervaardiging van objecten waarbij toch chemicaliën of iets dergelijks nodig zijn, althans waarmee dit artikel zou worden geschonden, dan verzoeken we deze huurder om contact met de gemeente op te nemen om te bezien of we gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen. In dat geval zal duidelijk moeten zijn welke chemicaliën/brandgevaarlijke stoffen o.i.d. gebruikt zullen worden en zullen nadere afspraken gemaakt moeten worden over eventuele aanvullende (brandvertragende) maatregelen die de huurder dan verplicht dient te nemen. Dit zal in ieder afzonderlijk geval bekeken worden. De nadere afspraken zullen op papier worden gezet en aan de huurovereenkomst worden gehecht.
Veelgestelde vragen Commissie Bossche Ateliers en Broedplaatsen
1. Waarom is er een externe commissie?
In het vastgestelde beleid benoemen we vijf doelen. De Commissie Bossche Ateliers en Broedplaatsen zorgt ervoor dat de verdeling van de gemeentelijke ateliers in lijn ligt met de vijf doelen van dit atelier- en broedplaatsenbeleid. Zo toetst de commissie op professionaliteit van het kunstenaarschap, beoordeelt zij of de werkruimtes naar behoren worden gebruikt en heeft zij het mandaat om af te wijken van specifieke contractduren. Hiermee borgen we dat de kandidaat-huurders tot één van de beoogde doelgroepen behoren, dat er binnen de atelierpanden en broedplaatsen voldoende doorstroming op gang blijft en dat startende makers een eerlijke kans krijgen.
2. Waarop toetst de commissie die de ateliers toewijst?
De Commissie Bossche Ateliers en Broedplaatsen is vanaf 2025 actief. De werkwijze en criteria waarmee de commissie aan de slag gaat, worden op een later moment bekend gemaakt,
Voor het bepalen van de criteria zijn er sessies georganiseerd met het culturele veld. De terugkoppeling daarvan is gedeeld met het veld. Denk hierbij aan:
- Gebruik atelier – wordt het atelier gebruikt voor ontwikkeling van de professionele praktijk met artistiek of cultureel doel?
- Moment in carrière – waar in jouw professionele carrière ben je? Een startende maker of een gevestigde maker?
- Wederkerigheid – wat is jouw bijdrage aan het klimaat en ecosysteem binnen de creatieve hub of binnen de stad ’s-Hertogenbosch? Deze bijdrage kan op economisch, sociaal of cultureel vlak zijn.
- Financiële draagkracht – past een gesubsidieerd atelier bij dit moment in je carrière?
3. Wie zitten er in de commissie?
De commissie bestaat uit een pool van leden die beschikken over artistieke en zakelijke kennis van de professionele cultuursector, leden met een achtergrond in sociaal-maatschappelijke initiatieven en mensen met een zakelijk profiel en kennis van ondernemen. Dit zijn mensen van binnen én buiten ’s-Hertogenbosch.
4. Wat is het regelement dat voor de commissie is vastgesteld?
Bekijk het regelement (pdf).
5. Als ik een negatieve evaluatie van de commissie krijg, kan ik dan geen atelier meer huren?
Je kan zeker nog een atelier huren, maar deze commissie gaat over de gesubsidieerde ateliers van ’s-Hertogenbosch (tot 1 januari 2025 beheerd door ABS). Bij deze gesubsidieerde ateliers kan je dan geen atelier huren, maar bij andere niet-gesubsidieerde plekken in de stad kan je gewoon terecht.
Algemene vragen
1. Wat wordt verstaan onder ‘startende makers’?
Onder startende makers verstaan we kunstenaars die, of maximaal 10 jaar afgestudeerd zijn van een kunstvakopleiding, of autodidact zijn maar aantoonbaar maximaal 10 jaar op professioneel niveau werkzaam zijn. We beschouwen elke maker die aan de beginfase van diens professionele beroepspraktijk staat, ongeacht leeftijd, dus als startende maker.
2. Waarom wordt binnen het Atelier- en broedplaatsenbeleid focus gelegd op startende makers?
Een werkplek vinden is moeilijk, met name voor startende makers. En dat terwijl deze groep onmisbaar is voor de invulling van een belangrijke pijler van ons cultuurbeleid: vernieuwen van het aanbod. We zien dat startende makers op dit moment geen gelijke kans krijgen, waarmee het makersklimaat van de toekomst in het gedrang komt. We doen met het nieuwe atelier- en broedplaatsenbeleid dan ook een beroep op de solidariteit van makers naar de nieuwe generatie makers: de mid-career kunstenaars hebben tijd en ruimte gekregen om hun beroepspraktijk in een gesubsidieerd atelier op te bouwen. Startende makers willen we diezelfde kansen geven.
3. Ik huur een atelier, hoe lang mag ik daar nog in blijven?
Als je nu een atelier huurt bij Atelier Beheer Stichting (ABS), dan krijg je de mogelijkheid om een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten met de gemeente en mag je tot uiterlijk 1 januari 2030 gebruik maken van je atelier onder de huidige voorwaarden. Vanaf 2025 buigt een nieuwe commissie zich over de beroepspraktijk van alle huurders en maakt daarover een individuele evaluatie. Daaruit blijkt of je na 1 januari 2030 ook nog gebruik kunt maken van het atelier.
4. Wat doet de gemeente nog meer als het gaat om werkplekken voor makers?
Naast dit nieuwe Atelier- en broedplaatsenbeleid, hebben we in 2023-2024 ook stappen gezet waar het gaat om het realiseren van twee creatieve broedplaatsen. In de Maaspoort is een creatieve hub gerealiseerd waar beeldende makers en podiumkunstenmakers kunnen werken: Lokaal 0.62. Daarnaast zijn er repetitieruimtes, een exporuimte en een presentatieruimte.
In de Ridderstraat heeft broedplaats het Nest in het najaar 2024 haar 1-jarig bestaan gevierd. Hier werken podiumkunstenaars aan producties en delen ze het maakproces met het publiek. Het Nest biedt ruimte aan uiteenlopende makers. Ga gerust een kijkje nemen!
Tenslotte hebben we ook een nieuw initiatief ondersteund van fotograaf Shirley Welten. Zij heeft zich sterk gemaakt voor de ontwikkeling van een donkere kamer. Fotografen die analoog werken kunnen op inschrijving gebruik maken van deze doka. Nieuwsgierig geworden? Meer informatie kun je vinden op de website van De Lichtkamer.
Volg de ontwikkeling van het Atelier- en broedplaatsenbeleid
Benieuwd hoe ons recent beleid is ontstaan? Bekijk dan deze documenten die je in één oogopslag de stappen laten zien:
- Raadsvoorstel Atelier- en broedplaatsenbeleid (pdf): voorstel dat in december 2023 door de raad is aangenomen.
- Beleidsnotitie Atelier- en broedplaatsenbeleid (pdf): de uitgangspunten en ambities die we voor ogen hebben.
- Totstandkoming beleid (pdf): een handige terugblik op hoe het beleid tot stand is gekomen.
- Notulen bijeenkomst 24 januari 2024 (pdf): lees wat er tijdens dat belangrijke veldoverleg naar voren kwam.
- Inventarisatie behoeften veld bijeenkomsten 19 en 20 februari 2024 (pdf): ontdek wat makers en betrokkenen toen deelden.
Of bekijk de chronologische tijdslijn 2023-2024 van de implementatie van het nieuw Atelier- en broedplaatsenbeleid.
Voor subsidie aanvragen en meer informatie over kortlopende culturele regelingen, kijk op de pagina Subsidies.
Contact
Vragen of hulp nodig? Neem contact op met de afdeling cultuur van de gemeente via 073 – 615 90 25 of stuur een bericht.
Wil je kort een van de medewerkers spreken over een project of voor een andere vraag? Meld je aan voor het digitaal spreekuur. Dit spreekuur is elke woensdag van 15.00 tot 16.00. Heb je vragen over jouw project of initiatief, of wil je polsen of je idee in aanmerking komt voor cultuursubsidie? Dan kun je je opgeven voor een kort één-op-één-gesprek. Geef in je bericht dan duidelijk aan dat je graag een afspraak wilt inplannen voor het digitaal spreekuur.
Foto header: Het Noordbrabants Museum
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.