Goede multimodale bereikbaarheid
De binnenstad van ’s-Hertogenbosch is een levendig en aantrekkelijk gebied, maar staat onder druk. Toenemende bezoekersstromen, economische groei, woningbouw en veranderende mobiliteitsbehoeften vragen om een nieuwe balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit. Daarom heeft de gemeente samen met inwoners, ondernemers en partners een intensief traject doorlopen om tot een toekomstbestendige aanpak te komen.
De gemeente heeft gekozen voor een integrale aanpak, waarbij mobiliteit, openbare ruimte, economie en duurzaamheid in samenhang worden bekeken. Dit leidde tot concrete maatregelen die bijdragen aan het hogere doel: een bereikbare, leefbare en gastvrije binnenstad
De maatregelen van de hoofdopgave een goede multimodale bereikbaarheid zorgen voor:
- Betere doorstroming op de juiste wegen
- Meer ruimte voor verblijf en ontmoeting
- Een gezondere leefomgeving
- Een toekomstbestendige infrastructuur
De binnenstad blijft bereikbaar voor wie er moet zijn, maar wordt minder aantrekkelijk voor verkeer dat er niet thuishoort. Zo ontstaat een stad die uitnodigt tot wandelen, fietsen, verblijven en ondernemen.
Wat doen we dan concreet?
We werken aan een binnenstad die bereikbaar blijft voor alle vormen van mobiliteit én ruimte biedt voor groen, verblijfskwaliteit en ondernemerschap. Dat doen we met een samenhangend pakket aan maatregelen. Geen losse ingrepen, maar een gezamenlijke aanpak waarin elke maatregel bijdraagt aan het grotere geheel.
De knips op de Binnenstadsring
Om ruimte te maken voor groen, voetgangers, fietsers en openbaar vervoer én om de stad bereikbaar te houden voor alle vormen van mobiliteit, worden op strategische plekken zogeheten knips aangebracht. Denk aan de Zuid-Willemsvaart, Stationstunnel, Veemarktweg en Koningsweg. Denk aan de Zuid-Willemsvaart, Stationstunnel, Veemarktweg en Koningsweg.
Deze ‘knips’ zijn doorstroommaatregelen en zorgen ervoor dat bestemmingsverkeer welkom blijft, terwijl doorgaand verkeer wordt omgeleid. De knip bij de Kanaalboulevard is onderdeel van deze aanpak en wordt in 2025–2026 gerealiseerd. Meer informatie over deze knip vind je hier.
Meer informatie over de knip staat op de pagina Kanaalboulevard.
PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer)
Het station van ’s-Hertogenbosch groeit naar 75.000 reizigers per dag. Investeringen in het spoor en stationsomgeving zijn essentieel voor de bereikbaarheid van de stad. PHS draagt bij aan een robuust OV-netwerk dat de binnenstad duurzaam ontsluit. Meer informatie staat op de website van ProRail.
Selectief Toegangssysteem (STS)
We zijn al gewend dat in het kernwinkelgebied de toegang voor gemotoriseerd verkeer beperkt is. Voor de veiligheid en het verhogen van de verblijfskwaliteit van de grote aantallen voetgangers en fietsers in dit gebied is de toegang voor ander verkeer steeds meer beperkt. We zien echter ook in het omliggende gebied dat het combineren van langzaam en gemotoriseerd verkeer steeds meer gaat knellen. Daarom hebben we nagedacht over nieuwe spelregels voor de hele historische binnenstad. Wie heeft waar, wanneer en op welke manier toegang tot dit gebied? We gaan hierbij niet over één nacht ijs, dat gebeurt stap voor stap. Lees meer op de pagina Toegang binnenstad en buitengebieden.
Zero-emissiezone (ZE-zone)
Voor stadslogistiek is een ZE-zone ingevoerd, waarmee vervuilende voertuigen worden geweerd en schone logistiek wordt gestimuleerd. Dit draagt bij aan een stillere, schonere binnenstad. Meer informatie hierover staat op de pagina Zero-emissie zone.
Hoe zijn we hier gekomen?
Om tot de diverse oplossingen te komen die bijdragen aan een betere bereikbaarheid hebben we een heel traject doorlopen. Op ambtelijk niveau, in de gemeenteraad. Belangen in kaart brengen en afwegen is een zorgvuldig proces geweest. Onderdelen daarvan waren:
Participatietraject
We hebben de afgelopen anderhalf jaar een intensief traject doorlopen. In mei 2024 hebben velen van jullie via een online tool en bij fysieke bijeenkomsten meegedacht. Er werden meer dan 200 gesprekken opgenomen en we ontvingen veel reacties via e-mail en sociale media. Al deze input nemen we mee in de volgende stappen. Blijf betrokken en blijf op de hoogte van de volgende updates die we via deze pagina delen. Jullie ideeën zijn en blijven belangrijk voor de toekomst van de stad! Bekijk en lees het participatieverslag (pdf). Heb je nog vragen? Stuur dan een mail via het digitaal contactformulier.
Verkeersstudie
Eén van de onderdelen van de aanpak mobiliteit brede binnenstad is een verkeersstudie, uitgevoerd door Goudappel. Zij onderzochten hoe we de brede binnenstad beter bereikbaar kunnen maken voor bestemmingsverkeer. Deze maatregelen zijn onderdeel van het programma Integrale aanpak Brede Binnenstad.
De Startnotitie Integrale Aanpak Brede Binnenstad vormt het fundament van deze koers. Hierin staan drie hoofdopgaven centraal:
- Een hoge verblijfskwaliteit
- Een verrassende veelzijdigheid
- Een goede multimodale bereikbaarheid
Deze visie is verankerd in de Omgevingsvisie ‘Zin in ’s-Hertogenbosch’, waarin participatie, duurzaamheid en mobiliteitstransitie sleutelbegrippen zijn. De omgevingsvisie is tot stand gekomen met brede betrokkenheid van inwoners en partners, en vormt het kader voor alle ruimtelijke en mobiliteitsbesluiten.
Hoe is dit tot stand gekomen?
In de periode van ruim anderhalf jaar zijn tientallen sessies, bijeenkomsten en participatiemomenten georganiseerd. Inwoners, ondernemers, belangenorganisaties en experts hebben meegedacht over de toekomst van de binnenstad. De uitkomsten zijn verwerkt in beleidsstukken zoals de verkeersstructuur 2030, het participatieverslag en het Omgevingseffectrapport (OER).
Relevante besluitgeschiedenis en handige links
-
Verkeersstructuur 2030 Lees meer over Verkeersstructuur 2030
-
Participatie Aanpak Mobiliteit Brede Binnenstad (pdf) Lees meer over Participatie Aanpak Mobiliteit Brede Binnenstad (pdf)
-
Economisch Perspectief Brede Binnenstad (pdf) Lees meer over Economisch Perspectief Brede Binnenstad (pdf)
-
Bestuursakkoord Lees meer over Bestuursakkoord
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.