Meerjarige opvang asielzoekers (azc)
Nederland zit in een opvangcrisis. Er ligt landelijk een dringende vraag om mensen die asiel aanvragen op te vangen. Ook de gemeente ’s-Hertogenbosch helpt hierbij en gaat 600 asielzoekers opvangen. Op Pettelaarpark 90 vangen we 250 vluchtelingen op voor een periode van maximaal vijf jaar. De locatie Kruithoorn, aan de Poeldonkweg, is aan het COA aangeboden als plek voor een azc. Dat gaat om de opvang van 350 asielzoekers voor maximaal tien jaar.
Op deze pagina vind je meer informatie over de opvang asielzoekers, de asielzoekerscentrums (azc’s) en veelgestelde vragen.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief via de onderstaande button. Of lees de laatste nieuwsbrief.
Kruithoorn
Het COA en gemeente Den Bosch werken aan een plan om een tijdelijk azc te bouwen. Deze is gepland op het terrein van de Kruithoorn aan de Poeldonkweg. Het COA is verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers. Op het geplande azc Kruithoorn kunnen straks 350 asielzoekers komen voor een periode van maximaal tien jaar.
Aanvraag vergunning
Het COA heeft de vergunning aangevraagd voor het tijdelijke azc Kruithoorn. Deze wordt binnenkort geplaatst in het gemeenteblad op de website Overheid.nl. De aanvraag en de bijbehorende stukken, zoals het plan, rapporten van onderzoeken op het gebied van geluid, ecologie en archeologie zijn dan in te zien. De stukken zijn op te vragen bij het omgevingsloket via het digitaal contactformulier.
Ontwerpbesluit
De gemeente beoordeelt de stukken die het COA heeft ingediend. Daarna neemt de gemeente een ontwerpbesluit op de aanvraag. Dat is een tijdelijke beslissing over de vergunningaanvraag. We verwachten in de komende weken een ontwerpbesluit te kunnen nemen. Het ontwerpbesluit betekent dat de gemeente nog niet definitief heeft besloten over de vergunning, maar eerst wil weten wat anderen ervan vinden. Pas daarna neemt de gemeente een definitief besluit.
Zienswijzen
Je kunt de gemeente laten weten wat je vindt van het ontwerpbesluit, door een zienswijze in te dienen. Meestal doen mensen dat wanneer ze het er helemaal of voor een deel niet mee eens zijn.
Het ontwerpbesluit en alle bijbehorende stukken zijn na bekendmaking in het gemeenteblad zes weken in te zien. In die periode kun je reageren op het ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken. En uitleggen waarom je het er niet mee eens bent of wat je graag anders wilt zien.
Communicatie
Wanneer de zienswijzen ingediend kunnen worden, communiceren we dat. Ook communiceren we dan hoe je een zienswijze moet indienen. Dat doen we via de wijkprofessionals, de overleggen die er zijn met de omgeving, de nieuwsbrief en deze pagina.
Omgevingsvergunning
De gemeente bekijkt alle zienswijzen. De gemeente geeft altijd een reactie op alle zienswijzen, en laat weten wat er met de gemaakte opmerkingen is gebeurd. Deze reactie neemt het college van burgemeester en wethouders mee in het definitieve besluit over de omgevingsvergunning.
Pas als de definitieve omgevingsvergunning afgegeven is aan het COA, kan het geplande azc Kruithoorn gebouwd worden.
Beroep indienen
Na bekendmaking van het definitieve besluit is dit in te zien. In deze periode van zes weken kunnen belanghebbenden die het niet eens zijn met het besluit in beroep gaan bij de rechtbank. Hoe je dit moet doen, communiceren we als het zover is.
Als er binnen deze periode geen bezwaren binnenkomen, staat de vergunning vast.
Voorlopige voorziening
Er is ook nog een mogelijkheid van een voorlopige voorziening. Dat is wanneer iemand vindt dat het verlenen van een vergunning direct al grote problemen veroorzaakt. Dan kun je aan de rechter vragen om het besluit tijdelijk te stoppen. Je vraagt dan aan de rechter een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.
Groot-Meerendonk
Het geplande azc Kruithoorn, dat maximaal tien jaar blijft, ligt in het gebied Groot-Meerendonk. De gemeente werkt aan een plan om vanaf 2030 te starten met de bouw van deze nieuwe wijk tussen de Zuid-Willemsvaart en de A2. De gemeente onderzoekt of het mogelijk is om op Groot-Meerendonk een vaste flexibele opvang te realiseren. Deze is bedoeld voor mensen die op dat moment ruimte nodig hebben. Het zou gaan om een plek voor 600 mensen.
Overleg omwonenden
We kunnen ons voorstellen dat omwonenden vragen hebben of mee willen praten over de komst van het azc, maar ook over de plannen voor de ontwikkeling Groot-Meerendonk. We organiseren hiervoor inloopmomenten. Het eerstvolgende inloopmoment vindt plaats op dinsdag 25 maart van 17.00-21.00 uur in het vroegere Dieze College, ingang Bilderdijkstraat. Tijdens de inloopbijeenkomst krijg je informatie over projecten en ontwikkelingen in de Gestelse buurt, Groot-Meerendonk en over het geplande azc Kruithoorn. Ook kun je hierover vragen stellen. Aanmelden voor de bijeenkomst is niet nodig. Je kunt van 17.00 – 21.00 uur op elk moment binnenlopen.
Mensen die in de buurt wonen van het geplande azc kunnen meedoen met het omwonendenoverleg. Dat doe je voor langere tijd. Met een groep omwonenden en betrokken organisaties en instellingen kom je regelmatig samen. Je bespreekt de zorgen en belangen van de omwonenden. En je werkt mee aan een Leefbaarheidsplan. Hierin komen maatregelen en afspraken die omwonenden belangrijk vinden. Denk aan veiligheid, looproutes, participatie en integratie. Je kunt je hiervoor opgeven door een mail te sturen via het digitaal contactformulier.
Video
In deze video krijg je informatie over het geplande azc Kruithoorn. Er wordt antwoord gegeven op de vragen: Waarom komt er nog een azc? Waar komt deze precies? Hoe leven mensen in een azc? Welke stappen moeten het COA en de gemeente nog nemen? Op welke manier kun je bezwaar maken?
Leefbaarheidsplan
Voor de opening van azc Pettelaarpark 90 heeft de gemeente samen met betrokken omwonenden en ondernemers een leefbaarheidsplan opgesteld. Hierin staan maatregelen en afspraken die zij belangrijk vinden. Met als doel om de leefbaarheid te vergroten. Sommige mensen uit de wijk maakten zich namelijk zorgen over de leefbaarheid in hun wijk en/of hun werkomgeving. Anderen vonden het belangrijk om verveling van de bewoners van Pettelaarpak 90 tegen te gaan.
Er is naar elkaar geluisterd en – waar mogelijk – zijn er concrete afspraken en maatregelen genomen. Het leefbaarheidsplan is geen statisch document, het verandert mee met de wensen van de wijk en dat wat al gerealiseerd is. Daarom vind je hieronder de stand van zaken van het leefbaarheidsplan 2.0 (pdf). Uiteraard blijft de gemeente in gesprek met de omgeving en kunnen we in de aanloop van het geplande azc Kruithoorn ook eventuele extra maatregelen toevoegen.
Lees stand van zaken leefbaarheidsplan (pdf)
Lees stand van zaken leefbaarheidsplan in uitgeschreven tekst (pdf)
Resultaten leefbaarheids- en veiligheidsmonitor
Een van de afspraken in het leefbaarheidsplan is het jaarlijks uitvoeren van een leefbaarheids- en veiligheidsmonitor. Hiermee onderzoeken we hoe bewoners de leefbaarheid en veiligheid in hun wijk ervaren en of er veranderingen zijn sinds de komst van het azc.
Eind 2024 hebben alle huishoudens in de Gestelse buurt en de Meerendonk een uitnodiging ontvangen om een vragenlijst in te vullen. Meer dan honderd inwoners hebben dit gedaan. En de resultaten van de monitor zijn nu bekend.
Pettelaarpark 90
Op Pettelaarpark 90 worden 250 vluchtelingen opgevangen voor een periode van maximaal vijf jaar. De vluchtelingen komen van de noodopvang op het oude Hypecoterrein in Rosmalen. Deze is per 1 maart 2024 gesloten.
Informatie Pettelaarpark 90
Omgevingsvergunning
Het college van burgemeester en wethouders (B en W) gaf 19 februari 2024 een omgevingsvergunning voor de tijdelijke opvang van asielzoekers op Pettelaarpark 90.
Een derde partij heeft, direct na de vergunningverlening, bij de rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening ingediend. De omgevingsvergunning voor de tijdelijke opvang van asielzoekers op Pettelaarpark 90 werd daarmee geschorst.
De rechtbank heeft op 26 februari 2024 de schorsing opgeheven. Daarbij is toegelicht dat Pettelaarpark 90 open mag om 250 asielzoekers op te vangen.
Bezwaar maken
Op de aanvraag voor de omgevingsvergunning ontving de gemeente 387 zienswijzen. Die reacties zijn behandeld. De mensen die een zienswijze hebben ingediend, hebben uiterlijk 20 februari 2024 een reactie van de gemeente gekregen.
Mensen die het niet eens waren met de beslissing op de zienswijze, konden bezwaar maken. Twaalf bewoners en vier eigenaren van kantoorpanden hadden bezwaar gemaakt tegen deze vergunning.
Bezwaar bekeken
De commissie van advies voor de bezwaarschriften heeft naar deze bezwaren gekeken. Deze commissie is onafhankelijk en werkt dus niet voor de gemeente. Ze luisteren naar de mensen die bezwaar maken en geeft dan advies aan het college. Op 22 mei 2024 was er een hoorzitting. Eén persoon die bezwaar had gemaakt was daar, de anderen hadden zich afgemeld.
Advies bezwaarcommissie
Op 4 juni 2024 gaf de commissie advies aan het college. De commissie adviseert het college om de bezwaren van alle bewoners en van drie van de vier eigenaren van kantoorpanden niet te behandelen. Dit noem je in juridische taal ‘niet-ontvankelijk verklaren’. En dit betekent dat hun bezwaar niet wordt bekeken. Volgens de commissie hebben ze geen direct belang bij de vergunning.
Bewoners
Volgens de wet kunnen alleen mensen die direct betrokken (belanghebbend) zijn bezwaar maken. Dit betekent dat iemand iets moet voelen, zien of horen van de verleende omgevingsvergunning. De commissie vindt dat de bewoners die bezwaar hebben gemaakt te ver weg wonen van het azc om er iets van te merken. Ze zien de bewoners van het azc misschien wel eens lopen, maar dit heeft geen grote gevolgen voor hun woon- of leefomgeving. De mensen die bezwaar maken verschillen hierin niet van andere mensen. Ze hebben dus geen direct betrokken belang.
Kantoorpanden
Dit geldt ook voor drie van de vier eigenaren van kantoorpanden die bezwaar hebben gemaakt. Hun kantoren staan te ver weg om het azc te kunnen zien of horen. De eigenaar van het kantoorpand dat dicht bij het azc staat, is wel belanghebbend. Vanuit dit pand is er zicht op het azc. De bezwaren van de kantoorpandeigenaar gingen onder andere over het zicht op het azc, de gevolgde (inspraak)procedure, de waardedaling van het kantoorpand en het verdwijnen van de hotelfunctie. De commissie heeft naar de bezwaren gekeken. Ze adviseert het college om de bezwaren af te wijzen. Dit betekent dat de commissie vindt dat de omgevingsvergunning kan blijven.
Beslissing op de bezwaren
Het college volgt het advies van de bezwaarcommissie. De mensen die bezwaar hebben gemaakt of hun advocaten hebben dit gehoord. Ze kunnen tegen dit besluit in beroep gaan, binnen zes weken na verzending. Het beroep wordt ingediend bij de rechtbank.
Overleg omwonenden
We snappen dat de komst van een azc zorgen bij de omgeving oplevert. Daarom voeren we het gesprek met de ondernemers van Pettelaarpark, inwoners uit de directe omgeving en wijkprofessionals. Het doel van de gesprekken is om deze zorgen te horen en daar waar mogelijk ook te adresseren met afspraken. De uitkomsten van de gesprekken krijgen een plek in het Leefbaarheidsplan.
Contact
Contact
COA Pettelaarpark 90
Telefoonnummer: 06 – 29 25 64 75. De telefoon wordt 24/7 opgenomen.
E-mail: FMZDenBoschPP@coa.nl
Vragen over donaties, giften of vrijwilligerswerk
E-mail: FMZDenBoschPP@coa.nl
Melding openbare ruimte
Voor asielzoekers, vaste bewoners en ondernemers van de wijk zorgen we graag dat de omgeving schoon, heel en veilig blijft. Mooi als we dit samen kunnen doen. Heb je goede ideeën, vragen of wil je een melding doen van een onveilige situatie? Dat kan via:
- Het online meldingsformulier. De meldingen worden tijdens kantoortijden verwerkt. Maak je een melding buiten kantoortijden en is er sprake van een onveilige, overlastgevende of gevaarlijke situatie? Neem dan direct telefonisch contact op met de meldkamer van Stadstoezicht via 073 – 615 55 65. De meldkamer is bereikbaar tot 23.00 uur en op vrijdag en zaterdag tot 23.45 uur. Luister het bandje af om doorverbonden te worden. Na 23.00 uur of in het weekend na 23.45 uur via het telefoonnummer van de politie 0900 8844
- De telefoon: 073 – 615 55 55 (op werkdagen tot 17.00 uur). Als vragen gaan over de opvanglocatie Pettelaarpark 90, vermeld dit dan bij je melding.
Politie
- 0900 8844 (geen spoed, wel politie)
- 112 (spoed)
- John Coeleveld, wijkagent, telefoon: 0900 8844
Er kan een terugbelverzoek voor hem worden achtergelaten. In dat geval neemt de wijkagent op korte termijn telefonisch contact op om de melding samen te bespreken.
Algemene vragen over de wijk
Marie-Louise Claessens, wijkmanager
Telefoon: 06 – 15 07 08 98
Contactformulier
Roos Bijkerk, wijkwerker Farent
E-mail: roosbijkerk@farent.nl
Vraag en antwoord azc’s Kruithoorn en Pettelaarpark 90
We kunnen ons voorstellen dat er veel vragen zijn rondom de komst van de azc’s. Daarom beantwoorden we hieronder zo veel mogelijk vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stel deze dan via het digitaal contactformulier of bel met 073- 615 51 55 (werkdagen van 8.30-17.00 uur).
Top 10
Is het besluit dat er een asielzoekerscentrum komt op Kruithoorn definitief?
Het besluit over de locatiekeuze is definitief. Dit besluit is genomen op 30 oktober 2023. De komst van een asielzoekerscentrum op de Kruithoorn is nog niet helemaal definitief. Het college van burgemeester en wethouders vindt deze locatie, na een zorgvuldige afweging, geschikt en heeft deze aangeboden aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Het COA heeft de vergunning om te bouwen aangevraagd bij de gemeente. Daarna neemt de gemeente een ontwerpbesluit op de aanvraag. Dat is een tijdelijke beslissing over de vergunningaanvraag. We verwachten in de komende weken een ontwerpbesluit te kunnen nemen Het ontwerpbesluit betekent dat de gemeente nog niet definitief heeft besloten over de vergunning, maar eerst wil weten wat anderen ervan vinden. Pas daarna neemt de gemeente een definitief besluit. We achten de kans zeer groot dat op deze locatie realisatie mogelijk is.
Hoe kan ik reageren?
Voor de locatie Kruithoorn heeft het COA een vergunning aangevraagd bij de gemeente. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen mee te geven op de vergunningsaanvraag. En neemt dan een ontwerpbesluit. Dit ontwerpbesluit wordt gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Hierop kan iedereen reageren door een zienswijze in te dienen. De gemeente bestudeert de zienswijzen en wensen en bedenkingen van de gemeenteraad en behandelt deze in de vergunningenprocedure.
Zienswijzen en / of de overwegingen van de gemeenteraad kunnen leiden tot (gedeeltelijke) aanpassing(en) van het besluit. Dat hoeft niet. De gemeente neemt vervolgens een definitief besluit. Belanghebbenden kunnen tegen het definitief besluit beroep aantekenen bij de rechtbank Oost Brabant, gedurende 6 weken.
Zodra het mogelijk is om een zienswijze in te dienen melden we dit op deze pagina. Ook laten we weten hoe je een zienswijze moet indienen.
Hoe kan ik meepraten over het azc?
Voor omwonenden van het azc Kruithoorn houden we inloopmomenten. Omwonenden houden we hiervan op de hoogte. We kunnen ons voorstellen dat omwonenden vragen hebben of mee willen praten over de komst van het azc, maar ook over de plannen voor de ontwikkeling Groot-Meerendonk.
Mensen die in de buurt wonen van de azc’s kunnen meedoen met het omwonendenoverleg. Dat doe je voor langere tijd. Met een groep omwonenden en betrokken organisaties en instellingen kom je regelmatig samen. Je bespreekt de zorgen en belangen van de omwonenden. En je werkt mee aan een Leefbaarheidsplan. Hierin komen maatregelen en afspraken die omwonenden belangrijk vinden. Denk aan veiligheid, looproutes, participatie en integratie. Je kunt je hiervoor opgeven door een mail te sturen via het digitaal contactformulier. Ook als je als vrijwilliger op een van de opvangplekken aan de slag wilt, kun je mailen.
Wanneer komen de vluchtelingen?
De komst van het azc Kruithoorn staat gepland voor uiterlijk tweede kwartaal van 2026. Dat is later dan we eerder hebben gecommuniceerd. Eerst moet de vergunningaanvraag doorlopen worden. We verwachten dat dit eind 2025 klaar is. Daarna kan het COA starten met de bouw van het azc.
Wat is de precieze plek van het nieuwe azc?
Het asielzoekerscentrum (azc) is op Pettelaarpark 90 op het kantorenpark Pettelaarpark in ’s-Hertogenbosch. Hier vervalt de hotelfunctie zo lang er vluchtelingen zijn. De andere plek is een braakliggend perceel op het terrein de Kruithoorn aan de Poeldonkweg. Deze plekken liggen dicht bij elkaar in Groot Meerendonk.
Waarom wordt voor deze plekken gekozen?
We hebben dit aspect gewogen. We beoordeelden dat de afstanden groot genoeg zijn om deze twee plekken positief te beoordelen. Ook is in het omwonendenoverleg het effect op de omgeving een terugkerend onderwerp van gesprek. Samen gaan we in gesprek over wat er nodig is aan eventuele extra maatregelen.
De gemeenteraad heeft in oktober 2022 een paar voorwaarden bepaald voor geschikte plekken voor een azc. Die gaan bijvoorbeeld over voorzieningen in de buurt, zoals onderwijs en winkels. Daarnaast zijn de ligging en bereikbaarheid van Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn goed. Ook is er aandacht voor activiteiten voor jong en oud en wordt taalles gegeven. Verder vinden we het belangrijk dat vluchtelingen hun tijd in de opvang nuttig gebruiken. Dit door onder andere snel te starten met het meedoen in de samenleving (integratie en werk). Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn voldoen aan deze voorwaarden.
Daarnaast liggen de plekken dicht bij elkaar in Groot Meerendonk. Dat maakt het mogelijk voor het COA om het voorzieningenniveau hoog te houden voor alle bewoners. En toch de mogelijke impact wat te spreiden.
Hoe is de veiligheid op en rondom de opvangplekken geregeld?
Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid op de plekken. De medewerkers van het COA zijn bhv-getraind en kunnen optreden bij calamiteiten. Zij zijn tussen 08.00-22.00 uur aanwezig op de plekken. Daarnaast zijn er 24 uur per dag, 7 dagen in de week beveiligers op de plekken. Zij zijn dus dag en nacht bereikbaar en aanspreekbaar. Waar nodig is er contact tussen het COA en de politie. De vluchtelingen krijgen begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid, maar ook omgangsvormen in Nederland. Daarnaast houdt het COA via het omwonendenoverleg contact met de omgeving. In het omwonendenoverleg is er ruimte om vragen te stellen, eventuele klachten neer te leggen en de follow-up daarvan te verantwoorden.
Buiten het terrein zijn de gemeente en de politie verantwoordelijk. Bewoners van het azc zijn straks inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Bij overlast staan gebruikelijke hulpdiensten paraat, net als bij andere incidenten binnen de gemeente.
Wie wonen er op het azc en wie bepaalt dat?
Onder de bewoners van het azc bevinden zich gezinnen, mannen, vrouwen en kinderen van alle leeftijden. Ook hebben we besloten eventueel ruimte te bieden voor amv-ers (Alleenstaande minderjarige vreemdelingen). Dit alleen als de 24-uurs begeleiding vanuit het COA georganiseerd is. Én voldaan wordt aan de overige specifieke eisen voor deze groep, zoals meer ruimte.
We creëren een prettig klimaat voor gezinnen. Door zorg te dragen voor een goede infrastructuur van bijvoorbeeld het onderwijs voor kinderen en participatiemogelijkheden voor volwassenen. Dit doen we nu ook al op de huidige noodopvangplekken. We gaan uit van een mix van gezinnen met kinderen en alleenstaanden
Afhankelijk van de instroom bepaalt het COA wie, waar geplaatst wordt. Op dit moment wonen er op het azc Pettelaarpark 90 met name gezinnen die eerder zijn opgevangen in de noopopvang op het oude Hypeco-terrein in Nuland. Voor de locatie Kruithoorn is het de bedoeling dat mensen uit de noodopvang kasteel Meerwijk naar deze nieuwe locatie verhuizen.
Momenteel komen vooral veel mensen uit Syrie, Turkije, Somalie, Eritrea, Jemen en Afghanistan.
Waarom kiest de gemeente voor meerjarige opvang van asielzoekers?
Nederland zit in een opvangcrisis. Er ligt een groeiende vraag van het Rijk om opvang en huisvesting aan vluchtelingen te bieden. Dat is een vraag aan alle gemeenten in Nederland, en ook aan de gemeente ’s-Hertogenbosch. Wij nemen onze verantwoordelijkheid in deze landelijke vluchtelingenopvang. Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld vangen we humaan op. Ook de gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch heeft zich uitgesproken voor humane opvang van vluchtelingen.
Het kabinet gaat de spreidingswet toch intrekken? Waarom gaat ’s-Hertogenbosch dan toch een nieuw azc vergunnen?
De spreidingswet is voorlopig nog van kracht. De minister heeft aangegeven dat gemeenten voorlopig nog een verplichting hebben om asielzoekers opvang te bieden. Het intrekken van deze wet kan mogelijk jaren duren.
Vervolgstappen en bezwaar maken
Hoe kan ik reageren?
Voor de locatie Kruithoorn heeft het COA een vergunning aangevraagd bij de gemeente. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen mee te geven op de vergunningsaanvraag. En neemt dan een ontwerpbesluit. Dit ontwerpbesluit wordt gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Hierop kan iedereen reageren door een zienswijze in te dienen. De gemeente bestudeert de zienswijzen en wensen en bedenkingen van de gemeenteraad en behandelt deze in de vergunningenprocedure.
Zienswijzen en / of de overwegingen van de gemeenteraad kunnen leiden tot (gedeeltelijke) aanpassing(en) van het besluit. Dat hoeft niet. De gemeente neemt vervolgens een definitief besluit. Belanghebbenden kunnen tegen het definitief besluit beroep aantekenen bij de rechtbank Oost Brabant, gedurende 6 weken.
Zodra het mogelijk is om een zienswijze in te dienen melden we dit op deze pagina. Ook laten we weten hoe je een zienswijze moet indienen.
Hoe zien de vervolgstappen eruit?
Het COA heeft voor de locatie Kruithoorn de vergunning aangevraagd bij de gemeente. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen mee te geven op de vergunningsaanvraag. En neemt dan een ontwerpbesluit. Dit ontwerpbesluit wordt gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Hierop kan iedereen reageren door een zienswijze in te dienen. De gemeente bestudeert de zienswijzen en wensen en bedenkingen van de gemeenteraad en behandelt deze in de vergunningenprocedure.
Zienswijzen en / of de overwegingen van de gemeenteraad kunnen leiden tot (gedeeltelijke) aanpassing(en) van het besluit. Dat hoeft niet. De gemeente neemt vervolgens een definitief besluit. Belanghebbenden kunnen tegen het definitief besluit beroep aantekenen bij de rechtbank Oost Brabant, gedurende 6 weken.
Zodra het mogelijk is om een zienswijze in te dienen melden we dit op deze pagina. Ook laten we weten hoe je een zienswijze moet indienen.
Wat is een zienswijze en kan ik die nog indienen?
Op een aanvraag voor een omgevingsvergunning kun je altijd reageren. Dat geldt voor omwonenden, ondernemers of andere belanghebbenden. Want het kan zijn dat iemand zich niet kan vinden in het plan of voorstel dat er ligt. Die reactie noemen we in juridische taal een zienswijze.
Het COA heeft voor de locatie Kruithoorn de vergunning aangevraagd bij de gemeente. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen mee te geven op de vergunningsaanvraag. En neemt dan een ontwerpbesluit. Dit ontwerpbesluit wordt gedurende 6 weken ter inzage gelegd. Hierop kan iedereen reageren door een zienswijze in te dienen. De gemeente bestudeert de zienswijzen en wensen en bedenkingen van de gemeenteraad en behandelt deze in de vergunningenprocedure.
Zienswijzen en / of de overwegingen van de gemeenteraad kunnen leiden tot (gedeeltelijke) aanpassing(en) van het besluit. Dat hoeft niet. De gemeente neemt vervolgens een definitief besluit.
Zodra het mogelijk is om een zienswijze in te dienen melden we dit op deze pagina. Ook laten we weten hoe je een zienswijze moet indienen.
Voor de locatie Pettelaarpark is het niet meer mogelijk een zienswijze in te dienen. Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hadden t/m maandag 29 januari 2024 de tijd om zienswijze in te dienen voor locatie Pettelaarpark 90.
Waar vind ik meer informatie over het bezwaar maken?
Als de gemeente een definitief besluit heeft genomen over de vergunning van het azc Kruithoorn kun je beroep aantekenen bij de rechtbank.
Zodra het mogelijk is om beroep in te dienen, melden we dit op deze pagina. Ook laten we weten hoe een je een beroep moet indienen.
Veiligheid
Hoe wordt de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de (directe) omgeving van de opvangplekken gewaarborgd?
Buiten de opvangplekken is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De asielzoekers krijgen begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid, maar ook omgangsvormen in Nederland. Het COA, de politie en de gemeente stellen een veiligheidsplan op waarin verantwoordelijkheden, aanwezigheid en bereikbaarheid van alle diensten met telefoonnummers is vastgelegd.
Hoe is de veiligheid op en rondom de opvangplekken geregeld?
Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid op de plekken. De medewerkers van het COA zijn bhv-getraind en kunnen optreden bij calamiteiten. Zij zijn tussen 08.00-22.00 uur aanwezig op de plekken. Daarnaast zijn er 24 uur per dag, 7 dagen in de week beveiligers op de plekken. Zij zijn dus dag en nacht bereikbaar en aanspreekbaar. Waar nodig is er contact tussen het COA en de politie. De vluchtelingen krijgen begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid, maar ook omgangsvormen in Nederland. Daarnaast houdt het COA via het omwonendenoverleg contact met de omgeving. In het omwonendenoverleg is er ruimte om vragen te stellen, eventuele klachten neer te leggen en de follow-up daarvan te verantwoorden.
Buiten het terrein zijn de gemeente en de politie verantwoordelijk. Bewoners van het azc zijn straks inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Bij overlast staan gebruikelijke hulpdiensten paraat, net als bij andere incidenten binnen de gemeente.
Als het niet goed gaat met het azc in de gemeente, zijn er dan nog mogelijkheden tot verplaatsing/verwijdering?
Bij problemen zoekt de gemeente samen met het COA, de politie en omwonenden naar oplossingen.
Wat is het Leefbaarheidsplan?
Het Leefbaarheidsplan is opgesteld samen met omwonenden en ondernemers van het Pettelaarpark en de Kruithoorn. Hierin staan maatregelen en afspraken die zij belangrijk vinden. Denk dan aan veiligheid, looproutes, participatie en integratie. Het Leefbaarheidsplan houden we actueel. Zeker ook als het omwonendenoverleg van azc Kruithoorn start. Als we nieuwe afspraken maken, verwerken we deze. Lees het Leefbaarheidsplan (pdf).
Besluitvorming
Is het besluit dat er een asielzoekerscentrum komt op Kruithoorn definitief?
Het besluit over de locatiekeuze is definitief. Dit besluit is genomen op 30 oktober 2023. De komst van een asielzoekerscentrum op de Kruithoorn is nog niet helemaal definitief. Het college van burgemeester en wethouders vindt deze locatie, na een zorgvuldige afweging, geschikt en heeft deze aangeboden aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Het COA heeft de vergunning om te bouwen aangevraagd bij de gemeente. Daarna neemt de gemeente een ontwerpbesluit op de aanvraag. Dat is een tijdelijke beslissing over de vergunningaanvraag. We verwachten in de komende weken een ontwerpbesluit te kunnen nemen Het ontwerpbesluit betekent dat de gemeente nog niet definitief heeft besloten over de vergunning, maar eerst wil weten wat anderen ervan vinden. Pas daarna neemt de gemeente een definitief besluit. We achten de kans zeer groot dat op deze locatie realisatie mogelijk is.
Waarom kiest de gemeente voor meerjarige opvang van asielzoekers?
Nederland zit in een opvangcrisis. Er ligt een groeiende vraag van het Rijk om opvang en huisvesting aan vluchtelingen te bieden. Dat is een vraag aan alle gemeenten in Nederland, en ook aan de gemeente ’s-Hertogenbosch. Wij nemen onze verantwoordelijkheid in deze landelijke vluchtelingenopvang. Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld vangen we humaan op. Ook de gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch heeft zich uitgesproken voor humane opvang van vluchtelingen.
Het besluit over de komst van het azc is genomen. Hoelang duurt het voordat de opvangplekken opengaan?
De komst van het azc Kruithoorn staat gepland voor halverwege 2025. Dat is later dan we eerder hebben gecommuniceerd. Als alles volgens plan gaat, is het azc halverwege 2025 klaar voor gebruik. Hier komen 350 vluchtelingen.
De locatie Pettelaarpark 90 is sinds maart 2024 geopend.
Waarom blijven de opvangplekken hier 3 tot 5 jaar (Pettelaarpark 90) en 5 tot 10 jaar (Kruithoorn)?
Om uit de opvangcrisis te komen en te blijven zijn meerjarige opvangplekken nodig. Daarnaast bieden meerjarige opvangplekken meer rust voor de bewoners, omdat de kwaliteitsnormen hoger liggen.
Staat de tijdelijkheid van 3 tot 5 jaar (Pettelaarpark 90) en 5 tot 10 jaar (Kruithoorn) vast? En is dat zeker? Want opvang Hypeco heeft ook veel langer geduurd.
De gemeente en het COA sluiten een bestuursovereenkomst. In deze overeenkomst wordt vastgelegd dat het COA niet langer dan 3 tot 5 jaar (Pettelaarpark 90) en 5 tot 10 jaar (Kruithoorn) gebruik kan maken van deze plekken. In de omgevingsvergunning wordt de tijdelijkheid van de plekken verzekerd. We vinden het belangrijk dat de tijdelijke locaties na 5 en 10 jaar ook weer afgebouwd zijn. Tegelijkertijd sluiten we niet uit dat we rekening moeten houden met een opgave voor opvang die echt langjarig is (met een grote diversiteit aan doelgroepen).
Met het oog daarop willen wij op korte termijn de haalbaarheid van een structurele opvang voor diverse doelgroepen onderzoeken. Daar waar dat in de fasering en planning nog mogelijk is, zoals in de gebiedsontwikkeling Meerendonk. Met het uitvoeren van dat onderzoek, en dat omzetten in een definitieve opvangbestemming, willen we laten zien dat ook wij het van belang vinden dat de voorkeursplekken Pettelaarpark en Kruithoorn met zekerheid voor het verstrijken van de tien jaar niet meer nodig zijn voor de opvang van asielzoekers.
Het kabinet gaat de spreidingswet toch intrekken? Waarom gaat ’s-Hertogenbosch dan toch een nieuw azc vergunnen?
De spreidingswet is voorlopig nog van kracht. De minister heeft aangegeven dat gemeenten voorlopig nog een verplichting hebben om asielzoekers opvang te bieden. Het intrekken van deze wet kan mogelijk jaren duren.
Het asielzoekerscentrum (azc) – Opvangplekken
Wat is een asielzoekerscentrum?
Een asielzoekerscentrum (azc) is een opvangcentrum voor vluchtelingen. Hier komen vluchtelingen terecht als hun asielprocedure is begonnen. We noemen ze dan asielzoekers. In het azc verblijven ze tot er is beslist over hun asielaanvraag.
Wat is de precieze plek van het nieuwe azc?
Het asielzoekerscentrum (azc) is op Pettelaarpark 90 op het kantorenpark Pettelaarpark in ’s-Hertogenbosch. Hier vervalt de hotelfunctie zo lang er vluchtelingen zijn. De andere plek is een braakliggend perceel op het terrein de Kruithoorn aan de Poeldonkweg. Deze plekken liggen dicht bij elkaar in Groot Meerendonk.
Waarom wordt voor deze plekken gekozen?
We hebben dit aspect gewogen. We beoordeelden dat de afstanden groot genoeg zijn om deze twee plekken positief te beoordelen. Ook is in het omwonendenoverleg het effect op de omgeving een terugkerend onderwerp van gesprek. Samen gaan we in gesprek over wat er nodig is aan eventuele extra maatregelen.
De gemeenteraad heeft in oktober 2022 een paar voorwaarden bepaald voor geschikte plekken voor een azc. Die gaan bijvoorbeeld over voorzieningen in de buurt, zoals onderwijs en winkels. Daarnaast zijn de ligging en bereikbaarheid van Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn goed. Ook is er aandacht voor activiteiten voor jong en oud en wordt taalles gegeven. Verder vinden we het belangrijk dat vluchtelingen hun tijd in de opvang nuttig gebruiken. Dit door onder andere snel te starten met het meedoen in de samenleving (integratie en werk). Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn voldoen aan deze voorwaarden.
Daarnaast liggen de plekken dicht bij elkaar in Groot Meerendonk. Dat maakt het mogelijk voor het COA om het voorzieningenniveau hoog te houden voor alle bewoners. En toch de mogelijke impact wat te spreiden.
Is er ook gekeken naar andere opvangplekken?
Ja. Het uitgangspunt in de zoektocht naar geschikte locaties was een shortlist van drie locaties. De locaties Bruggensestraat en de Poeldonkweg (dicht tegen de snelweg A2 aan) zijn afgelopen mei afgevallen. Op de eerste locatie was geen zakelijke overeenstemming. En bij de Poeldonkweg was te veel geluidshinder van de A2. Dit was op korte termijn niet te verhelpen. De derde locatie van de shortlist was de Saren. Deze plek is onderzocht. In eerste instantie bleek deze plek ook geschikt voor de opvang van maximaal 350 vluchtelingen. Vanwege de beperkte ruimte op dit terrein konden we de opvangopgave van 600 vluchtelingen niet invullen. We zijn daarom breder gaan kijken. Ook naar kleinere opties en naar binnengekomen aanbod van particulieren. Deze bredere kijk heeft geleid tot twee nieuwe plekken. Een braakliggend terrein van de oude munitiefabriek de Kruithoorn en Pettelaarpark 90 (al in gebruik als azc). Deze plekken liggen bij elkaar in Groot Meerendonk.
Het COA heeft de voorkeur voor één opvangplek in plaats van twee. Dit vanwege financiële voordelen, maar ook vanwege personele capaciteit. Voor ons is het belangrijk dat op de plekken voldoende voorzieningen zijn. Zodat we goede dagbesteding kunnen realiseren. We hebben daarom besloten de locatie de Saren momenteel te laten vervallen. We stelden vast dat iedere plek voor- en nadelen heeft. Een ideale plek is er niet.
Zie vraag hierboven waarom de voorkeur uitgegaan is naar de plekken Pettelaarpark 90 en Kruithoorn.
Is de Saren als opvangplek nu echt afgevallen?
De Saren is voor dit moment afgevallen. We geven de voorkeur aan de plekken Kruithoorn en Pettelaarpark 90. De locatie de Saren is wel geschikt bevonden voor de opvang van asielzoekers en voldoet aan de gestelde voorwaarden.
Is er geen andere opvangplek buiten de gemeente beschikbaar voor de asielzoekers?
Alle gemeenten hebben de vraag gekregen om asielzoekers op te vangen. Meerdere gemeenten onderzoeken hiervan de mogelijkheden. De huidige asielzoekerscentra (opvangplekken) zitten vol. De belangrijkste reden is het grote woningtekort in Nederland. Hierdoor zitten er ruim 17.000 statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) in gewone asielzoekerscentra die eigenlijk al moeten uitstromen naar woningen die er niet of onvoldoende zijn. Het COA is druk bezig met het zoeken naar nieuwe opvangplekken. Normaal gesproken duurt dit traject langere tijd. Nu er snel extra opvangplaatsen nodig zijn, doet het Rijk een beroep op alle gemeenten in Nederland om opvang en huisvesting aan vluchtelingen te bieden.
Wat betekent de komst van de opvangplekken voor de omgeving/buurtbewoners?
De bewoners van de opvangplekken blijven uiteraard niet altijd binnen het terrein. Ze lopen en of fietsen ook de stad in. En dat is maar goed ook, want wanneer ze in ons land blijven, moeten ze integreren. Dat betekent dat buurtbewoners de nieuwe buurtbewoners tegenkomen. Op straat, in de supermarkt of bijvoorbeeld op de school.
Wat betekent de komst van de opvangplekken voor het gebied/de natuur?
Bij het opvangen van de asielzoekers op de opvangplekken denken we ook aan de groene ontwikkeling. Op het braakliggende perceel op de Kruithoorn geeft het gebied ruimte om bomen, planten en struiken te planten. Wij doen dat in samenspraak met de omgeving. Daarnaast respecteren we de aanwezige natuur, ook rondom Pettelaarpark 90.
Hoe zien de opvangplekken eruit?
Er komen op het geplande azc Kruithoorn in totaal ongeveer 75 wooneenheden. Het COA plaatst op het braakliggende kant en klare wooneenheden. Hoe deze er precies uit zien is nu nog niet bekend. Het is afhankelijk van de wooneenheden die beschikbaar zijn bij het COA. Binnen het azc komen ook gezamenlijke plekken voor speel- en sportvoorzieningen. Het nog op te stellen inrichtingsplan houdt rekening met onderdelen als beheer, sociale veiligheid, toegankelijkheid, ontsluiting van het terrein en parkeervoorzieningen. Indien nodig is er ook ruimte voor de huisvesting van een school op plek en een crèche voor de allerkleinsten.
Vanwege de voormalige hotelfunctie van Pettelaarpark 90 komen hier geen woonunits. Op het buitenterrein staan wel units die worden gebruikt voor o.a. dagbesteding en maatschappelijk werkers.
Welke faciliteiten zijn er op de opvangplekken?
Op elk azc wordt een recreatiezaal, een open leercentrum (olc), speeltoestellen en buitensportruimte ingericht. Het olc is een lokaal met computers waar bewoners in hun eigen tempo en op hun eigen niveau werken en oefenen met leermiddelen. Dit zijn bijvoorbeeld leren lezen en schrijven of een begin maken met Nederlandse taal en gebruik maken van internet. Tijdens de openingstijden van het olc is er begeleiding van medebewoners en Nederlandse vrijwilligers. Het COA heeft ook veel aandacht voor de kinderen van de bewoners. Op ieder azc zijn verschillende vrijwilligers(organisaties) aanwezig om activiteiten te organiseren voor bewoners en met name kinderen. Het COA heeft samenwerkingsovereenkomsten met bijvoorbeeld Vluchtelingenwerk Nederland, Stichting De Vrolijkheid en Stichting Het Vergeten Kind.
Zijn de terreinen van de opvangplekken openbaar toegankelijk?
De opvangplekken zijn openbaar toegankelijk. Bezoekers moeten zich melden bij de receptie.
Welke (loop)routes worden gebruikt?
De ontsluiting voor autoverkeer gaat via de Poeldonkweg. Ook wordt er een nieuw langzaamverkeerspad gemaakt tussen de velden van het voetbalclub en de golfclub. Via deze weg kunnen bewoners wandelen en/of fietsen van het nieuwe azc naar het bestaande azc Pettelaarpark 90. Deze verbinding is belangrijk omdat er gebruik gemaakt wordt van de voorzieningen over en weer.
Uiteraard staat het iedereen vrij om te gaan en staan waar men wil.
Wat betekent de komst van de opvangplekken voor parkeren in het gebied?
In de aanvraag omgevingsvergunning nemen we ook de parkeermogelijkheden mee. Als er behoefte is aan meer parkeerplekken, is het COA hiervoor verantwoordelijk.
Wat betekent de komst van de opvangplekken voor bedrijven, instellingen en verenigingen in de omgeving?
Bewoners van een azc krijgen van het Rijk een vast bedrag per week om te eten en zich te kleden. De bewoners van een azc doen vooral boodschappen in de directe omgeving van een opvangplek. Ook kunnen ze er bijvoorbeeld voor kiezen om lid te worden van een plaatselijke sport- of muziekvereniging. Waar het kan, worden verbindingen gelegd tussen de bewoners van het azc en bewoners, instellingen, bedrijven en verenigingen in de buurt, maar ook in de rest van de gemeente.
Wordt mijn woning minder waard door de komst van de opvangplekken?
Uit een rechterlijke uitspraak en onderzoek blijkt dat de waardestijging of -daling van woningen niet in verband staat met de aanwezigheid van een azc in de omgeving.
Waarom vangen we vluchtelingen op terwijl er een woningtekort is?
Het realiseren van deze opvangplekken, heeft geen invloed op de bouw van nieuwe woningen. We blijven als gemeente 1000 huizen per jaar bouwen tot 2030. Daarvan zijn er 400 per jaar in de categorie sociaal.
Wat zijn de voordelen van de komst van de opvangplekken voor de buurt en de gemeente?
Een azc is een bedrijf in het klein. Wanneer een azc wordt geopend, wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn om werving van personeel via de regionale arbeidsvoorziening te organiseren. Het onderhouden en schoonmaken van gebouwen en beveiliging zijn diensten die ingehuurd worden op basis van een centraal inkoopbeleid. De praktijk leert dat leveranciers hun medewerkers vervolgens wel lokaal of regionaal inhuren.
De asielzoekers ontvangen een financiële toelage van € 40 per week en besteden het geld in winkels in de buurt. Voor veel culturen is het klaarmaken van maaltijden een belangrijke tijdsbesteding. De ervaring leert dat de middenstand in de omgeving een impuls krijgt.
Wat gebeurt er na de opvangperiode met de opvangplekken?
We houden er rekening mee dat opvangen van vluchtelingen lang nodig is. Niet alleen in de gemeente ’s-Hertogenbosch, maar in heel Nederland. Daar bereiden we ons op voor. Tegelijkertijd houden we ons aan de afspraken met het COA en omwonenden. Daarom onderzoekt het college nu al naar de haalbaarheid van een azc in de gebiedsontwikkeling Meerendonk. Waarbij het gaat om de mogelijkheid van een flexibele opvang, voor asielzoekers en bijvoorbeeld mensen die met spoed op zoek zijn naar een woning.
De asielzoekers
Wat is het verschil tussen vluchtelingen, asielzoekers en statushouders?
Vluchtelingen zijn mensen die vanwege oorlog of andere redenen vrezen voor hun leven en asiel aanvragen in ons land. Vluchtelingen die asiel aanvragen heten asielzoekers. Tijdens de behandeling van hun asielaanvraag wonen ze in asielzoekerscentra (azc’s). Vluchtelingen met een verblijfstatus in Nederland noemen we statushouders. Vanaf dat moment hebben ze ook recht op een woning in Nederland. Omdat de instroom van asielzoekers nu erg hoog is en de doorstroom van statushouders van de azc’s naar woningen door de krappe woningmarkt laag, komt het COA opvangplekken te kort. Om toch iedereen die in Nederland asiel aanvraagt op te kunnen vangen, zijn daarom extra opvanglocaties nodig: de langdurige opvang. Het COA is wettelijk verplicht om asielzoekers op te vangen.
Hoelang is een asielzoeker gemiddeld in een azc?
Dat is voor iedere asielzoeker verschillend. Een asielzoeker krijgt na zijn asielaanvraag in principe binnen zes maanden van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) te horen of hij in Nederland mag blijven. Hebben mensen een positief besluit van de IND ontvangen, dan start voor hen de inburgering. De asielzoeker blijft op een azc tot er geschikte woonruimte in een gemeente in Nederland wordt aangeboden. Wanneer een asielzoeker van de IND een negatieve beslissing ontvangt op zijn asielverzoek, kan hij in beroep gaan bij de rechter. Vervolgens is hoger beroep mogelijk.
Wie wonen er op het azc en wie bepaalt dat?
Onder de bewoners van het azc bevinden zich gezinnen, mannen, vrouwen en kinderen van alle leeftijden. Ook hebben we besloten eventueel ruimte te bieden voor amv-ers (Alleenstaande minderjarige vreemdelingen). Dit alleen als de 24-uurs begeleiding vanuit het COA georganiseerd is. Én voldaan wordt aan de overige specifieke eisen voor deze groep, zoals meer ruimte.
We creëren een prettig klimaat voor gezinnen. Door zorg te dragen voor een goede infrastructuur van bijvoorbeeld het onderwijs voor kinderen en participatiemogelijkheden voor volwassenen. Dit doen we nu ook al op de huidige noodopvangplekken. We gaan uit van een mix van gezinnen met kinderen en alleenstaanden
Afhankelijk van de instroom bepaalt het COA wie, waar geplaatst wordt. Op dit moment wonen er op het azc Pettelaarpark 90 met name gezinnen die eerder zijn opgevangen in de noopopvang op het oude Hypeco-terrein in Nuland. Voor de locatie Kruithoorn is het de bedoeling dat mensen uit de noodopvang kasteel Meerwijk naar deze nieuwe locatie verhuizen.
Momenteel komen vooral veel mensen uit Syrie, Turkije, Somalie, Eritrea, Jemen en Afghanistan.
Wanneer komen de vluchtelingen?
De komst van het azc Kruithoorn staat gepland voor uiterlijk tweede kwartaal van 2026. Dat is later dan we eerder hebben gecommuniceerd. Eerst moet de vergunningaanvraag doorlopen worden. We verwachten dat dit eind 2025 klaar is. Daarna kan het COA starten met de bouw van het azc.
Uit welke landen komen de asielzoekers die in de opvangplekken gaan wonen?
De asielzoekers komen uit verschillende landen van over de hele wereld. De top drie is momenteel Syrie, Afghanistan en Turkije.
Worden de asielzoekers gescreend of onderzocht?
Na binnenkomst in Nederland worden asielzoekers geïdentificeerd en geregistreerd door de vreemdelingenpolitie en de IND. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt eventuele documenten later. De mensen krijgen een medische intake, een tbc-controle.
Wat doen de bewoners van het azc overdag?
De mensen die in de opvang wonen, mogen zich vrij bewegen in de gemeente. Wanneer de asielzoekers op de locatie komen, dan krijgen ze informatie over hun rechten en plichten. In het azc gelden regels. De bewoners ontvangen die regels in hun eigen taal. De mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van hun eigen verblijf. Leerplichtige kinderen volgen onderwijs.
Daarnaast hebben volwassenen gesprekken met onder meer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en VluchtelingenWerk. Ze bereiden zich met programma’s en/of vrijwilligerswerk voor op hun toekomst, zoals Nederlandse les of computerlessen. Dat kan op en buiten de locatie zijn. Met organisaties en partijen in de omgeving zoeken we naar een nuttige tijdsbesteding.
Benieuwd hoe het leven in een azc er uit ziet? Bekijk het op de website van het COA.
Mogen asielzoekers betaald werk verrichten?
Asielzoekers mogen betaald werken. Eventuele inkomsten worden ingehouden op het leef- en kleedgeld. Asielzoekers die willen werken moeten zelf werk zoeken. Het COA geeft hierin advies, maar bemiddelt niet. Op en rond het asielzoekerscentrum worden bewoners betrokken bij dagelijkse werkzaamheden. Ze krijgen hiervoor een kleine vergoeding. Bewoners mogen ook buiten het azc vrijwilligerswerk doen. Onder de bewoners bevinden zich allerlei beroepen: timmermannen, journalisten, installateurs, artsen, kunstenaars enz. Voor alle kinderen in Nederland geldt de leerplicht, dus ook kinderen die in een asielzoekerscentrum verblijven, moeten overdag naar school.
Waar gaan de kinderen naar school?
De leerplichtige kinderen in een azc (tussen 5 en 18 jaar) moeten naar school. Om de kinderen goed voor te bereiden op het volgen van de gewone onderwijsprogramma’s, zijn er zogenoemde nieuwkomersgroepen ingericht voor de basisschoolleerlingen. De oudere kinderen gaan naar de Internationale Schakelklas (ISK) in ’s-Hertogenbosch.
Mogen de bewoners van de opvangplekken bezoek ontvangen?
Ja, ze mogen bezoek ontvangen. Het COA kent een bezoekersregeling.
Zijn er afspraken te maken dat er na een bepaald tijdstip geen bewoners van de opvangplekken meer buiten het terrein komen/zijn?
Bewoners worden niet verplicht om binnen te blijven. Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen, zoals iedereen in Nederland. Ze hebben een wekelijkse meldplicht.
Hoe is de gezondheidszorg voor de asielzoekers geregeld?
De gezondheidszorg voor asielzoekers wordt geregeld via een landelijk gezondheidscentrum asielzoekers (GZA). Het GZA is het eerste aanspreekpunt voor medische zorg voor alle asielzoekers in de opvang van het COA. Het GZA heeft op vrijwel elke COA-opvanglocatie een gezondheidscentrum waar de asielzoeker terecht kan voor een afspraak met een zorgprofessional, zoals de doktersassistent, verpleegkundige, POH-GGZ of huisarts.
Waar gaan asielzoekers naartoe die een verblijfsvergunning krijgen?
Als asielzoekers een vergunning krijgen om in Nederland te blijven, noemen we ze statushouders. In onze gemeente krijgen jaarlijks een aantal statushouders een woning toegewezen. Iedere gemeente in Nederland heeft hierin een wettelijke taak. Deze woning krijgen ze toegewezen door een van de woningcorporaties. Met een nieuwe woning kunnen ze hun leven in Nederland verder opbouwen. Ze worden onderdeel van de Nederlandse samenleving. We helpen ze om daarin hun weg te vinden.
Waar gaan uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe?
Vanaf het moment dat een asielzoeker een eerste negatieve beschikking van de IND krijgt, informeert het COA de asielzoeker over de mogelijkheid van vrijwillige terugkeer. Asielzoekers die zijn uitgeprocedeerd, ontvangen na 28 dagen geen geld en onderdak meer van het COA en zijn zelf verantwoordelijk voor hun vertrek uit Nederland en het regelen van de daarvoor benodigde documenten. Zij kunnen daarbij hulp vragen aan de Internationale Organisatie voor Migratie. Afgewezen asielzoekers mogen nog maximaal 28 dagen in een regulier azc wonen om hun vertrek uit Nederland voor te bereiden. Daarna kunnen zij nog maximaal 12 weken onderdak krijgen in de vrijheidsbeperkende locatie, maar alleen als er zicht is op vertrek. Gezinnen met minderjarige kinderen verhuizen indien nodig naar een gezinslocatie.
Is er een mogelijkheid alleen statushouders op te vangen?
Nee, omdat het COA in de basis geen statushouders opvangt. Een gevolg van de huidige woningcrisis is dat er (te) veel statushouders niet naar reguliere woningen doorstromen en nog steeds in reguliere azc’s verblijven. De huisvesting van statushouders is een taak van de gemeente.
Communicatie
Kan ik helpen bij het azc?
In opvangplekken voor vluchtelingen zijn veel vrijwilligers actief. Ook buiten de opvangplekken zetten mensen zich belangeloos in voor vluchtelingen. Met eigen initiatieven of vanuit organisaties en bedrijven. Daar is het COA erg blij mee. In sommige gevallen zijn ook spullen welkom. Heb je hierover vragen, kun je mailen naar FMZDenBoschPP@coa.nl
Hoe kan ik meehelpen aan integratie?
Het COA kan altijd vrijwilligers gebruiken. Bijvoorbeeld om taallessen te geven of om activiteiten te organiseren en te begeleiden. Heb je interesse om al vrijwilliger aan de slag te gaan, mail dan naar FMZDenBoschPP@coa.nl
Ik heb kleding en goederen over. Kan ik deze ook brengen?
Het COA heeft helaas geen gelegenheid tot het sorteren en distribueren van kleding en goederen op het azc. Je kunt kleding en goederen het beste brengen naar inzamelpunten, zoals van het Leger des Heils. Mocht er kleding of goederen nodig zijn voor de bewoners van de opvangplekken, dan maakt het COA gebruik van bestaande contacten met verschillende organisaties. Je leest hierover meer op de website van het COA.
Komt er een vast aanspreekpunt vanuit het COA welke dagelijks bereikbaar is?
Ja. Elke opvangplek beschikt over een locatiemanager. Daarnaast zijn de opvangplekken 24/7 op een vast nummer en e-mailadres bereikbaar. Deze contactgegevens staan op de locatiepagina van het COA.
Hoe kan ik meepraten over het azc?
Voor omwonenden van het azc Kruithoorn houden we inloopmomenten. Omwonenden houden we hiervan op de hoogte. We kunnen ons voorstellen dat omwonenden vragen hebben of mee willen praten over de komst van het azc, maar ook over de plannen voor de ontwikkeling Groot-Meerendonk.
Mensen die in de buurt wonen van de azc’s kunnen meedoen met het omwonendenoverleg. Dat doe je voor langere tijd. Met een groep omwonenden en betrokken organisaties en instellingen kom je regelmatig samen. Je bespreekt de zorgen en belangen van de omwonenden. En je werkt mee aan een Leefbaarheidsplan. Hierin komen maatregelen en afspraken die omwonenden belangrijk vinden. Denk aan veiligheid, looproutes, participatie en integratie. Je kunt je hiervoor opgeven door een mail te sturen via het digitaal contactformulier. Ook als je als vrijwilliger op een van de opvangplekken aan de slag wilt, kun je mailen.
Financiering
Wat kost het de gemeente als er een azc komt?
De realisatie van de langdurige opvanglocatie(s) voor asielzoekers is de verantwoordelijkheid van het COA, en dus ook de investeringen en exploitatie.
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.