Garantverklaring en legalisatie handtekening

Om een visum (pdf) te krijgen, hebben niet-Europeanen die kort in Nederland willen verblijven een garantverklaring nodig. Met een garantverklaring geeft u aan dat u garant staat voor de buitenlandse bezoeker. De garantverklaring is maximaal 3 maanden geldig. Alle informatie over garantstelling vindt u op de website van de IND.

Aanvragen en meenemen

  • Vul het formulier Bewijs garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in op de website van de IND of bel de Immigratie- en Naturalisatiedienst om het te laten toesturen: (088) 0430430.
  • Onderteken het formulier nog niet! U moet eerst uw handtekening laten legaliseren. Hiermee bewijst u dat uw handtekening op een document echt van u is. Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner zijn of haar handtekening ook laten legaliseren. Maak een afspraak voor de legalisatie van uw handtekening(en).
  • Breng het ingevulde formulier en uw geldig paspoort of rijbewijs mee naar de afspraak. Getrouwd of geregistreerd partnerschap? Uw partner moet ook bij de afspraak zijn.
  • Stuur het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen.

Maak een afspraak

Kosten

De legalisatie van een handtekening kost € 11,65 per document.

Waarmerken kopie

De gemeente waarmerkt een kopie van uw Nederlands paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning of ander document. Hiermee bewijst u dat de kopie gelijk is aan het originele document. Dit is soms nodig, bijvoorbeeld als u het origineel liever niet uit handen geeft.

Is het document makkelijk te dupliceren? Of kunt u met het document naar de vragende instantie? Dan waarmerkt de gemeente het niet. Maak een afspraak voor het waarmerken van een kopie.

Maak een afspraak

Diploma’s en getuigschriften worden gewaarmerkt door de instelling die het document heeft afgegeven. Of door Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Niet gevonden wat je zocht?

Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.