Maatregelen voor vertragen verkeer Kruisstraat
De gemeente is van plan om rondom de kern van Kruisstraat een aantal extra snelheidsremmende maatregelen te nemen. Hiermee willen we de snelheid van het verkeer verlagen. Op 4 februari 2025 was er een inloopavond. Daar is onderstaande informatie gedeeld met bewoners en belangstellenden.
Waarom deze maatregelen?
Bewoners rondom Kruisstraat maken zich zorgen over de snelheid van het verkeer en de verkeersveiligheid. De gemeente neemt deze signalen serieus en wil daarom extra maatregelen nemen om het verkeer langzamer te laten rijden.
Wat gaat er gebeuren?
Op meerdere plekken komen drempels en kruispuntplateaus. Om de snelheid blijvend te verlagen en pieken af te vlakken, geven drempels en plateaus het beste resultaat op elk uur van de dag. Dit staat ook in het advies van Veilig Verkeer Nederland over de Kruisstraat. Drempels en verhoogde kruispunten zijn beter voor fietsers dan andere manieren om verkeer te remmen, zoals een smalle weg of een scherpe bocht.
Bekijk de kaart (pdf)* om te zien waar de drempels en verhoogde kruispunten komen.
*Dit document is niet digitaal toegankelijk. Kun je de kaart niet goed lezen? Neem dan contact op via het digitaal contactformulier.
Wanneer gaat het gebeuren?
Het doel is om dit jaar nog alles uit te voeren, we weten nog niet precies wanneer het werk begint. Via deze pagina houden we je op de hoogte.
Overleg met bedrijven en mogelijke maatregelen
Er vindt een informeel gesprek plaats met bedrijven, de wijkraad en een actieve bewonerswerkgroep over verkeer. Hierbij worden belangen besproken en kijken we naar slimme oplossingen om de verkeerssituatie dragelijker te maken.
In het verleden zijn al verschillende maatregelen genomen om de effecten van verkeer te verbeteren. Zo heeft de ombouw van de A59 geleid tot structureel minder drukte op de weg. Ook is de Vliertwijksestraat heringericht en is de kern van Kruisstraat omgevormd tot een 30 km/u-zone.
Bekijk de overzichtskaart (pdf)* met samenvattende data.
*Dit document is niet digitaal toegankelijk. Kun je de kaart niet goed lezen? Neem dan contact op via het digitaal contactformulier.
Vragen?
Heb je een vraag? Kijk of deze hieronder staat bij de veelgestelde vragen en antwoorden. Als je vraag er niet tussen staat, kun je deze sturen via het digitaal contactformulier. Graag onder vermelding van ‘Kruistraat’.
Veelgestelde vragen
Hoe staat het met de Oostelijke landweg of een andere wegomsluiting langs Kruisstraat heen?
Een paar jaar geleden besloot het gemeentebestuur om niet te investeren in een oostelijke landweg. Dit besluit kwam na een uitgebreid onderzoek, dat samen met de wijkraden is doorlopen. Een deskundig bureau adviseerde om meer aandacht te geven aan het verbeteren van de westzijde van de infrastructuur.
Onlangs besloot het Rijk echter om voorlopig geen geld te investeren in de A2/A59. Dit kan ervoor zorgen dat het lokale wegennet zwaarder belast wordt. Daarom is gekeken naar de gevolgen, en besloten om te kijken naar een andere aansluiting voor de oostzijde van de gemeente. Dit traject wordt dit jaar opgepakt.
Kan er iets gedaan worden aan het vracht- of autoverkeer?
De gemeente houdt het verkeersnetwerk op verschillende manieren in de gaten. Eerder is in het gebied van Kruisstraat en Nuland onderzocht waar het verkeer vandaan komt en waar het naartoe gaat. Eerst werd dit onderzocht via kentekens, daarna is het opnieuw bekeken met GPS-data over een langere periode. Uit deze gegevens blijkt dat er geen sprake is van structureel sluipverkeer. Sluipverkeer is verkeer dat bijvoorbeeld de afslag Kruisstraat neemt en daarna via de toerit bij de Bruistensingel weer de snelweg opgaat om files te vermijden. Dit komt af en toe voor, bijvoorbeeld bij extreme incidenten.
De data laat zien dat het vrachtverkeer dat via de snelweg het gebied binnenkomt en verlaat, veruit in de meeste gevallen een bestemming heeft binnen het gebied. Hetzelfde geldt voor het autoverkeer. Soms blijft autoverkeer iets langer op het gemeentelijke wegennet rijden om de snelweg te bereiken of te verlaten. Dit gedrag zien we op verschillende plekken, zowel in Rosmalen als in Kruisstraat, en leidt tot een verspreiding van verkeer over het gemeentelijke netwerk.
De aantallen auto’s en vrachtwagens in de kern van Kruisstraat blijven binnen de grenzen die door landelijke richtlijnen als acceptabel worden beschouwd. Dit betekent echter niet dat niemand overlast ervaart of het aantal voertuigen subjectief als hoog ervaart.
Kruisstraat en omgeving is een groot gebied met een mix van agrarische bedrijven, andere bedrijven en woningen. Dit zorgt van nature voor best wat verkeer. Dit verkeer wordt verdeeld over een paar ontsluitingsroutes. Hoe de ruimte van Kruisstraat is ingedeeld, is niet te vergelijken met een woonwijk zoals het Sparrenbos. Het huidige verkeersvolume en het aandeel vrachtverkeer zijn daarom te verklaren en logisch, wat ook een zekere mate van acceptatie met zich meebrengt.
Komen er nieuwe routes voor het fietsverkeer?
Fietsen krijgt veel aandacht binnen de gemeente. Een voorbeeld hiervan is de aanleg van de fietsroute F59 en de uitbreiding van de fietsenstalling bij station Rosmalen.
Dit jaar start een onderzoek naar nieuwe of verbeterde fietsroutes tussen het centrum van Rosmalen, Kruisstraat en De Groote Wielen. Dit verkennende onderzoek kijkt naar mogelijke verbeteringen op basis van ruimtelijke inpassing, grondeigendommen, effecten en kosten-batenanalyses. Een deskundig bureau brengt hierover een advies uit.
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.