Hoe we samen werken aan sterke en veerkrachtige jongeren
Aangemaakt op: 16-12-2025Laatste wijziging op: 16-12-2025 11:23:49
Steeds meer jongeren voelen zich mentaal niet goed. Uit onderzoeken blijkt dat een op de zeven jongeren zijn eigen mentale gezondheid als slecht ervaart. Veel jongeren voelen stress of prestatiedruk en een deel heeft zelfs dagelijks last van psychische klachten. Scholen merken dit en vragen zich af hoe ze hun leerlingen goed kunnen ondersteunen.
Projectteam aan de slag
Sinds begin 2025 werkt een projectteam in onze gemeente aan dit thema. Het team bestaat uit deelnemers werkzaam op het Rodenborch College, de Bossche Vakschool, ds. Pierson College, Stedelijk Gymnasium, het Maurick College, het samenwerkingsverband VO de Meierij en de gemeente. Zij bereiden adviezen en besluiten voor het directeurenoverleg voortgezet onderwijs (het dovo) voor. Daarbij laten ze zich inspireren door experts zoals Bert Wienen. Hij stelt:
“Niet het kind is het probleem, maar de omgeving waarin het opgroeit.” Dat vraagt soms om anders denken en werken. Het onderwerp raakt ook aan thema’s zoals inclusief onderwijs en schoolaanwezigheid.
Focus aanbrengen
Mentale gezondheid is een breed begrip. Daarom brengt het projectteam eerst meer focus aan. Ze beginnen met het vaststellen van leidende principes: duidelijke uitgangspunten die helpen om keuzes te maken. Met die principes kijken ze opnieuw naar bestaande interventies. Wat helpt echt? En wat ligt binnen de invloed van school?
Normaliseren en versterken
Een belangrijk uitgangspunt is, niet alles is een probleem. Het gaat om normaliseren, en om het versterken van de klas of groep. Het doel is om in 2026 een gezamenlijke ontwikkelagenda te hebben. Scholen en gemeente voeren deze samen uit, samen met partnerorganisaties. Ook leerlingen denken mee als klankbord. Voor deze aanpak is vanuit de Regiodeal ’t Goeie Leven een subsidie van € 385.000 toegekend.
Samen investeren
Scholen en gemeente investeren ieder drie uur per week om deze aanpak vorm te geven. Zo bouwen we stap voor stap aan een omgeving waarin jongeren zich sterker en veerkrachtiger voelen. Daarmee bouwen we ook stap voor stap aan het vergroten van mentale weerbaarheid en veerkracht van kinderen en jongeren, wat een van de doelen van de BEA-uitvoeringsagenda is.