Meerjarige opvang asielzoekers (azc)

Nederland zit in een opvangcrisis. Er ligt landelijk een dringende vraag om mensen die asiel aanvragen op te vangen. Ook de gemeente ’s-Hertogenbosch helpt hierbij en gaat 600 asielzoekers opvangen. Op Pettelaarpark 90 worden 250 vluchtelingen opgevangen voor een periode van maximaal vijf jaar. De locatie Kruithoorn, aan de Poeldonkweg, is aan het COA aangeboden als plek voor een azc. Dat gaat om de opvang van 350 asielzoekers voor maximaal tien jaar.

Op deze pagina vind je meer informatie over onder andere de aanvraag omgevingsvergunning, het Leefbaarheidsplan, de zienswijze, het bezwaar maken en de veelgestelde vragen.

Omgevingsvergunning

Het college van burgemeester en wethouders (B en W) gaf 19 februari een omgevingsvergunning voor de tijdelijke opvang van asielzoekers op Pettelaarpark 90.

Een derde partij heeft, direct na de vergunningverlening, bij de rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening ingediend. De omgevingsvergunning voor de tijdelijke opvang van asielzoekers op Pettelaarpark 90 werd daarmee geschorst.

Op 26 februari heeft de rechtbank de schorsing opgeheven. Daarbij is toegelicht dat Pettelaarpark 90 open mag om 250 asielzoekers op te vangen. De noodopvang op het oude Hypecoterrein in Rosmalen is per 1 maart 2024 gesloten. De vluchtelingen zijn op 28 februari verhuisd van de noodopvang op het oude Hypecoterrein naar Pettelaarpark 90.

Bezwaar maken

Op de aanvraag voor de omgevingsvergunning ontving de gemeente 387 zienswijzen. Die reacties zijn de afgelopen drie weken behandeld. De mensen die een zienswijze hebben ingediend, hebben uiterlijk 20 februari een reactie van de gemeente gekregen.

Mensen die het niet eens zijn met de beslissing op de zienswijze, kunnen bezwaar maken. Ze zijn daarover geïnformeerd in de reactie op hun zienswijze. Informatie hierover staat ook op deze pagina onder de veelgestelde vragen.

Gesprek omgeving

In de week van het locatiebesluit hebben we in acht informatiemomenten de directe omgeving geïnformeerd. Daarna zijn we omgevingsdialogen gestart. We voeren het gesprek met de ondernemers van Pettelaarpark en Kruithoorn, inwoners uit de directe omgeving en wijkprofessionals.

We snappen dat de komst van een azc zorgen bij de omgeving oplevert. Het doel van de gesprekken is om deze zorgen te horen en daar waar mogelijk ook te adresseren met afspraken. De uitkomsten van de gesprekken krijgen een plek in het Leefbaarheidsplan.

Leefbaarheidsplan

Tegelijk met de omgevingsvergunning konden mensen reageren op het concept-Leefbaarheidsplan. Onderwerpen op het gebied van veiligheid en leefbaarheid hebben we een plek gegeven in het Leefbaarheidsplan.

Dat plan hebben we opgesteld samen met omwonenden en ondernemers op het Pettelaarpark en Kruithoorn. Hierin komen maatregelen en afspraken die zij belangrijk vinden. Denk dan aan veiligheid, looproutes, participatie en integratie. Het Leefbaarheidsplan houden we actueel: als we nieuwe afspraken maken, verwerken we deze.

Documenten

Je vindt hieronder de documenten over onder andere de aanvraag omgevingsvergunning en het Leefbaarheidsplan.

  • Omgevingsvergunning en het Leefbaarheidsplan

Contact

  • Contact

    COA Pettelaarpark 90

    Telefoonnummer: 06 – 29 25 64 75. De telefoon wordt 24/7 opgenomen.
    E-mail: FMZDenBoschPP@coa.nl

    Vragen over donaties, giften of vrijwilligerswerk

    E-mail: FMZDenBoschPP@coa.nl

    Melding openbare ruimte

    Voor asielzoekers, vaste bewoners en ondernemers van de wijk zorgen we graag dat de omgeving schoon, heel en veilig blijft. Mooi als we dit samen kunnen doen. Heb je goede ideeën, vragen of wil je een melding doen van een onveilige situatie? Dat kan via:

    • Het online meldingsformulier. De meldingen worden tijdens kantoortijden verwerkt. Maak je een melding buiten kantoortijden en is er sprake van een onveilige, overlastgevende of gevaarlijke situatie? Neem dan direct telefonisch contact op met de meldkamer van Stadstoezicht via 073 – 615 55 65. De meldkamer is bereikbaar tot 23.00 uur en op vrijdag en zaterdag tot 23.45 uur. Luister het bandje af om doorverbonden te worden. Na 23.00 uur of in het weekend na 23.45 uur via het telefoonnummer van de politie 0900 8844
    • De telefoon: 073 – 615 55 55 (op werkdagen tot 17.00 uur). Als vragen gaan over de opvanglocatie Pettelaarpark 90, vermeld dit dan bij je melding.

    Politie

    • 0900 8844 (geen spoed, wel politie)
    • 112 (spoed)
    • John Coeleveld, wijkagent, telefoon: 0900 8844

    Er kan een terugbelverzoek voor hem worden achtergelaten. In dat geval neemt de wijkagent op korte termijn telefonisch contact op om de melding samen te bespreken.

    Algemene vragen over de wijk

    Marie-Louise Claessens, wijkmanager
    Telefoon: 06 – 15 07 08 98
    Contactformulier

    Roos Bijkerk, wijkwerker Farent
    E-mail: roosbijkerk@farent.nl

Veelgestelde vragen

We kunnen ons voorstellen dat er veel vragen zijn rondom de komst van het azc. Daarom beantwoorden we hieronder zo veel mogelijk vragen. Staat je vraag er niet tussen? Stel deze dan via het digitaal contactformulier of bel met 073-  615 51 55 (werkdagen van 8.30-17.00 uur).

Top 10

  • Is het besluit dat er een asielzoekerscentrum komt op Pettelaarpark 90 en aan de Kruithoorn definitief?

    Het besluit over de locatiekeuze is definitief. Dit besluit is genomen op 30 oktober. De komst van een asielzoekerscentrum op de Kruithoorn is nog niet helemaal definitief. Het college van burgemeester en wethouders vindt deze locatie, na een zorgvuldige afweging, geschikt en heeft deze aangeboden aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De toetsen en de vergunningstrajecten worden nog doorlopen. We achten de kans zeer groot dat op deze locatie realisatie mogelijk is.

  • Hoe kan ik bezwaar maken?

    Als je het niet eens bent met deze beslissing, kun je bezwaar maken. Dit moet binnen 6 weken na 20 februari 2024. Bezwaar maken kan tot en met maandag 1 april 2024.

    Je kunt op twee manieren bezwaar maken:

    • Met een brief
      • Vertel wie je bent, waar je woont, de datum waarop je de bezwaarbrief schrijft, tegen welke beslissing je bezwaar maakt, waarom je het er niet mee eens bent en zet je handtekening onderaan de brief.
      • Stuur je brief naar: College van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch.
    • Digitaal
      • Maak bezwaar via het online formulier op de pagina Bezwaar maken. Hiervoor moet je inloggen met je DigiD of eHerkenning.

    Let op: bezwaar maken via e-mail kan niet.

  • Wat is een zienswijze en kan ik die nog indienen?

    Op een aanvraag voor een omgevingsvergunning kun je altijd reageren. Dat geldt voor omwonenden, ondernemers of andere belanghebbenden. Want het kan zijn dat iemand zich niet kan vinden in het plan of voorstel dat er ligt. Die reactie noemen we in juridische taal een zienswijze. Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hadden t/m maandag 29 januari de tijd om zienswijze in te dienen. Dit is nu niet meer mogelijk.

  • Hoe kan ik meepraten over het azc?

    Als omwonenden van een van de opvangplekken nodigen we je graag uit om deel te nemen in het omwonendenoverleg. Je kunt je hiervoor aanmelden via het digitaal contactformulier. Ook als je als vrijwilliger op een van de opvangplekken aan de slag wilt, kun je mailen naar dit mailadres.

  • Wanneer komen de vluchtelingen?

    De vluchtelingen zijn op 28 februari verhuisd van de noodopvang op het oude Hypecoterrein naar Pettelaarpark 90. Het gebouw mag maximaal vijf jaar als azc gebruikt worden.

  • Wat is de precieze plek van het nieuwe azc?

    Het asielzoekerscentrum (azc) komt op Pettelaarpark 90 op het kantorenpark Pettelaarpark in ’s-Hertogenbosch. Hier vervalt de hotelfunctie zo lang er vluchtelingen zijn. De andere plek is een braakliggend perceel op het terrein de Kruithoorn aan de Poeldonkweg. Deze plekken liggen dicht bij elkaar in Groot Meerendonk.

    Luchtfoto waarbij aangeduid wordt waar de opvangplekken azc komen

  • Waarom wordt voor deze plekken gekozen, bij een aandachtswijk?

    We hebben dit aspect gewogen. We beoordeelden dat de afstanden groot genoeg zijn om deze twee plekken positief te beoordelen. Ook is in het omwonendenoverleg het effect op de omgeving een terugkerend onderwerp van gesprek. Samen gaan we in gesprek over wat er nodig is aan eventuele extra maatregelen.

    De gemeenteraad heeft in oktober 2022 een paar voorwaarden bepaald voor geschikte plekken voor een azc. Die gaan bijvoorbeeld over voorzieningen in de buurt, zoals onderwijs en winkels. Daarnaast zijn de ligging en bereikbaarheid van Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn goed. Ook is er aandacht voor activiteiten voor jong en oud en wordt taalles gegeven. Verder vinden we het belangrijk dat vluchtelingen hun tijd in de opvang nuttig gebruiken. Dit door onder andere snel te starten met het meedoen in de samenleving (integratie en werk). Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn voldoen aan deze voorwaarden.

    Daarnaast liggen de plekken dicht bij elkaar in Groot Meerendonk. Dat maakt het mogelijk voor het COA om het voorzieningenniveau hoog te houden voor alle bewoners. En toch de mogelijke impact wat te spreiden. Een ander voordeel is dat Pettelaarpark 90 naar verwachting op korte termijn al gereed is. Er vinden hier geen grootschalige verbouwingen plaats en er hoeven geen units geplaatst te worden. Daarmee lijkt het mogelijk om (een deel van) de bewoners uit de noodopvanglocaties Hypeco en Meerwijk op te blijven vangen binnen onze gemeente.

  • Hoe is de veiligheid op en rondom de opvangplekken geregeld?

    Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid op de plekken. De medewerkers van het COA zijn bhv-getraind en kunnen optreden bij calamiteiten. Zij zijn tussen 08.00-22.00 uur aanwezig op de plekken. Daarnaast zijn er 24 uur per dag, 7 dagen in de week beveiligers op de plekken. Zij zijn dus dag en nacht bereikbaar en aanspreekbaar. Waar nodig is er contact tussen het COA en de politie. De vluchtelingen krijgen begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid, maar ook omgangsvormen in Nederland. Daarnaast houdt het COA via het omwonendenoverleg contact met de omgeving. In het omwonendenoverleg is er ruimte om vragen te stellen, eventuele klachten neer te leggen en de follow-up daarvan te verantwoorden.

    Buiten het terrein zijn de gemeente en de politie verantwoordelijk. Bewoners van het azc zijn straks inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Bij overlast staan gebruikelijke hulpdiensten paraat, net als bij andere incidenten binnen de gemeente.

  • Wie komen er wonen en wie bepaalt dat?

    Onder de bewoners van het azc bevinden zich gezinnen, mannen, vrouwen en kinderen van alle leeftijden. Ook hebben we besloten eventueel ruimte te bieden voor amv-ers (Alleenstaande minderjarige vreemdelingen). Dit alleen als de 24-uurs begeleiding vanuit het COA georganiseerd is. Én voldaan wordt aan de overige specifieke eisen voor deze groep, zoals meer ruimte.

    We creëren een prettig klimaat voor gezinnen. Door zorg te dragen voor een goede infrastructuur van bijvoorbeeld het onderwijs voor kinderen en participatiemogelijkheden voor volwassenen. Dit doen we nu ook al op de huidige noodopvangplekken. We gaan uit van een mix van gezinnen met kinderen en alleenstaanden

    Afhankelijk van de instroom bepaalt het COA wie, waar geplaatst wordt. Op dit moment worden met name gezinnen opgevangen in de noodopvang op het oude Hypeco-terrein in Nuland en kasteel Meerwijk. De bedoeling is dat deze mensen uit de noodopvang verhuizen naar de nieuwe plekken.

  • Waarom kiest de gemeente voor meerjarige opvang van asielzoekers?

    Nederland zit in een opvangcrisis. Er ligt een groeiende vraag van het Rijk om opvang en huisvesting aan vluchtelingen te bieden. Dat is een vraag aan alle gemeenten in Nederland, en ook aan de gemeente ’s-Hertogenbosch. Wij nemen onze verantwoordelijkheid in deze landelijke vluchtelingenopvang. Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld vangen we humaan op. Ook de gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch heeft zich uitgesproken voor humane opvang van vluchtelingen.

Vervolgstappen en bezwaar maken

  • Hoe kan ik bezwaar maken?

    Als je het niet eens bent met deze beslissing, kun je bezwaar maken. Dit moet binnen 6 weken na 20 februari 2024. Bezwaar maken kan tot en met maandag 1 april 2024.

    Je kunt op twee manieren bezwaar maken:

    • Met een brief
      • Vertel wie je bent, waar je woont, de datum waarop je de bezwaarbrief schrijft, tegen welke beslissing je bezwaar maakt, waarom je het er niet mee eens bent en zet je handtekening onderaan de brief.
      • Stuur je brief naar: College van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch.
    • Digitaal
      • Maak bezwaar via het online formulier op de pagina Bezwaar maken. Hiervoor moet je inloggen met je DigiD of eHerkenning.

    Let op: bezwaar maken via e-mail kan niet.

  • Wat gebeurt er met mijn bezwaar?

    De commissie van advies voor de bezwaarschriften bekijkt je bezwaar. Als deze onafhankelijke, externe commissie van deskundigen meer wilt weten over jouw bezwaar ontvang je een uitnodiging voor een hoorzitting. Je kunt dan mondeling uitleggen waarom je bezwaar hebt ingediend en waar je het niet mee eens bent. De commissie geeft daarna advies aan de gemeente. Het gemeentebestuur kan dan besluiten een nieuwe beslissing te nemen. Je krijgt schriftelijk te horen wat de gemeente besluit.

  • Waar vind ik meer informatie over het bezwaar maken?
  • Hoe zien de vervolgstappen eruit?

    De twee opvangplekken heeft de gemeente nu aan het COA aangeboden. Het COA is nu aan zet om de opvang te realiseren. Daarvoor neemt zij nog verschillende stappen. Bij het terrein Kruithoorn is dat onderzoek, ontwikkelen van een bouwplan en de aanvraag van een (omgevings)vergunning.

    Voordat het tot realisatie komt, start ook een vergunningentraject. Hierbij gelden de normale juridische mogelijkheden van beroep en bezwaar voor inwoners en ondernemers (zie vragen hieronder). Bij de locatie Kruithoorn heeft ook de gemeenteraad een rol in dit proces. Die gaat over het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen. Omdat Pettelaarpark 90 al een hotelfunctie heeft, is de procedure hier ook eenvoudiger.

  • Wat is een zienswijze en kan ik die nog indienen?

    Op een aanvraag voor een omgevingsvergunning kun je altijd reageren. Dat geldt voor omwonenden, ondernemers of andere belanghebbenden. Want het kan zijn dat iemand zich niet kan vinden in het plan of voorstel dat er ligt. Die reactie noemen we in juridische taal een zienswijze. Inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden hadden t/m maandag 29 januari de tijd om zienswijze in te dienen. Dit is nu niet meer mogelijk.

  • Wat is er gebeurd met de inspraakreacties (zienswijzen)?

    Omwonenden, bedrijven en andere belanghebbenden die eerder reageerden (inspraakreactie) op de omgevingsvergunning en het Leefbaarheidsplan hebben hier een antwoord op gekregen. In een document, de Nota van Inspraak genoemd, kunnen zij de beantwoording zien op de inspraakreactie.

Veiligheid

  • Hoe wordt de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de (directe) omgeving van de opvangplekken gewaarborgd?

    Buiten de opvangplekken is de burgemeester verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De asielzoekers krijgen begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid, maar ook omgangsvormen in Nederland. Het COA, de politie en de gemeente stellen een veiligheidsplan op waarin verantwoordelijkheden, aanwezigheid en bereikbaarheid van alle diensten met telefoonnummers is vastgelegd.

  • Hoe is de veiligheid op en rondom de opvangplekken geregeld?

    Het COA is verantwoordelijk voor de veiligheid op de plekken. De medewerkers van het COA zijn bhv-getraind en kunnen optreden bij calamiteiten. Zij zijn tussen 08.00-22.00 uur aanwezig op de plekken. Daarnaast zijn er 24 uur per dag, 7 dagen in de week beveiligers op de plekken. Zij zijn dus dag en nacht bereikbaar en aanspreekbaar. Waar nodig is er contact tussen het COA en de politie. De vluchtelingen krijgen begeleiding en voorlichting over onderwerpen zoals veiligheid, maar ook omgangsvormen in Nederland. Daarnaast houdt het COA via het omwonendenoverleg contact met de omgeving. In het omwonendenoverleg is er ruimte om vragen te stellen, eventuele klachten neer te leggen en de follow-up daarvan te verantwoorden.

    Buiten het terrein zijn de gemeente en de politie verantwoordelijk. Bewoners van het azc zijn straks inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Bij overlast staan gebruikelijke hulpdiensten paraat, net als bij andere incidenten binnen de gemeente.

  • Als het niet goed gaat met het azc in de gemeente, zijn er dan nog mogelijkheden tot verplaatsing/verwijdering?

    Bij problemen zoekt de gemeente samen met het COA, de politie en omwonenden naar oplossingen.

  • Wat is het Leefbaarheidsplan?

    Bij de aanvraag van de omgevingsvergunning zat ook het concept Leefbaarheidsplan. Het Leefbaarheidsplan gaat over maatregelen om op een plek zo goed mogelijk te leven. Daarin staan ook afspraken over veiligheid in de omgeving van het azc. Nu is het nog een conceptplan. We bespreken dit verder met omwonenden en ondernemers om er een gezamenlijk plan van te maken. Dat doen we ook met politie en Openbaar Ministerie.

Besluitvorming

  • Is het besluit dat er een asielzoekerscentrum komt op Pettelaarpark 90 en aan de Kruithoorn definitief?

    Het besluit over de locatiekeuze is definitief. Dit besluit is genomen op 30 oktober. De komst van een asielzoekerscentrum op de Kruithoorn is nog niet helemaal definitief. Het college van burgemeester en wethouders vindt deze locatie, na een zorgvuldige afweging, geschikt en heeft deze aangeboden aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). De toetsen en de vergunningstrajecten worden nog doorlopen. We achten de kans zeer groot dat op deze locatie realisatie mogelijk is.

  • Waarom kiest de gemeente voor meerjarige opvang van asielzoekers?

    Nederland zit in een opvangcrisis. Er ligt een groeiende vraag van het Rijk om opvang en huisvesting aan vluchtelingen te bieden. Dat is een vraag aan alle gemeenten in Nederland, en ook aan de gemeente ’s-Hertogenbosch. Wij nemen onze verantwoordelijkheid in deze landelijke vluchtelingenopvang. Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld vangen we humaan op. Ook de gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch heeft zich uitgesproken voor humane opvang van vluchtelingen.

  • Het besluit over de komst van het azc is genomen. Hoelang duurt het voordat de opvangplekken opengaan?

    Het besluit over de locatiekeuze is een eerste stap. Er volgen nog meer stappen, voordat de opvangplekken gerealiseerd worden. Die vervolgstappen duren nog een aantal maanden voor de locatie Kruithoorn (zie hoofdstuk ‘Vervolgstappen en bezwaar maken’).

    De noodopvang op het oude Hypecoterrein in Rosmalen is per 1 maart 2024 gesloten. De vluchtelingen zijn op 28 februari verhuisd van de noodopvang op het oude Hypecoterrein naar Pettelaarpark 90.

  • Waarom blijven de opvangplekken hier 3 tot 5 jaar (Pettelaarpark 90) en 5 tot 10 jaar (Kruithoorn)?

    Om uit de opvangcrisis te komen en te blijven zijn meerjarige opvangplekken nodig. Daarnaast bieden meerjarige opvangplekken meer rust voor de bewoners, omdat de kwaliteitsnormen hoger liggen.

  • Staat de tijdelijkheid van 3 tot 5 jaar (Pettelaarpark 90) en 5 tot 10 jaar (Kruithoorn) vast? En is dat zeker? Want opvang Hypeco heeft ook veel langer geduurd.

    De gemeente en het COA sluiten een bestuursovereenkomst. In deze overeenkomst wordt vastgelegd dat het COA niet langer dan 3 tot 5 jaar (Pettelaarpark 90) en 5 tot 10 jaar (Kruithoorn) gebruik kan maken van deze plekken. In de omgevingsvergunning wordt de tijdelijkheid van de plekken verzekerd. We vinden het belangrijk dat de tijdelijke locaties na 5 en 10 jaar ook weer afgebouwd zijn. Tegelijkertijd sluiten we niet uit dat we rekening moeten houden met een opgave voor opvang die echt langjarig is (met een grote diversiteit aan doelgroepen).

    Met het oog daarop willen wij op korte termijn de haalbaarheid van een structurele opvang voor diverse doelgroepen onderzoeken. Daar waar dat in de fasering en planning nog mogelijk is, zoals in de gebiedsontwikkeling Meerendonk. Met het uitvoeren van dat onderzoek, en dat omzetten in een definitieve opvangbestemming, willen we laten zien dat ook wij het van belang vinden dat de voorkeursplekken Pettelaarpark en Kruithoorn met zekerheid voor het verstrijken van de tien jaar niet meer nodig zijn voor de opvang van asielzoekers.

Het asielzoekerscentrum (azc) – Opvangplekken

  • Wat is een asielzoekerscentrum?

    Een asielzoekerscentrum (azc) is een opvangcentrum voor vluchtelingen. Hier komen vluchtelingen terecht als hun asielprocedure is begonnen. We noemen ze dan asielzoekers. In het azc verblijven ze tot er is beslist over hun asielaanvraag. Komt het azc bij jou in de buurt? Bekijk de video voor meer informatie over deze opvanglocaties van het COA.

  • Wat is de precieze plek van het nieuwe azc?

    Het asielzoekerscentrum (azc) komt op Pettelaarpark 90 op het kantorenpark Pettelaarpark in ’s-Hertogenbosch. Hier vervalt de hotelfunctie zo lang er vluchtelingen zijn. De andere plek is een braakliggend perceel op het terrein de Kruithoorn aan de Poeldonkweg. Deze plekken liggen dicht bij elkaar in Groot Meerendonk.

    Luchtfoto waarbij aangeduid wordt waar de opvangplekken azc komen

  • Waarom wordt voor deze plekken gekozen, bij een aandachtswijk?

    We hebben dit aspect gewogen. We beoordeelden dat de afstanden groot genoeg zijn om deze twee plekken positief te beoordelen. Ook is in het omwonendenoverleg het effect op de omgeving een terugkerend onderwerp van gesprek. Samen gaan we in gesprek over wat er nodig is aan eventuele extra maatregelen.

    De gemeenteraad heeft in oktober 2022 een paar voorwaarden bepaald voor geschikte plekken voor een azc. Die gaan bijvoorbeeld over voorzieningen in de buurt, zoals onderwijs en winkels. Daarnaast zijn de ligging en bereikbaarheid van Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn goed. Ook is er aandacht voor activiteiten voor jong en oud en wordt taalles gegeven. Verder vinden we het belangrijk dat vluchtelingen hun tijd in de opvang nuttig gebruiken. Dit door onder andere snel te starten met het meedoen in de samenleving (integratie en werk). Pettelaarpark 90 en de Kruithoorn voldoen aan deze voorwaarden.

    Daarnaast liggen de plekken dicht bij elkaar in Groot Meerendonk. Dat maakt het mogelijk voor het COA om het voorzieningenniveau hoog te houden voor alle bewoners. En toch de mogelijke impact wat te spreiden. Een ander voordeel is dat Pettelaarpark 90 naar verwachting op korte termijn al gereed is. Er vinden hier geen grootschalige verbouwingen plaats en er hoeven geen units geplaatst te worden. Daarmee lijkt het mogelijk om (een deel van) de bewoners uit de noodopvanglocaties Hypeco en Meerwijk op te blijven vangen binnen onze gemeente.

  • Is er ook gekeken naar andere opvangplekken?

    Ja. Het uitgangspunt in de zoektocht naar geschikte locaties was een shortlist van drie locaties. De locaties Bruggensestraat en de Poeldonkweg zijn afgelopen mei afgevallen. Op de eerste locatie was geen zakelijke overeenstemming. En bij de Poeldonkweg was te veel geluidshinder van de A2. Dit was op korte termijn niet te verhelpen. De derde locatie van de shortlist was de Saren. Deze plek is onderzocht. In eerste instantie bleek deze plek ook geschikt voor de opvang van maximaal 350 vluchtelingen. Vanwege de beperkte ruimte op dit terrein konden we de opvangopgave van 600 vluchtelingen niet invullen. We zijn daarom breder gaan kijken. Ook naar kleinere opties en naar binnengekomen aanbod van particulieren. Deze bredere kijk heeft geleid tot twee nieuwe plekken. Een braakliggend terrein van de oude munitiefabriek de Kruithoorn en Pettelaarpark 90 (nu in gebruik als hotel). Deze plekken liggen bij elkaar in Groot Meerendonk.

    Het COA heeft de voorkeur voor één opvangplek in plaats van twee. Dit vanwege financiële voordelen, maar ook vanwege personele capaciteit. Voor ons is het belangrijk dat op de plekken voldoende voorzieningen zijn. Zodat we goede dagbesteding kunnen realiseren. We hebben daarom besloten de locatie de Saren te laten vervallen. We stelden vast dat iedere plek voor- en nadelen heeft. Een ideale plek is er niet.

    Zie vraag hierboven waarom de voorkeur uitgegaan is naar de plekken Pettelaarpark 90 en Kruithoorn.

  • Is de Saren als opvangplek nu echt afgevallen?

    De Saren is voor dit moment afgevallen. We geven de voorkeur aan de plekken Kruithoorn en Pettelaarpark 90. De locatie de Saren is wel geschikt bevonden voor de opvang van asielzoekers en voldoet aan de gestelde voorwaarden.

  • Is er geen andere opvangplek buiten de gemeente beschikbaar voor de asielzoekers?

    Alle gemeenten hebben de vraag gekregen om asielzoekers op te vangen. Meerdere gemeenten onderzoeken hiervan de mogelijkheden. De huidige asielzoekerscentra (opvangplekken) zitten vol. De belangrijkste reden is het grote woningtekort in Nederland. Hierdoor zitten er ruim 17.000 statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) in gewone asielzoekerscentra die eigenlijk al moeten uitstromen naar woningen die er niet of onvoldoende zijn. Het COA is druk bezig met het zoeken naar nieuwe opvangplekken. Normaal gesproken duurt dit traject langere tijd. Nu er snel extra opvangplaatsen nodig zijn, doet het Rijk een beroep op alle gemeenten in Nederland om opvang en huisvesting aan vluchtelingen te bieden.

  • Wat betekent de komst van de opvangplekken voor de omgeving/buurtbewoners?

    De bewoners van de opvangplekken blijven uiteraard niet altijd binnen het terrein. Ze lopen en of fietsen ook de stad in. En dat is maar goed ook, want wanneer ze in ons land blijven, moeten ze integreren. Dat betekent dat buurtbewoners de nieuwe buurtbewoners tegenkomen. Op straat, in de supermarkt of bijvoorbeeld op de school.

  • Wat betekent de komst van de opvangplekken voor het gebied/de natuur?

    Bij het opvangen van de asielzoekers op de opvangplekken denken we ook aan de groene ontwikkeling. Op het braakliggende perceel op de Kruithoorn geeft het gebied ruimte om bomen, planten en struiken te planten. Wij doen dat in samenspraak met de omgeving. Daarnaast respecteren we de aanwezige natuur, ook rondom Pettelaarpark 90.

  • Hoe zien de opvangplekken eruit?

    Het COA plaats op het braakliggende perceel op de Kruithoorn tijdelijke woonunits. Binnen het azc komen ook gezamenlijke plekken voor speel- en sportvoorzieningen. Het nog op te stellen inrichtingsplan houdt rekening met onderdelen als beheer, sociale veiligheid, toegankelijkheid, ontsluiting van het terrein en parkeervoorzieningen. Indien nodig is er ook ruimte voor de huisvesting van een school op plek en een crèche voor de allerkleinsten.

    Vanwege de voormalige hotelfunctie van Pettelaarpark 90 komen hier geen woonunits. Op het buitenterrein zijn nog geen voorzieningen. Deze kunnen nog wel gecreëerd worden. Daar plaatst het COA units en andere voorzieningen voor o.a. spel en sport.

  • Welke faciliteiten zijn er op de opvangplekken?

    Op elk azc wordt een recreatiezaal, een open leercentrum (olc), speeltoestellen en buitensportruimte ingericht. Het olc is een lokaal met computers waar bewoners in hun eigen tempo en op hun eigen niveau werken en oefenen met leermiddelen. Dit zijn bijvoorbeeld leren lezen en schrijven of een begin maken met Nederlandse taal en gebruik maken van internet. Tijdens de openingstijden van het olc is er begeleiding van medebewoners en Nederlandse vrijwilligers. Het COA heeft ook veel aandacht voor de kinderen van de bewoners. Op ieder azc zijn verschillende vrijwilligers(organisaties) aanwezig om activiteiten te organiseren voor bewoners en met name kinderen. Het COA heeft samenwerkingsovereenkomsten met bijvoorbeeld Vluchtelingenwerk Nederland, Stichting De Vrolijkheid en Stichting Het Vergeten Kind.

  • Zijn de terreinen van de opvangplekken openbaar toegankelijk?

    De opvangplekken zijn openbaar toegankelijk. Bezoekers moeten zich melden bij de receptie.

  • Welke looproutes worden gebruikt?

    Op dit moment is het nog niet bekend hoe de inpassing van de opvangplekken er exact uitziet. (wat we nu weten staat op het beschikbare kaartje). Daarom weten we ook nog niet welke looproutes gebruikt worden rondom het terrein. In elk geval doen de bewoners net als iedereen boodschappen en brengen ze hun kinderen naar school.

  • Wat betekent de komst van de opvangplekken voor parkeren in het gebied?

    In de aanvraag omgevingsvergunning nemen we ook de parkeermogelijkheden mee. Als er behoefte is aan meer parkeerplekken, is het COA hiervoor verantwoordelijk.

  • Wat betekent de komst van de opvangplekken voor bedrijven, instellingen en verenigingen in de omgeving?

    Bewoners van een azc krijgen van het Rijk een vast bedrag per week om te eten en zich te kleden. De bewoners van een azc doen vooral boodschappen in de directe omgeving van een opvangplek. Ook kunnen ze er bijvoorbeeld voor kiezen om lid te worden van een plaatselijke sport- of muziekvereniging. Waar het kan, worden verbindingen gelegd tussen de bewoners van het azc en bewoners, instellingen, bedrijven en verenigingen in de buurt, maar ook in de rest van de gemeente.

  • Wordt mijn woning minder waard door de komst van de opvangplekken?

    Uit een rechterlijke uitspraak en onderzoek blijkt dat de waardestijging of -daling van woningen niet in verband staat met de aanwezigheid van een azc in de omgeving.

  • Waarom vangen we vluchtelingen op terwijl er een woningtekort is?

    Het realiseren van deze opvangplekken, heeft geen invloed op de bouw van nieuwe woningen. We blijven als gemeente 1000 huizen per jaar bouwen tot 2030. Daarvan zijn er 400 per jaar in de categorie sociaal.

  • Wat zijn de voordelen van de komst van de opvangplekken voor de buurt en de gemeente?

    Een azc is een bedrijf in het klein. Wanneer een azc wordt geopend, wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn om werving van personeel via de regionale arbeidsvoorziening te organiseren. Het onderhouden en schoonmaken van gebouwen en beveiliging zijn diensten die ingehuurd worden op basis van een centraal inkoopbeleid. De praktijk leert dat leveranciers hun medewerkers vervolgens wel lokaal of regionaal inhuren.

    De asielzoekers ontvangen een financiële toelage van € 40 per week en besteden het geld in winkels in de buurt. Voor veel culturen is het klaarmaken van maaltijden een belangrijke tijdsbesteding. De ervaring leert dat de middenstand in de omgeving een impuls krijgt.

  • Wat gebeurt er na de opvangperiode met de opvangplekken?

    We houden er rekening mee dat opvangen van vluchtelingen lang nodig is. Niet alleen in de gemeente ’s-Hertogenbosch, maar in heel Nederland. Daar bereiden we ons op voor. Tegelijkertijd houden we ons aan de afspraken met het COA en omwonenden. Daarom onderzoekt het college nu al naar de haalbaarheid van een azc in de gebiedsontwikkeling Meerendonk. Waarbij het gaat om de mogelijkheid van een flexibele opvang, voor asielzoekers en bijvoorbeeld mensen die met spoed op zoek zijn naar een woning.

De asielzoekers

  • Wat is het verschil tussen vluchtelingen, asielzoekers en statushouders?

    Vluchtelingen zijn mensen die vanwege oorlog of andere redenen vrezen voor hun leven en asiel aanvragen in ons land. Vluchtelingen die asiel aanvragen heten asielzoekers. Tijdens de behandeling van hun asielaanvraag wonen ze in asielzoekerscentra (azc’s). Vluchtelingen met een verblijfstatus in Nederland noemen we statushouders. Vanaf dat moment hebben ze ook recht op een woning in Nederland. Omdat de instroom van asielzoekers nu erg hoog is en de doorstroom van statushouders van de azc’s naar woningen door de krappe woningmarkt laag, komt het COA opvangplekken te kort. Om toch iedereen die in Nederland asiel aanvraagt op te kunnen vangen, zijn daarom extra opvanglocaties nodig: de langdurige opvang. Het COA is wettelijk verplicht om asielzoekers op te vangen.

  • Hoelang is een asielzoeker gemiddeld in een azc?

    Dat is voor iedere asielzoeker verschillend. Een asielzoeker krijgt na zijn asielaanvraag in principe binnen zes maanden van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) te horen of hij in Nederland mag blijven. Hebben mensen een positief besluit van de IND ontvangen, dan start voor hen de inburgering. De asielzoeker blijft op een azc tot er geschikte woonruimte in een gemeente in Nederland wordt aangeboden. Wanneer een asielzoeker van de IND een negatieve beslissing ontvangt op zijn asielverzoek, kan hij in beroep gaan bij de rechter. Vervolgens is hoger beroep mogelijk.

  • Wie komen er wonen en wie bepaalt dat?

    Onder de bewoners van het azc bevinden zich gezinnen, mannen, vrouwen en kinderen van alle leeftijden. Ook hebben we besloten eventueel ruimte te bieden voor amv-ers (Alleenstaande minderjarige vreemdelingen). Dit alleen als de 24-uurs begeleiding vanuit het COA georganiseerd is. Én voldaan wordt aan de overige specifieke eisen voor deze groep, zoals meer ruimte.

    We creëren een prettig klimaat voor gezinnen. Door zorg te dragen voor een goede infrastructuur van bijvoorbeeld het onderwijs voor kinderen en participatiemogelijkheden voor volwassenen. Dit doen we nu ook al op de huidige noodopvangplekken. We gaan uit van een mix van gezinnen met kinderen en alleenstaanden

    Afhankelijk van de instroom bepaalt het COA wie, waar geplaatst wordt. Op dit moment worden met name gezinnen opgevangen in de noodopvang op het oude Hypeco-terrein in Nuland en kasteel Meerwijk. De bedoeling is dat deze mensen uit de noodopvang verhuizen naar de nieuwe plekken.

  • Wanneer komen de vluchtelingen?

    De vluchtelingen zijn op 28 februari verhuisd van de noodopvang op het oude Hypecoterrein naar Pettelaarpark 90. Het gebouw mag maximaal vijf jaar als azc gebruikt worden.

  • Uit welke landen komen de asielzoekers die in de opvangplekken gaan wonen?

    De asielzoekers komen uit verschillende landen van over de hele wereld. De top drie is momenteel Syrie, Afghanistan en Turkije.

  • Worden de asielzoekers gescreend of onderzocht?

    Na binnenkomst in Nederland worden asielzoekers geïdentificeerd en geregistreerd door de vreemdelingenpolitie en de IND. De Koninklijke Marechaussee onderzoekt eventuele documenten later. De mensen krijgen een medische intake, een tbc-controle en een coronatest. Ook krijgen ze allemaal een coronavaccinatie aangeboden.

  • Wat doen de bewoners van het azc overdag?

    De mensen die in de opvang wonen, mogen zich vrij bewegen in de gemeente. Wanneer de asielzoekers op de locatie komen, dan krijgen ze informatie over hun rechten en plichten. In het azc gelden regels. De bewoners ontvangen die regels in hun eigen taal. De mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van hun eigen verblijf. Leerplichtige kinderen volgen onderwijs.

    Daarnaast hebben volwassenen gesprekken met onder meer de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en VluchtelingenWerk. Ze bereiden zich met programma’s en/of vrijwilligerswerk voor op hun toekomst, zoals Nederlandse les of computerlessen. Dat kan op en buiten de locatie zijn. Met organisaties en partijen in de omgeving zoeken we naar een nuttige tijdsbesteding.

    Benieuwd hoe het leven in een azc er uit ziet? Bekijk het op de website van het COA.

  • Mogen asielzoekers betaald werk verrichten?

    Asielzoekers mogen maximaal 24 weken per jaar betaald werken.  Eventuele inkomsten worden ingehouden op het leef- en kleedgeld. Asielzoekers die willen werken moeten zelf werk zoeken. Het COA geeft hierin advies, maar bemiddelt niet. Op en rond het asielzoekerscentrum worden bewoners betrokken bij dagelijkse werkzaamheden. Ze krijgen hiervoor een kleine vergoeding. Bewoners mogen ook buiten het azc vrijwilligerswerk doen. Onder de bewoners bevinden zich allerlei beroepen: timmermannen, journalisten, installateurs, artsen, kunstenaars enz. Voor alle kinderen in Nederland geldt de leerplicht, dus ook kinderen die in een asielzoekerscentrum verblijven, moeten overdag naar school.

  • Waar gaan de kinderen naar school?

    De leerplichtige kinderen in een azc (tussen 5 en 18 jaar) moeten naar school. Om de kinderen goed voor te bereiden op het volgen van de gewone onderwijsprogramma’s, zijn er zogenoemde nieuwkomersgroepen ingericht voor de basisschoolleerlingen. De oudere kinderen gaan naar de Internationale Schakelklas (ISK) in ’s-Hertogenbosch.

  • Mogen de bewoners van de opvangplekken bezoek ontvangen?

    Ja, ze mogen bezoek ontvangen. Het COA kent een bezoekersregeling.

  • Zijn er afspraken te maken dat er na een bepaald tijdstip geen bewoners van de opvangplekken meer buiten het terrein komen/zijn?

    Bewoners worden niet verplicht om binnen te blijven. Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen, zoals iedereen in Nederland. Ze hebben een wekelijkse meldplicht.

  • Hoe is de gezondheidszorg voor de asielzoekers geregeld?

    De gezondheidszorg voor asielzoekers wordt geregeld via een landelijk gezondheidscentrum asielzoekers (GZA). Het GZA is het eerste aanspreekpunt voor medische zorg voor alle asielzoekers in de opvang van het COA. Het GZA heeft op vrijwel elke COA-opvanglocatie een gezondheidscentrum waar de asielzoeker terecht kan voor een afspraak met een zorgprofessional, zoals de doktersassistent, verpleegkundige, POH-GGZ of huisarts.

  • Waar gaan asielzoekers naartoe die een verblijfsvergunning krijgen?

    Als asielzoekers een vergunning krijgen om in Nederland te blijven, noemen we ze statushouders. In onze gemeente krijgen jaarlijks een aantal statushouders een woning toegewezen. Iedere gemeente in Nederland heeft hierin een wettelijke taak. Deze woning krijgen ze toegewezen door een van de woningcorporaties. Met een nieuwe woning kunnen ze hun leven in Nederland verder opbouwen. Ze worden onderdeel van de Nederlandse samenleving. We helpen ze om daarin hun weg te vinden.

  • Waar gaan uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe?

    Vanaf het moment dat een asielzoeker een eerste negatieve beschikking van de IND krijgt, informeert het COA de asielzoeker over de mogelijkheid van vrijwillige terugkeer. Asielzoekers die zijn uitgeprocedeerd, ontvangen na 28 dagen geen geld en onderdak meer van het COA en zijn zelf verantwoordelijk voor hun vertrek uit Nederland en het regelen van de daarvoor benodigde documenten. Zij kunnen daarbij hulp vragen aan de Internationale Organisatie voor Migratie. Afgewezen asielzoekers mogen nog maximaal 28 dagen in een regulier azc wonen om hun vertrek uit Nederland voor te bereiden. Daarna kunnen zij nog maximaal 12 weken onderdak krijgen in de vrijheidsbeperkende locatie, maar alleen als er zicht is op vertrek. Gezinnen met minderjarige kinderen verhuizen indien nodig naar een gezinslocatie.

  • Is er een mogelijkheid alleen statushouders op te vangen?

    Nee, omdat het COA in de basis geen statushouders opvangt. Een gevolg van de huidige woningcrisis is dat er (te) veel statushouders niet naar reguliere woningen doorstromen en nog steeds in reguliere azc’s verblijven. De huisvesting van statushouders is een taak van de gemeente.

Communicatie

  • Kan ik helpen bij het azc?

    In opvangplekken voor vluchtelingen zijn veel vrijwilligers actief. Ook buiten de opvangplekken zetten mensen zich belangeloos in voor vluchtelingen. Met eigen initiatieven of vanuit organisaties en bedrijven. Daar is het COA erg blij mee. In sommige gevallen zijn ook spullen welkom. Hoe wij dit coördineren, komt op een later moment op de locatiepagina van het azc te staan.

  • Hoe kan ik meehelpen aan integratie?

    Het COA kan altijd vrijwilligers gebruiken. Bijvoorbeeld om taallessen te geven of om activiteiten te organiseren en te begeleiden. Zodra het COA op zoek is naar vrijwilligers, staat dit op de locatiepagina van het azc.

  • Ik heb kleding en goederen over. Kan ik deze ook brengen?

    Het COA heeft helaas geen gelegenheid tot het sorteren en distribueren van kleding en goederen op het azc. Je kunt kleding en goederen het beste brengen naar inzamelpunten, zoals van het Leger des Heils. Mocht er kleding of goederen nodig zijn voor de bewoners van de opvangplekken, dan maakt het COA gebruik van bestaande contacten met verschillende organisaties. Je leest hierover meer op de website van het COA.

  • Komt er een vast aanspreekpunt vanuit het COA welke dagelijks bereikbaar is?

    Ja. Elke opvangplek beschikt over een locatiemanager. Daarnaast zijn de opvangplekken 24/7 op een vast nummer en e-mailadres bereikbaar. Deze contactgegevens komen later op de COA-webpagina van de opvangplekken van het azc te staan.

  • Hoe kan ik meepraten over het azc?

    Als omwonenden van een van de opvangplekken nodigen we je graag uit om deel te nemen in het omwonendenoverleg. Je kunt je hiervoor aanmelden via het digitaal contactformulier. Ook als je als vrijwilliger op een van de opvangplekken aan de slag wilt, kun je mailen naar dit mailadres.

Financiering

  • Wat kost het de gemeente als er een azc komt?

    De realisatie van de langdurige opvanglocatie(s) voor asielzoekers is de verantwoordelijkheid van het COA, en dus ook de investeringen en exploitatie.

Niet gevonden wat je zocht?

Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.