Parkeervergunning

Een parkeervergunning is bedoeld voor bewoners of bedrijven die in een gereguleerd gebied wonen of gevestigd zijn. Kijk eerst of u aan alle voorwaarden (pdf) voldoet. Komt u niet in aanmerking voor een parkeervergunning dan is een parkeerabonnement in een van onze parkeergarages mogelijk een oplossing.

Parkeren op straat bewoners

Het adres waar u woont bepaalt voor welk parkeerproduct u in aanmerking komt. U kunt dus alleen de parkeerproducten uit uw wijk aanvragen. Om een parkeervergunning aan te vragen moet u DigiD hebben. U betaalt via Ideal. Wilt u een parkeervergunning? Vraag deze digitaal aan. Ook wijzigingen kunt u zelf digitaal regelen.

De tarieven voor 2021 zijn:

  • 24-uursvergunning binnenstad € 71,56 per kwartaal.
  • Avondvergunning binnenstad € 31,59 per kwartaal.
  • Parkeervergunning woonwijk € 10,83 per kwartaal óf € 43,32 per jaar.

Komt u liever langs? U kunt hier een afspraak maken.

Parkeren op straat bedrijven

Het vestigingsadres bepaalt uw mogelijkheden. U kunt dus alleen de parkeerproducten uit uw wijk aanvragen. Wilt u een parkeervergunning aanvragen? Vraag digitaal een inlogcode aan. Na ontvangst van de inlogcode en de handleiding kunt u inloggen om uw parkeervergunning aan te vragen.

De tarieven voor 2021 zijn:

  • Parkeervergunning binnenstad maandag t/m vrijdag van 8.00-19.00 uur € 101,12 per kwartaal.
  • Parkeervergunning binnenstad maandag t/m zaterdag van 7.00-19.00 uur, koopavonden tot 22.00 uur € 127,73 per kwartaal.
  • Parkeervergunning binnenstad voor afgesproken bedrijfstijden € 157,87 per kwartaal.
  • Parkeervergunning woonwijk: € 21,65 per kwartaal of € 86,60 per jaar.

Verleng uw parkeerproduct

Verleng uw parkeerproduct op tijd. Bij niet tijdig verlengen verloopt uw parkeerproduct en is deze beëindigd.  Als u uw parkeerproduct laat verlopen/beëindigen kunt u opnieuw een parkeerproduct aanvragen. Uw aanvraag wordt opnieuw getoetst. Als er voor de wijk waarin u woont een wachtlijst geldt wordt u hierop geplaatst.  

Gaat u verhuizen?

Blijft u binnen uw sector wonen? Dan veranderen uw adresgegeven automatisch na het doorgeven van uw verhuisbericht aan de gemeente. Verhuist u naar een andere woonplaats? Beëindig dan uw parkeerproduct via het digitaal loket. Hebt u een parkeervergunning en bent u verhuisd naar een andere gereguleerde sector? Dan neemt Stadstoezicht contact met u op.

Veelgestelde vragen digitaal loket parkeren

Wanneer moet ik betalen voor de nieuwe parkeerperiode?

Betaalt u per jaar? Betaal dan vóór 1 januari voor uw nieuwe parkeerperiode, via het digitaal loket. Betaalt u per kwartaal? Betaal dan vóór het eind van ieder kalenderkwartaal (31 maart, 30 juni, 30 september en 31 december), via het digitaal loket.

Kan ik van mijn kwartaalproduct een jaarproduct maken?

Ja, dat kan in de woonwijken (dus niet in de binnenstad). Zeg uw kwartaalvergunning op in het digitaal loket en vraag een nieuwe jaarvergunning aan.

Ik wil dat mijn parkeerproduct automatisch wordt verlengd. Hoe stel ik een automatische incasso in?

Wilt u voortaan per automatisch incasso betalen? Dan kunt u online uw machtiging afgeven. U hoeft dan in het vervolg niets meer te doen.

  1. Log in in het digitaal loket
  2. Klik op uw naam naast “Welkom”, rechts bovenin de pagina.
  3. Vul de gegevens aan en kies betaalmethode “Incasso”.
  4. Vink het vakje achter incasso machtiging aan.
  5. Druk op akkoord en opslaan.

Hoe en wanneer kan ik mijn parkeerproduct verlengen?

U kunt 4 weken voor de einddatum uw parkeerproduct verlengen. Klik op de verlengknop achter uw parkeervergunning in het digitaal loket en volg de stappen.

Hoe kan ik een (nieuw) kenteken toevoegen of wijzigen?

Klik op de wijzigingsknop achter uw parkeervergunning in het digitaal loket en volg de stappen. U kunt maximaal 10 kentekens toevoegen aan één parkeervergunning. Maar er kan maar een kenteken geactiveerd zijn. Het activeren van een kenteken betekent dat u met dit voertuig gebruik mag maken van de parkeervergunning.

Hoe activeer ik een kenteken?

Klik op uw vergunningsoort in het digitaal loket. Klik hierna op ‘ingeplande activaties’ en activeer het kenteken.

Hoe beëindig ik mijn parkeerproduct?

Klik op de wijzigingsknop achter uw parkeerproduct in het digitaal loket en volg de stappen.

Nog vragen?

Hebt u nog vragen? Stuur dan een e-mail via het digitale contactformulier of bel: (073) 615 51 55.