Start ‘Aanpak verkeersonveilig gedrag’
Aangemaakt op: 09-07-2025Laatste wijziging op: 09-07-2025 15:02:11
In ’s-Hertogenbosch willen we dat iedereen zich veilig voelt in het verkeer. Daarom starten we met een nieuwe proef in onze gemeente: een persoonsgerichte aanpak van asociaal en onveilig/gevaarlijk verkeersgedrag (‘huftergedrag in het verkeer’). Deze aanpak voeren we samen uit met onze handhavers, de politie Oost-Brabant en het Openbaar Ministerie Oost-Brabant.
Verkeersveiligheid voorop
We vinden het belangrijk dat iedereen – inwoners, ondernemers en bezoekers – zich veilig kan verplaatsen in onze stad/gemeente – of je nu loopt, fietst of op een scooter of brommer rijdt. Van asociaal, overlastgevend en soms zelfs gevaarlijk gedrag in het verkeer hebben we allemaal wel eens last. Dat brengt grote gevolgen met zich mee voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid en zien we terug in het aantal klachtmeldingen. Voor deze pilotaanpak richten we ons op de binnenstad. De meeste meldingen van verkeersonveilig gedrag komen uit dat gebied.
Wat houdt de pilot in?
We richten ons eerst op bestuurders van motorvoertuigen (zoals auto’s en scooters) maar ook bestuurders van (elektrische) fietsen en fatbikes die meerdere keren een verkeersovertreding hebben gepleegd. Deze veelplegers zijn persoonlijk aangesproken (gewaarschuwd of bekeurd) en zijn daardoor bij ons opgevallen.
Wij hebben enkele tientallen veelplegers in beeld. Wij hebben hen inmiddels een brief gestuurd om aan te geven dat zij als veelpleger bij ons bekend staan. We geven zo het signaal af dat wij hun verkeersonveilig gedrag in onze gemeente niet tolereren. De veelplegers hebben bij onze handhaving een aandachtvestiging op naam. Zo houden we hen nauwer in de gaten en treden we harder op tegen herhaaldelijk verkeershuftergedrag.
Treedt er geen verbetering op? Dan bekijken we in sommige gevallen of het mogelijk is om bestuurlijke maatregelen op te leggen. Dit persoonlijk aanpakken is maatwerk en stemmen we regelmatig af met onze veiligheidspartners.
Minderjarige veelplegers ontvangen in eerste instantie, net als bij volwassenen, alleen een brief. Als er bij een minderjarige veelpleger geen verbetering zichtbaar is in zijn/haar verkeersgedrag, dan nodigen we de minderjarige in kwestie uit met zijn/haar ouders/verzorgers voor een zogenoemd stopgesprek.
Dit doen we niet alleen, maar met onze veiligheidspartners zoals de politie Oost-Brabant. Zo voeren onze gemeentelijke handhavers en de politie ieder weekend gezamenlijk controles uit op plekken waar veel klachten zijn.
Wat willen we bereiken?
- Minder gevaarlijk rijgedrag op plekken waar veel mensen zich nu onveilig voelen of kunnen voelen.
- Meer bewustwording onder bestuurders die hun verkeersgedrag als ‘normaal’ zien, maar onbedoeld voor risico’s zorgen.
- Verbetering van verkeersonveilig gedrag van veelplegers door de persoonsgerichte aanpak.
- Samen zorgen voor veiliger verkeer, voor alle verkeersdeelnemers, inwoners, ondernemers en bezoekers.
Deze pilot is tijdelijk, maar als het goed werkt, kan de aanpak uitgebreid worden naar de rest van onze gemeente. Samen maken we het verkeer veiliger en houden we het prettig wonen in onze dorpen en wijken.
Vragen?
We hebben een aantal veelgestelde vragen over de pilot op een rijtje gezet hieronder. Staat je vraag er niet tussen? Stuur je vraag via het digitaal contactformulier. Ook opmerkingen, tips en/of andere suggesties kun je via die weg met ons delen.
Veelgestelde vragen
- Waarom doet de gemeente dit?
Omdat we zien dat een kleine groep verkeersdeelnemers herhaaldelijk voor veel overlast en onveiligheid zorgt. Daardoor wordt het risico op ongelukken groter, voor alle verkeersdeelnemers. We willen door een persoonsgerichte aanpak het gedrag van de veelplegers verbeteren om de verkeersveiligheid te vergroten en ongevallen te voorkomen.
- Waarom de keuze voor start in de binnenstad?
Voor deze pilotaanpak (van juli 2025 tot juli 2026) richten we ons op de binnenstad. We zien dat de meeste meldingen van verkeersonveilig gedrag uit dit gebied komen.
- Wat voor gedrag wordt precies aangepakt?
Denk aan herhaald te hard rijden, onnodig hard geluid maken en stop – en inrijverboden negeren. Maar bijvoorbeeld ook fietsen over de stoep. Verkeersonveilig gedrag in vaak drukke verblijfsgebieden waar zich veel verkeersdeelnemers verplaatsen en mensen samenkomen.
- Wat is het verschil met de aanpak ‘Op de radar’ van de politie?
We zien bij de politie landelijk aandacht voor het aanpakken van verkeersgedrag via project “Op de radar”. Onze pilotaanpak is daardoor geïnspireerd. De insteek van hun project en onze pilotaanpak is dan ook hetzelfde: we dringen verkeersonveilig gedrag graag terug. Waar mogelijk trekken we samen met de politie op om onze aanpakken te verbinden.
- Wanneer ziet de gemeente iemand als een verkeersveelpleger?
Het gaat dan om bestuurders van motorvoertuigen (zoals auto’s en scooters) maar ook bestuurders van (elektrische) fietsen en fatbikes die vier keer of meer binnen een periode van twaalf maanden een verkeersovertreding hebben gepleegd. En daar persoonlijk voor zijn aangesproken (gewaarschuwd of bekeurd).
- Wat gebeurt er als iemand een brief krijgt?
Met deze brief willen wij een signaal afgeven aan deze personen over hun verkeersgedrag en dat wij verkeershuftergedrag in onze gemeente niet tolereren. Net als de politie hebben de veelplegers ook bij onze handhaving een aandachtvestiging op naam. Zo houden we hen nauwer in de gaten en treden we harder op tegen herhaaldelijk verkeershuftergedrag.
- Worden gegevens zomaar gedeeld met andere (overheids)instanties?
Nee. Persoonsgegevens van de veelplegers mogen wij niet delen met andere overheidsinstanties. Onze samenwerkingspartners mogen de persoonsgegevens van hun veelplegers ook niet met ons delen.
- Hoe lang blijft iemand die een brief ontvangt in beeld van de gemeente?
Iemand blijft één jaar na ontvangst van de brief in beeld van de gemeente. Komt iemand daarna opnieuw in aanmerking voor een brief door het herhaaldelijk plegen van verkeersovertredingen? Dan kan er opnieuw een aandachtvestiging op zijn/haar naam worden gezet.