Veranderingen hulp bij het huishouden
Onze inwoners worden ouder. Daardoor hebben steeds meer mensen hulp bij het huishouden nodig. Ook wordt het steeds moeilijker om personeel te vinden. Om zoveel mogelijk inwoners hulp bij het huishouden te (blijven) bieden, moeten we de hulp anders inrichten.
Wat verandert er?
De basis is één keer per 2 weken 2,5 uur hulp bij het huishouden. Zo kunnen we meer hulp bieden aan inwoners die dat nodig hebben. De gemeente beoordeelt iedereen opnieuw, door met aandacht naar de persoonlijke situatie te kijken. De één heeft voor een schoon en leefbaar huis meer hulp nodig dan de ander.
Wmo-consulent neemt contact op
Krijgt u hulp bij het huishouden? Dan wordt u tussen oktober 2025 en december 2026 door een Wmo-consulent gebeld. Een paar weken voordat de indicatie afloopt, neemt de consulent contact op. U hoort na het gesprek hoeveel hulp bij het huishouden bij u past. Tot die tijd houdt u gewoon de hulp die u nu heeft.
Veelgestelde vragen
We begrijpen dat veranderingen vragen kunnen oproepen. Hieronder vindt u een overzicht met veelgestelde vragen. U kunt ook bellen met de gemeente via (073) 615 51 55.
Ik heb geen brief ontvangen, maar ik krijg op dit moment wel hulp bij het huishouden via de gemeente.
Neem dan contact met ons op: (073) 615 51 55. We helpen u graag verder.
Hoeveel uur hulp bij het huishouden ga ik krijgen?
Na het telefoongesprek of bezoek hoort u hoeveel uur hulp bij het huishouden bij u past. Helaas kunnen we dat nog niet zeggen. U wordt tussen oktober 2025 en december 2026 gebeld door een Wmo-consulent. Na dit gesprek doet de gemeente onderzoek. Uit het onderzoek wordt duidelijk hoeveel uur hulp bij het huishouden u gaat krijgen. Tot die tijd houdt u gewoon de hulp die u nu heeft.
In mijn brief staat niet wanneer mijn indicatie voor hulp bij het huishouden afloopt.
Dit is bij de gemeente bekend. U hoeft niets te doen. Tot de gemeente u belt, krijgt u de hulp die u nu heeft.
Waarom verandert het aantal uur hulp bij het huishouden mogelijk?
Door de vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig. Ook daalt het aantal zorgmedewerkers. Daarom moeten we de beschikbare uren hulp eerlijk verdelen onder onze inwoners. De gemeente beoordeelt iedereen die nu hulp bij het huishouden ontvangt, opnieuw. We kijken altijd naar uw persoonlijke situatie. We willen iedereen die het nodig heeft, helpen om het huis schoon en leefbaar te houden.
Moet ik een nieuwe aanvraag doen?
Nee, u hoeft niets te doen. De gemeente neemt vanzelf contact met u op. Tot die tijd krijgt u gewoon de hulp die u nu heeft.
Wat is op dit moment de wachttijd voor hulp bij het huishouden?
Dat wisselt. We doen ons best om de wachttijd zo kort mogelijk te houden.
Ik sta op de wachtlijst. Krijg ik nu sneller hulp bij het huishouden? En hoelang duurt dat dan?
Iedereen op de wachtlijst wordt in 2025 gebeld. Samen met de zorgaanbieders proberen we zoveel mogelijk mensen van de wachtlijst af te halen.
Moet de gemeente niet juist méér hulp geven als mensen langer thuis moeten wonen?
Er zijn steeds meer ouderen en minder zorgmedewerkers. We moeten de beschikbare hulp eerlijk verdelen. Wie nog zelf dingen kan doen, wordt gevraagd dat te blijven doen. Zo zorgen we samen voor een goede verdeling.
Samen met zorgprofessionals en onze inwoners denkt de gemeente na over hoe we op de toekomst zijn voorbereid. Hoe worden we fijn samen oud in onze gemeente? Op de pagina Woonzorgvisie leest u meer over hoe we dit gaan doen.
Ik heb het financieel niet breed en kan zelf geen hulp bij het huishouden betalen. Letten jullie daar ook op bij de beoordeling?
Wij nemen dit niet mee in de beoordeling. De gemeente mag geen inkomens- en vermogensgegevens gebruiken bij de beoordeling. Heeft u hulp nodig bij financiële problemen? Neem contact op met Eerste Hulp Bij Geldzaken.
Wie zijn de zorgaanbieders voor hulp bij het huishouden?
De gemeente werkt per 1 januari 2026 samen met de volgende zorgaanbieders: Tzorg, Interzorg, Thuiszorg INIS, Actief Huiszorg en Acteon Thuiszorg. Uw hulp is bij één van deze organisaties in dienst.
Ik ben niet tevreden over mijn zorgaanbieder. Kan ik overstappen?
Dat kan. Bespreek dit eerst met de Wmo-consulent. Soms is er een andere oplossing. Overstappen kan ook betekenen dat u moet wachten bij de nieuwe zorgaanbieder.
Krijg ik straks een andere hulp? Ik heb een persoonlijke band opgebouwd. Verandert dit ook?
Meestal blijft uw hulp dezelfde persoon. Alleen als het echt niet anders kan, verandert dit. We doen ons best om het vertrouwd te houden.
Ik ben bang dat ik eenzaam word als mijn hulp minder vaak komt.
We begrijpen dat uw hulp bij het huishouden soms ook belangrijk is voor een praatje. Voelt u zich vaak alleen? Dan is er hulp. Kijk op de pagina Eenzaamheid.
Niet gevonden wat je zocht?
Je kunt op verschillende manieren in contact komen met de gemeente ’s-Hertogenbosch.